Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby

Na přístrojové desce auta obvykle najdeme ukazatel stavu paliva, který prostě ukazuje zbývající množství paliva v nádrži, až jednou doputuje do stavu označeného nulou. U Nissanu 300ZX se ještě před tím aktivoval ukazatel druhý.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby

26.1.2021 | Petr Prokopec

Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby

/

Foto: Nissan

Na přístrojové desce auta obvykle najdeme ukazatel stavu paliva, který prostě ukazuje zbývající množství paliva v nádrži, až jednou doputuje do stavu označeného nulou. U Nissanu 300ZX se ještě před tím aktivoval ukazatel druhý.

Nissan 300ZX generace Z31 je jedním ikonických sportovních kupé 80. let minulého století. Nedávno jsme o jednom takovém psali, jeho majitel si ale vozu příliš neužíval a spíše než po volantu se vrhal po hadru a kyblíku se saponátem. Stěží si tak mohl vychutnat některá z kouzelných specifik tohoto modelu a mezi nimi i zcela unikátní ukazatel stavu palivové nádrže.

Nissan se v osmdesátkách rozhodl, že svým zákazníkům začne nabízet vyšší komfort a luxus. A právě díky tomu se do interiéru mnoha aut té doby, nikoliv pouze na přístrojový štít kupé 300ZX, nastěhoval nejen klasický ukazatel stavu paliva, ale i doplňkový ukazatel, jehož funkce nemusí být na první pohled jasná. Ten se aktivoval až ve chvíli, kdy v nádrži zůstávala už jen čtvrtina pohonných hmot a její úbytek sledoval v detailu. To není špatná věc, neboť z malých budíků zvlášť na autech z té doby není jasné, jestli máte paliva ještě 8 litrů nebo 2. Úzkostliví majitelé tak mohli snadno sledovat, zda jim těch posledních pár litrů vystačí k čerpací stanici.

Něco podobného nemá dodnes obdoby a zřejmě už nikdy mít nebude. Podobné ukazatele už nejsou potřeba, funkci klasických budíků převzala elektronika, která je sice často simuluje, nezřídka ale přidá i informaci o dojezdu. I když tedy rafička - virtuální či skutečná - ukazuje téměř prázdnou nádrž, víte, že byste měli ujet třeba okolo 20 km. A nebo u auta s palubním počítačem stačí párkrát stisknout příslušné tlačítko a teoretický dojezd se vám ukáže jinde.

V osmdesátých letech ale nic takového obvyklé nebylo a nápad Nissanu je třeba velebit. Zvláště příjemný musel být u sportovně laděného kupé s relativně malou nádrží, které mohl hnát až třílitrový motor s turbem. U takového auta mohlo palivo dojít docela snadno a kdo nerad jezdí k benzince dokola kolem, musel být rád za možnost sledovat úbytek posledních litrů v detailu.

Pro Nissan ale výroba tohoto řešení musela být příliš nákladná, a tak bohužel nenašla svého pokračovatele a v dalších modelech značky už se neobjevila. Vlastně je skoro zázrak, že se povedlo přesvědčit vedení značky, aby toto řešení odklepli, neboť 300ZX by se stalo nejprodávanějším zetkem jistě i bez této vymoženosti.


Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 1 - Nissan 300 ZX Z31 01Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 2 - Nissan 300 ZX Z31 03Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 3 - Nissan 300 ZX Z31 04Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 4 - Nissan 300 ZX Z31 05Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 5 - Nissan 300 ZX Z31 06Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 6 - Nissan 300 ZX Z31 07Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 7 - Nissan 300ZX Z31 ukazatel paliva 01Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 8 - Nissan 300ZX Z31 ukazatel paliva 02Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 9 - Nissan 300ZX Z31 ukazatel paliva 03
Nissan již před čtyřiceti lety v některých svých modelech nabízel duální ukazatel spotřeby, byla to chytrá a příjemná, dnes ovšem překonaná věc. Ilustrační foto: Nissan

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše