Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let

První sériově vyráběný automobil s předním pohonem, který měl uspořit výrobní náklady, přinesl před 80 lety na svět právě Citroën. Znamenal revoluci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let

1.5.2014 | Adam Šrámek | 4 příspěvky

Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

První sériově vyráběný automobil s předním pohonem, který měl uspořit výrobní náklady, přinesl před 80 lety na svět právě Citroën. Znamenal revoluci.

Je zcela evidentní, že francouzská automobilka bojuje o svou prestiž na všech frontách. Spolu s dnešní upoutávkou na nový sportovně založený sedan 5LS R z luxusní řady DS, který však zamíří zatím jen do Číny, poukazuje na svojí bohatou historii plnou významných vynálezů. Konkrétně se s ním vydáváme do roku 1934, kdy začal dláždit cestu vozům s nejúspornější koncepcí pohonu. Připomíná nám tím, že je tomu přesně osmdesát let, co přišel na trh první masově vyráběný vůz s pohonem přední nápravy a samonosnou karosérií nazvaný Traction Avant.

Vůz, který se v překladu jmenuje doslova „přední náhon“, disponoval krom výjimečného designu nezávislým zavěšením předních kol vyztuženým torzními příčkami a samonosnou skořepinovou karoserií z oceli. Ostatní vozy tehdejší doby využívaly rámové konstrukce, na které byl vystavěn zbytek auta. Reálná výhoda spočívala v nižší hmotnosti a zároveň zlepšené tuhosti potřebné pro bezpečnost posádky, přední pohon se měl spolu s vyspělým podvozkem postarat podle Ctiroënu o více trakce a lepší jízdní vlastnosti v zatáčkách, otevřeně si ale můžeme říci, že hlavním motivem k zavádění vozů koncepce „vše vpředu” byla jednoduchost a s ní spojené nižší výrobní náklady.

V té době revoluční myšlenka dala v podstatě základní impuls ke vzniku konstrukčně jednoduchých a levných modelů modelů, se kterými brázdíme silnice do dnešní doby. Jako první přišla v roce 1934 limuzína Traction Avant v provedení 7A s motorem o objemu 1,3 litru, který byl už o pár měsíců později nahrazen výkonnější patnáctistovkou (7B) a ta pak ještě silnější šestnáctistovkou v provedení 7C.

Už ona první verze ovšem zvládala jezdit až 100 km/h a konzumovat 10 litrů benzinu. Přitom se jí automobilka nebála při demonstraci bezpečnosti ani shodit ze skály. Po typech 7 následoval typ 11, který byl jednoznačně větší, a právě z tohoto důvodu využíval jednotky o objemu 1 911 centimetrů krychlových s výkonem 46 koní.

Nabízel se jednak jako dvoudveřové kupé, dále jako čtyřdveřový sedan, ale nechyběly ani verze kabriolet nebo prodloužená Familiale. Poslední zmiňovaný název značí buď osmimístnou nebo velmi luxusně vybavenou čtyřmístnou limuzínu. V nabídce však byl i hatchback Commerciale s rozdělenými dveřmi zavazadlového prostoru. Do roku 1957 vzniklo údajně dokonce 760 tisíc vozů Traction Avant.

Automobilka hodlá významné jubileum oslavit v letošním roce celou řadou akcí, přičemž bude s sebou jako dekoraci vozit Traction Avant Sans Frontières 11BL z roku 1955 (verze s prodlouženým rozvorem a širším rozchodem kol). Na výstavě Roost-Warendin se po jeho boku údajně seřadí až 800 majitelů ostatních verzí.


Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 1 - Citroen Traction Avant 1934 01Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 2 - Citroen Traction Avant 1934 02Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 3 - Citroen Traction Avant 1934 03Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 4 - Citroen Traction Avant 1934 04Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 5 - Citroen Traction Avant 1934 05Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 6 - Citroen Traction Avant 1934 06Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 7 - Citroen Traction Avant 1934 07Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 8 - Citroen Traction Avant 1934 08Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 9 - Citroen Traction Avant 1934 09Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 10 - Citroen Traction Avant 1934 10Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 11 - Citroen Traction Avant 1934 11Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 12 - Citroen Traction Avant 1934 12Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 13 - Citroen Traction Avant 1934 13Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 14 - Citroen Traction Avant 1934 14Citroën Traction Avant: přední pohon a samonosná karoserie slaví už 80 let - 15 - Citroen Traction Avant 1934 15
Citroën Traction Avant v podstatě vydláždil cestu dnešním vozům s pohonem všech kol

Adam Šrámek

Diskuze 4 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.