BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč

(+ video) Osm tisíc vyrobených kusů, řadový šestiválec a hlavně unikátní dveře - to je BMW Z1. Tento exemplář je k mání s 197 najetými km.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč

14.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Osm tisíc vyrobených kusů, řadový šestiválec a hlavně unikátní dveře - to je BMW Z1. Tento exemplář je k mání s 197 najetými km.

BMW Z1, první roadster z Mnichova označený písmenkem Z, je na silnici velmi vzácný úkaz - mezi březnem 1989 a červnem 1991 vzniklo pouze osm tisíc těchto strojů. Většina z nich měla červenou, černou nebo zelenou barvu a tmavě šedý interiér.

To je i případ stroje, o kterém je dnes řeč - červené BMW Z1 s šedým interiérem je na prodej. Bude se prodávat v aukci na okruhu Silverstone 24. května. Vyvolávací cenu neznáme, odhady té konečné však hovoří o 50 - 60 tisících liber, tedy 1,65 - 2 milionech korun.

Jistě, je to vzácné auto, tím spíše, že do Británie jich bylo dovezeno jen velmi málo, protože se sériově nevyráběly s volantem vpravo. Hlavní důvod, proč o něm píšeme, ale leží jinde - tento červený exemplář není registrovaný a tachometr ukazuje pouze 197 najetých kilometrů od roku 1990, kdy vznikl. Pomineme-li tedy 24 let věku, je tento stroj v podstatě nový.

BMW Z1 vzniklo v 80. letech 20. století. Z znamenalo „Zukunft”, tedy „budoucnost”, a tento stroj byl prvním roadsterem mnichovské značky od dob modelu 507. Motor a manuální pětikvalt Getrag pocházely z BMW 325ix řady E30, zadní kola tedy poháněl 2,5litrový řadový šestiválec o výkonu 170 koní a 222 Nm. Na stovce bylo za 7,9 sekundy a zvládlo až 225 km/h. Podvozkově je Z1 podobná E30, zejména vepředu, vzadu ale najdeme víceprvkové zavěšení - jedno z prvních, které BMW kdy použilo. Nastavení podvozku je však od E30 odlišné.

Části interiéru byly také převzaty z E30, šasi a karoserie však byly zcela odlišné. Konstrukce z galvanizované oceli se zinkovými svary byly doplněny kompozitovým spodkem, takže torzní tuhost vozu byla velmi dobrá. Karoserie byla plastová a panely se daly snadno odmontovat a mohly být nahrazeny stejnými kusy jiné barvy.

Největším tahákem tohoto stroje však bezesporu jsou dveře. Rowan Atkinson o nich údajně řekl: „Neotevírají se, prostě zmizí. Stisknete tlačítko, které je docela tvrdé a je noční můrou pro kohokoliv s většími nehty, a dveře i s oknem zmizí do karoserie. Pak se poskládáte dovnitř přes vysoký práh, což je velmi nedůstojné, pokud máte sukni, a zatáhnete za páku vevnitř, čímž se dveře i s oknem zvednou zpátky. Je to velmi působivé.”

Dveře bylo možno ovládat i manuálně pro případ poruchy elektroniky a se zavřenými dveřmi šlo zatáhnout jen okna. Vysoké prahy ale znamenaly na tu dobu docela dobrou ochranu posádky při bočním nárazu; airbagy se tehdy ještě nenosily, jak je vidět i na velmi útlém středu volantu.

BMW Z1 bylo k mání v šesti barvách karoserie a čtyřech barvách interiéru. Nejvzácnější jsou auta se žlutou karoserií, kterých vzniklo 133, a vozů s červeným interiérem bylo vyrobeno dokonce jen 38. Dvě speciální barvy, bazénová modrá (Swimming Pool Blue) a ach-tak-oranžová (Oh-So-Orange) jsou každá jen na jediném kusu. Tyto dva vozy byly vyrobeny pro jejich tvůrce, dr. Ulricha Beze a Harma Lagaaye.

V sériové výbavě bylo ABS, žádná vyrobená Z1 však neměla klimatizaci - do palubní desky se nevešly jednotky topení a klimatizace zároveň. Docela složitá konstrukce by mohla napovídat vysoké hmotnosti, ale opak je pravdou - lehká karoserie i šasi se postaraly o pohotovostní hmotnost pouhých 1 290 kilogramů.

Na premiéře na autosalonu IAA ve Frankfurtu v roce 1987 vzbudil roadster Z1 velký ohlas, Mnichov se tedy rozhodl jej vyrábět. Nedlouho na to však měl na stole na pět tisíc objednávek. Z výsledných osmi tisíc kusů bylo zhruba 6 500 prodáno v Německu, hned za ním se umístila Itálie. Všechna vyrobená auta měla levostranné řízení, až na jediný, poslední kus, který byl vyroben zcela ručně a měl volant na pravé straně. Svou verzi představila i Alpina, nazvala ji RLE a vyrobila jen 66 kusů, z nichž půlka cestovala do Japonska a druhá půlka zůstala v Evropě.

Pokud tedy máte zájem o kus automobilové historie, který nakonec oproti roadsteru 507 nebo jeho nové inkarnaci Z8 bude za hubičku, aukce se odehraje v Silverstonu již za pár dnů.


BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 1 - nove bmw z1 na prodej 01BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 2 - nove bmw z1 na prodej 02BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 3 - nove bmw z1 na prodej 03BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 4 - nove bmw z1 na prodej 04BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 5 - nove bmw z1 na prodej 05BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 6 - nove bmw z1 na prodej 06BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 7 - nove bmw z1 na prodej 07BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 8 - nove bmw z1 na prodej 08BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 9 - nove bmw z1 na prodej 09BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 10 - nove bmw z1 na prodej 10BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 11 - nove bmw z1 na prodej 11BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 12 - nove bmw z1 na prodej 12
Toto červené BMW Z1 bude k mání na aukci v Silverstonu koncem května. Má najeto 197 kilometrů a odhad konečné ceny je do dvou milionů korun


Kanál LoonyGarage na YouTube loni zveřejnil video se dveřmi BMW Z1. Můžete se přesvědčit, že stály za to

Zdroje: Carscoops

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše