Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Objeveno bylo ztracené BMW, které na LPG překonalo 300 km/h. Je zubožené, ale celé
13.4.2019 | Petr Prokopec
Unikátní stroj s jedinečnou historií byl po více jak 25 let považován za ztracený, ve skutečnosti ale pohodlně odpočíval v jedné londýnské garáži. Teď konečně uzřel světlo světa a rovnou míří do aukce.
Prakticky každé BMW M1 je dnes vyvažované zlatem. Dokonce i v takovém stavu, který by v případě běžného auta automaticky dostal nálepku „vrak”. Existuje však minimálně jeden exemplář, v jehož případě bude nejspíše potřeba vyměnit žlutý kov za ještě cennější komoditu. Jde o vůz, který se zvládl rozjet na rychlost vyšší než 300 km/h. To nejspíše dnes nikoho neohromí, přeci jen podobného tempa je možné dosáhnout i s rodinným sedanem či kombíkem. Nesmíme však zapomínat, že BMW M1 přišlo na svět v roce 1978.
Historii samotného modelu jsme popsali již mnohokrát, zejména pak peripetie spojené se zakázkou u Lamborghini, jež nakonec nebyla realizována a místo toho se o výrobu postarala karosárna Italdesign. Dnes se proto zaměříme jen na vůz se šasí č. WBSS9910004301150, který byl vyroben v roce 1979. O dva roky později jej koupil rakouský automobilový novinář a závodník Harald Ertl, který kupříkladu v roce 1978 získal titul v šampionátu Deutsche Rennsport Meisterschaft s BMW 320i Turbo.
Na počátku osmdesátek se však Ertl rozhodl pověsit závodní rukavice na hřebík. Celou svou kariéru však ukončit ještě nehodlal, pouze doufal, že by zkušenosti nabyté na okruzích mohl přenést do silničních vozů, stejně jako samotnou techniku. Právě proto koupil M1, jež se následně dočkalo zásadní přestavby. Ertl se spojil se společností British Petroleum, která potřebovala řádně zapropagovat svůj nový produkt Autogas. Britové tehdy začali nabízet LPG a potřebovali to dát světu řádně najevo.
K tomu měl napomoci nový světový rekord, tedy dosažení rychlosti 300 km/h. BMW tak zamířilo ke společnosti Gustav Hoecker Sportwagen-Service, kde se dočkalo dvojice turbodmychadel KKK. Ty výkon ze sériových 277 koní postrčily na zhruba 410. Mimo to byla upravena záď, kam se nastěhovala nádrž na zkapalněný zemní plyn. Kromě toho pozměněné partie i vylepšovaly aerodynamiku, mohutný spoiler se pak staral o navýšení přítlaku a tedy zvýšenou stabilitu.
Veškeré práce byly hotovy v říjnu 1981, sedmnáctý den daného měsíce pak Ertl usedl za volant a speciální kupé rozjel na 301,4 km/h. Bohužel z toho nepořídil žádný záznam, v dubnu 1982 pak Rakušan v pouhých třiatřiceti letech zemřel při leteckém neštěstí. Spolu s ním v letounu byla i jeho žena Vera a syn Sebastian, ti však nakonec vyvázli - a stali se tak dědici unikátního vozu, jenž i kvůli nedostatku místa na ustájení nakonec zapůjčili muzeu Midland Motor.
Majitel tohoto muzea byl ovšem podvodník, který řadu exponátů, které mu nepatřily, rozprodal. Mělo se za to, že vzácnou M1 stihl stejný osud a vůz se nachází neznámo kde, realita je ale jiná - pochybné transakce bylo uchráněno a v roce 1993 bylo vráceno Ertlově rodině, která se přestěhovala do většího domu s garáží. Tam vůz stál celých 26 let bez vědomí kohokoli mimo nejužší okruh majitelů.
Ertlovi dnes neví, co si s vozem počít, a tak se rozhodli jej nabídnout k prodeji s tím, že mu některý ze sběratelů vrátí někdejší lesk Vůz tak bude poprvé oficiálně nabídnut k prodeji, přičemž aukce společnosti Coys se uskuteční již dnes v Essenu. Prodává se bez odhadní ceny, neboť nikdo vlastně ani neví, jak M1 nacenit. Je ale velmi pravděpodobné, že se o něj mezi sběrateli strhne nemalá bitva. Jak jsme zmínili, kvůli tomu, že kupé odpočívalo po více než čtvrtstoletí v jedné z londýnských garáží, si řada sběratelů myslela, že je nenávratně ztraceno. Nyní jsou ale již nastoupeni v Německu a budou si chtít tento kus automobilové historie utrhnout pro sebe.





V sobotní aukci společnosti Coys se objeví unikátní BMW M1...
...které v roce 1981 zvládlo překonat metu 300 km/h, i díky nádrži LPG v modifikované zádi
Zdroj: Coys
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
dnesNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
VW Touareg se nakonec vrátí, na povahu nástupce se ale radši ani neptejte, to nechcete slyšet
před hodinouJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 2 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 4 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 7 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva