Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Detaily tohoto vzácného Bugatti ukazují, jak moc se značka za skoro 100 let změnila
1.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je to jedno z pouhých dvou Bugatti Type 35, která přežila do dnešních dnů. Je to skoro zázrak, to cennějším historickým artefaktem ale dnes je.
V průběhu 20. a 30. let minulého století byla Itálie druhým domovem značky Bugatti. Nejen proto, že Ettore Bugatti, zakladatel jinak francouzské automobilky, se v roce 1881 narodil v Miláně, ale zejména s ohledem na velké množství závodů, které se v této zemi konaly. Nejznámější z nich byl Mille Miglia a Bugatti se ho se svými vozy pravidelně zúčastňoval. V Itálii sídlil pouze do doby, než se v roce 1931 ujal vlády Benito Mussolini, jenž v zemi nastolil diktaturu a začal s bojovými výpady do Afriky.
My se tu ovšem dnes nebudeme zabývat historií, tedy alespoň ne po této stránce. Místo toho si posvítíme na ona dvacátá léta, konkrétně na období 1924 až 1930, kdy Bugatti dodalo do Itálie sto aut. Všechny byly určeny k závodním účelům, do dnešních dnů však přežilo pouze 10 exemplářů. Důvodem je samozřejmě náročnost samotných podniků, stejně jako nedostatek náhradních dílů, který po změně režimu panoval.
Nejčastějším modelem dodávaným do Itálie bylo Bugatti Type 37, ovšem z padesáti kusů se současnosti dožily pouze tři exempláře. Ještě méně se dochovalo počáteční verze tohoto vozu, Type 35. Ten zamířil z Molsheimu za hranice v patnácti kusech, dnes však existují již jen šasí č. 4451 a 4698. Právě na první z nich se přitom dnes zaměříme, aktuálně je totiž na prodej. I tento vůz ale měl velmi náročný život.
Vůz byl původně objeven ve 40. letech na Sicílii, přičemž mnoho historiků poněkud zmátl přeraženým šasí, které již zdobilo číslo 4491 místo 4451 - pětka však byla i přes přítomnost devítky jasně patrná. V obou případech přitom stopa vedla k roku 1925, kdy byly italským dealerům Bugatti dodány právě dva exempláře Type 35 se šasí 4451 a 4491. Nicméně šasí objeveného vozu i přes spojitost s těmito kusy nebylo osazeno kompresorem.
Svědčí o tom absence děr, díky nimž by mohlo být posunuto řízení blíže ke středu vozu - ony díry na pravé straně totiž odkazují spíše na přítomnost druhého rezervního kola, což jen dokazuje pozůstatek úchytu koženého řemínku. Evidentně tedy máme tu čest s exemplářem, jenž se účastnil závodů, pro který byla povinností dvě rezervní kola. Mezi tyto podniky přitom patřila zmiňovaná Mille Miglia, stejně jako sicilské Targa Florio.
Pokud se ovšem podíváme do dochovaných záznamů z té doby, zjistíme, že vůbec první vůz bez kompresoru se šasí 4451 či 4491 byl zaregistrován do závodu až v roce 1928. Šlo přitom o šasí 4491, které v danou dobu vlastnil Ottavio Scherm. Ten se o rok později objevil na startu podniku Tour of Sicily ve voze značky Alfa Romeo, s Bugatti Type 35 vyrazil jeden z jeho společníků Spampinato de Syracuse.
Co tyto objevy znamenají? Pravděpodobně tolik, že vůz s původním šasí 4451 byl vyroben v roce 1925 a většinu úvodní fáze života strávil mezi Sicílií a třemi italskými provinciemi Cosenza, Crotone a Cantazaro. V této době byl přímým účastníkem velké havárie, díky které Type 35 dostal zcela nové šasí, jež Bugatti vyrobilo v roce 1927. To pak bylo nastrojeno původními komponenty.
Nešlo ovšem pouze o vyměněné šasí, vůz dostal ve 30. a 40. letech také odlišnou zadní nápravu nebo novou palivovou pumpu. Do značné míry tak jde o slepenec, byť originálních dílů, přičemž řadu modifikací posvětilo samotné Bugatti - už jen tím, že dodalo komponenty s označením 0 jako třeba převodovku či řízení, což znamenalo díly určené pro renovaci.
V tomto stavu Bugatti Type 35 zamířilo ze Sicílie do Říma, kde se stalo součástí sbírky bratrů Venturiových. Ti jej v roce 1967 prodali Corrado Cupellinimu, který posléze potvrdil, že vůz byl ve 30. letech vlastněn Guglielmo Costanzem, jehož jméno je vyraženo na hřídeli i víčku nádrže. Costanzo byl přitom schopným mechanikem, proto renovaci provedl sám.
Jak vidíte, historie tohoto vozu je velmi spletitá a částečně nejasná, zejména před zmíněným přesunem do Říma. Poté je ovšem pohyb vozu již plně zdokumentován a zahrnuje i zmínku o švýcarském závodníkovi Josephu „Jo“ Sifferrtovi, který tento Type 35 koupil pro svého sponzora Roba Walkera. Po jeho smrti jej v roce 1975 koupil sběratel z Nizozemska.
Tím se dostáváme k současnému majiteli, v jehož vlastnictví je Type 35 od roku 1985. Proč se vozu s tak květnatou historií zbavuje, to bohužel nevíme, nicméně pro někoho velmi movitého jde o jedinečnou příležitost, jak vlastnit opravdu výjimečné Bugatti ukazující, jakým vývojem tato značka za dobu své existence prošla. Technicky i designově jedinečné stroje to byly vždy, moderní Chiron je ale spíše symbolem luxusu. Jak si sami můžete prohlédnout níže, o luxus u historických Bugatti v první řadě zrovna nešlo, byl to povětšinou účelně ztvárněný stroj. Nebo si dokážete představit, že by vám dnes Bugatti do motoru umístilo sadu svíček, abyste si případně na cestách něco opravili sami?
Vůz je plně funkčním stavu, nový majitel tedy může z aukce, jež se odehraje 5. listopadu v režii firmy Artcurial, vyrazit rovnou na závod historických speciálů. Potřebuje k tomu „drobnost”, 1 až 1,35 milionu Eur (25,6 až 34,6 milionu Kč), kam míří odhad prodejní ceny...



















































Toto Bugatti Type 35 se zúčastnilo řady závodů, během nichž zřejmě došlo na vážnou nehodu. Díky tomu muselo být vyměněno šasí, což způsobilo nemalé problémy s dohledáním historie. Autenticitu vozu ale nikdo nezpochybňuje, logicky tedy nepůjde o levný exemplář
Zdroj: Artcurial
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Autodrom Most bude hostit WorldSBK dalších pět let až do roku 2030 včera 14:00
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování včera 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem včera 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans 13.5.2025
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13.5.2025
Nejnovější články
Rolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před hodinouMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 2 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva