Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Američané postavili nejlépe zrychlující auto světa s manuálem, 0-312 km/h dá pod 7 s
28.6.2020 | Petr Prokopec
Svět už poznal i lépe zrychlující auta, manuální převodovka ale nezůstala jedinému. Tohle je vážně extrém svého druhu, vidět někoho uřadit čtvrtmíli za 7 s samo o sobě fascinuje.
Závody ve sprintu jsou v Americe nadmíru populární již po dlouhá desetiletí. Za tu dobu prošlo odvětví řadou změn, jenž kupříkladu v 60. letech minulého století vyústily v příchod elektronické časomíry a senzorů detekujících rychlost. Auta se totiž začala stávat stále rychlejšími a rozdíly mezi nimi se mnohdy počítaly v řádech tisícin sekundy. Bylo tedy třeba navýšit preciznost měření, jinak hrozilo, že rekordmanem bude korunován ten, kdo si to rozhodně nezaslouží.
Přesunout se můžeme do současnosti, kdy je třeba oné preciznosti snad ještě více než kdy dříve. Ovšem nikoliv v jednom konkrétním případě, který máme na mysli. Tým Bannas Racing totiž již delší dobu upravuje ke sprintům na čtvrtmíli Toyotu Supra čtvrté generace. Loni v prosinci s ní na oněch 402 metrech dosáhl rychlosti 329,85 km/h, a to za pouhých 7,17 sekundy. Rázem se tak jednalo o světový rekord, neboť Supra zůstala u manuální převodovky.
Právě tato skutečnost jen poukazuje na míru úprav. S ručním řazením je totiž spojena delší reakční doba než s automaty, navíc těmi, jenž jsou dragsterům uzpůsobeny na míru. Nicméně tato skutečnost pro americký tým zjevně nepředstavovala nepřekonatelný problém, ale spíše zajímavou výzvu. Supra se proto dočkala modifikací na podvozku či v rámci motoru, který nově produkuje něco mezi 1 800 a 2 000 koňmi. Upravený je pak i bodykit.
S vyšším výkonem logicky dorazil větší nápor na převodovku, standardní šestistupňový manuál od Getragu tak nahradila šestistupňová převodovka Tremec T56. Ta ale nebyla dále modifikována, což jen poukazuje na její odolnost. Nově přitom vozu umožnila zvládnout čtvrtmíli za 6,9 sekundy při rychlosti 312,1 km/h, což propast mezi Suprou a jejími pronásledovateli jen zvětšilo. Dosud byl totiž držitelem rekordu Chevrolet Camaro s časem 7,54 s.
Lze už jen dodat, že Supra přezdívaná Orange Man Bad je aktuálně nejen nejrychlejším vozem s manuálním řazením na světě, ale také nejrychlejším japonským kupé s nezávislým zadním zavěšením. To zůstalo zachováno, jakkoliv se na dragstripech jedná spíše o nevýhodu. I tak ovšem upravený vůz nechává dalece v prachu třeba Bugatti Chiron, jenž onu čtvrtmíli zvládá „až“ za 9,9 s, tedy o plné tři sekundy pomaleji.
Ve finále pak už lze jen zmínit, že Supra musela dle pravidel po protnutí mety tisíce stop (tedy 305 metrů) odpojit pohonnou jednotku z provozu. Organizátoři totiž tímto krokem chtějí navyšovat bezpečnost u vrcholných dragsterů či naopak u aut, která jsou tu spíše pro zábavu. Sem přitom spadá i Orange Man Bad, který by nicméně na 402 metrech neboli na 1 320 stopách (čili na oné čtvtmíli) byl zjevně ještě rychlejší.



Upravená Toyota Supra zvládla takřka zázrak, čtvrtmíli totiž zajela pod sedm sekund s manuální převodovkou. Foto: Grannas Racing@Youtube
Zdroj: Grannas Racing@Youtube
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
včera
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Další elektromobil skončil po pouhých 2 letech v prodeji, nezachránily jej ani masivní 600tisícové slevy
25.9.2025
I takhle může vypadat vlajková loď automobilky, v případě Suzuki jde o docela malé auto
25.9.2025
Nejnovější Maybach od Mercedesu vypadá jako svá vlastní karikatura, jako falešná kabelka z tržnice, je to jeden velký laciný kýč
25.9.2025
Stellantis zastavil výrobu ve dvou svých továrnách, pro nezájem ale stojí jen jedna. Té druhé láme vaz moc velký zájem
25.9.2025
Čistka ve vedení Mercedesu: Technický ředitel odpovědný za spoustu přešlapů náhle končí, kufry si balí i šéf AMG
25.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
