Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jerry Seinfeld náhodou a pod cenou koupil auto dnes ceněné na více než 100 milionů
22.2.2020 | Petr Prokopec
Ví se, že jej má a že je tak bohatý, že by si ho dnes mohl koupit v aukci za plnou cenu, ani by to nepoznal. On jej ale pořídil tak trochu náhodou za zlomek jeho aktuální hodnoty.
Život Steva McQueena vyhasl již před dlouhými čtyřiceti lety, přesto stále jde o jednoho z nejpopulárnějších mužů, kteří se kdy objevili na stříbrném plátně. Nazvat ho hercem nejde, ostatně on sám velmi často prohlašoval, že neví, zda je hercem, který závodí, nebo závodníkem, který hraje. Obě tyto polohy skloubil do jediné v roce 1970, kdy natočil snímek Le Mans. Značná část filmu se odehrává během skutečného závodu. Toho se McQueen chtěl dokonce zúčastnit, nicméně na nátlak producentů musel ze svého záměru vycouvat. Neznamená to ovšem, že by se za volant závodního Porsche stejně jako jeho charakter Michael Delaney neposadil.
Ve snímku se mihlo mnoho vozů z Zuffenhausenu, konkrétně pak modely 908, 917 a 917K. Dnes bude řeč hlavně o posledním zmíněném se šasí 022. Jeho současným majitelem je další neméně známá slavná osobnost, americký komik Jerry Seinfeld. Ten se momentálně rozpovídal v pořadu svého přítele Spika Ferestena o tom, jak jej v roce 2002 koupil. Rozhodně tehdy nešlo o tradiční transakci, kdy by Seinfeld kupříkladu dorazil na aukci a tam postupně svými penězi umlčel zájem ostatních - při jeho jmění odhadovaném na 22 miliard Kč by si to mohl dovolit.
Abychom se dostali k samotné koupi, musíme se nejprve vrátit zpět do roku 1970. Vůz po skončení natáčení odkoupil závodník Reinhold Joest, který se s ním zúčastnil několika závodů. Poté jej prodal Richardu Attwoodovi, který onoho roku 1970 skutečně závod 24 hodin Le Mans vyhrál. Stalo se tak dokonce s Porsche 917K, šlo však o provedení se šasí č. 023, které bylo nalakováno červenobílým schématem odkazujícím na město Stuttgart, na jehož předměstí automobilka sídlí.
Attwood si samozřejmě hodlal svůj úspěch řádně připomínat, proto bývalé McQueenovo Porsche nechal přelakovat na zmiňovanou červenobílou kombinaci. Anglický závodník německý speciál vlastnil až do roku 2000, než jej na aukci odprodal Frankovi Galloglymu za 1,2 milionu dolarů (při dnešním kurzu jde o 27,5 milionů korun). Před tím Attwood ještě nechal Porsche přelakovat zpět do barev Gulf Racing, jež závodnímu speciálu zůstaly dodnes.
Gallogly vůz vlastnil po dva roky, než se jeho majitelem stal výše zmiňovaný Seinfeld. Ten jej ovšem nekoupil přímo, místo toho do hry zasáhl osud. Feresten jednoho dne roku 2002 jel po losangeleském Wilshire Boulevardu, když ikonické Porsche zahlédl v jednom dealerství nabízené jako ojetinu. Okamžitě tak kontaktoval Seinfelda, který se rozhodl vůz prověřit. A jelikož prodejce čichal tučnou provizi, zamluvil na dva dny závodní dráhu Willow Springs.
Na trati ovšem došlo k menšímu incidentu, vozu totiž upadlo kolo. Tuto nehodu Seinfeld uvítal, neboť tak měl na prodejce páku, jak stlačit cenu na minimum. To se skutečně i povedlo a ikonické Porsche 917K se tak za cenu nižší než jaká byla dříve odklepnuta v aukci, získal jako středobod své sbírky Porsche. Tu Seinfeld pravidelně obměňuje, na někdejší McQueenův vůz ale nenechá ani sáhnout. A to přesto, že dnes je ceněn na více než 100 milionů korun, tedy na čtyřikrát vyšší sumu, než za jakou auto pořídil. A to je třeba dodat, že při dnešní sběratelské mánii by se skutečná suma zaplacená za tento výjimečný kousek mohla vyšplhat ještě citelně výše.
Ikonické Porsche 917K se šasí č. 022 původně vlastnil Steve McQueen, který s ním jezdil ve snímku Le Mans
V roce 2002 jej pak koupil americký komik Jerry Seinfeld...
...který využil horšího stavu ke stlačení ceny. Vůz samozřejmě následně dal dohromady a občas jej používá na tratích či propůjčuje automobilovým magazínům a pořadům
Zdroj: Spike Feresten@Twitter
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Pirelli Catalunya Round 10:00
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
Nejnovější články
- Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 3 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 4 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
včera - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
včera
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 10:33 - mattonecz
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Politický koutek 03.19. 10:08 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka