Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jaguar F-Type: pohřben ještě před narozením
25.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Psal se rok 2000 a automobilový svět okouzloval koncept Jaguaru F-Type. Měl být pravým nástupcem slavného E-Typu, jeho čas ale nikdy nepřišel.
Na přelomu milénia neprožíval britský Jaguar zrovna skvělé časy a přemýšlel nad tím, jak přilákat nové zákazníky a přitom se držet svých kořenů. S podobným přístupem vznikl v roce 1998 model XK180, ale hit se z něj nikdy nestal. O špatné auto rozhodně nešlo, ve výsledku ale okouzlovalo jen malou část z těch, kteří Jaguar dlouhodobě uctívali, i těch, kteří k němu neměli žádný vztah.
Na typické tvary modelů XK130 a E-Type z padesátých, šedesátých a sedmdesátých let minulého století se tak automobilka pokusila navázat konceptem s příznačným jménem - F-Type. Měl být nejkompaktnějším modelem Jaguaru po dlouhých čtyřiceti letech a zároveň konstrukčně velmi moderním vozem, jenž by mohl ke značce přitáhnout tolik potřebné nové zákazníky. F-Type byl předveden poprvé na detroitské North American International Auto Show v roce 2000 a ohlasy byly nadšené - skvěle vypadal a jeho technika byla plně na úrovni.
Design F-type má na svědomí Keith Helfet, který se již podepsal na modelech jako XK180 nebo výjimečném XJ220. F-Type byl na rozdíl od předchozího modelu XK180 zbrusu novým automobilem, který nebyl postaven na žádné používané podvozkové platformě Jaguaru a nemusel se tak držet předem daných proporcí a konstrukčních řešení. Pokud byste si chtěli délkově porovnat například současným model XKR a F-Type, pak dojdete k tomu, že „eFko” je kratší o téměř 65 cm. Šířka F-Type byla navíc zkrácena o rovných 10 cm oproti modelům XKR i XK180. Vskutku kompaktní sporťák.
F-Type byl ukázkou optimalizací a také toho jaký mohl Jaguar v dalším desetiletí být. Využity byly poznatky z oblasti aerodynamiky tak, aby vozidlo mělo ve velkých rychlostech vyšší přítlak díky zadnímu difuzoru. Z dalších „novinek“ v případě F-Type můžeme jmenovat tubusový design předních světel, který je občas nazýván „baroptic“ z důvodu designového podobenství s barovým regálem a zasunutými lahvemi. U zadní světel vozu samozřejmě byla využita LED technologie, která dodávala vozu potřebný punc modernosti.
Interiér F-Type mistrně snoubil tehdy značně zašlou slávu nejúžasnějšího Jaguaru všech dob, modelu E-Type a moderní materiály. Podobný přístup jsme mohli vidět již v případě modelu XK180, nebyl ale dotažen tak daleko. Na materiálech Jaguár nešetřil, a tak v interiéru narazíte sotvakdy na něco jiného než kůži a hliník, který byl využit také na všechny ovládací páčky a tlačítka. Sedadla F-Type jsou pravděpodobně polozávodní skořepiny bohatě čalouněné kůží, aby netlačily ani opravdu rozmazlené řidiče. Posezení v podobném takto jedinečném interiéru může vyvolávat opravdu skvělý pocit.
Agregátem tohoto automobilu byl benzinový motor 3,0 AJ-V6, který se objevit třeba i v Jaguaru S-Type a měl dvě výkonové varianty. Své kořeny má u Fordu a jeho Duratecu, což není ani za mák špatný základ. První varianta bez přeplňování se chlubila 176 kW (240 koní), druhá, „foukaná”, pak až 220 kW (300 koní) výkonu. F-Type měl mít k dispozici pohon zadních nebo všech kol a také volbu automatické či manuální převodovky. Stát nad tímto konceptem pozitivněji smýšlející sudičky, mohli jsme si namíchat velmi zábavné auto z několika základních ingrediencí, které zahrnovali zadní pohon, atmosférický motor a manuální převodovku.
Dnes již víme, že se F-Type do sériové výroby nedostal, místo něj nechala automobilka v nabídce ještě dlouhých šest let strádat již mnohokrát zmiňované XK180, které se s koncem svého životního cyklu na trhu vyloženě trápilo. Současný Jaguar je ve svém smýšlení docela jinde a bude nás Jaguar zásobovat komerčně více uplatnitelnými produkty.
Dnes jsme zavzpomínali na jeden z nejpovedenějších konceptů Jaguaru poslední dekády a můžeme jen litovat faktu, že takto koncipované auto již nemá šanci probojovat se do sériové výroby. Alespoň jako pěkná vzpomínka nás ale může hřát u srdce.









Koncept Jaguaru F-Type představený na NAIAS v Detroitu v roce 2000
Původní Jaguar XK130, kterému se spolu s klasickým E-Typem „eFko” nejvíce blížilo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Petr Najman a jeho tým se rozešli včera 23:09
- Big Coffee Boxer od BMW Motorrad: stylový kávovar včera 12:15
- Jako lídři cestují k Balatonu Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Moreira v roce 2026 do MotoGP: Honda nebo Yamaha? včera 08:47
- Časový program na Balatonu 20.8.2025
Nejčtenější články
Ceny náhradních baterií mild-hybridů jsou dalším velkým vystřízlivěním ze snu o reálné efektivitě moderních aut
23.7.2025Bugatti ukázalo, kde bude vyrábět nový Tourbillon. Její „Ateliér” má ke klasické továrně hodně daleko
23.7.2025Britové vyzkoušeli ostrou Škodu Elroq RS a říkají jasně: Nejsme pobaveni. Dostala tři hvězdičky z pěti
24.7.2025Německo se postavilo proti zákazu spalovacích aut pro firmy a půjčovny od roku 2030, pro jednou neříká nesmysly
24.7.2025Spalovací verzi dosud jen elektrického fiaska Dodge nachytali při natáčení reklamy, zní úchvatně
24.7.2025
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 08.22. 05:33 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.21. 21:10 - řidičBOB
- Onboard videa 08.21. 17:47 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 08.21. 14:31 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 20:18 - Spectral
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda