Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je původní Golf GTI se zajímavější historií a v lepším stavu než ten z muzea
9.3.2020 | Petr Prokopec
Málokdy se stává, aby byl soukromý majitel vlastníkem historicky i fakticky zajímavějšího auta než firemní muzeum, v tomto případě to ale platí beze zbytku. Vůz je zrenovovaný i při minimálním nájezdu a svůj otisk na něm nechal i Jeremy Clarkson.
Není pochyb o tom, že Volkswagen Golf GTI je automobilovou legendou. Zvláště pak jeho první generace, která do značné míry odstartovala velký zájem o ostré hatchbacky. Vůz dostal pod kapotu benzinovou jedna-šestku naladěnou na 110 koní a 140 Nm točivého momentu, na druhé straně rovnice byla muší hmotnost 810 kg. Sprint na stovku za 9,2 sekundy byl na tu dobu excelentní a marný není ani dnes.
Wolfsburský hatchback přitom zpočátku disponoval pouze čtyřstupňovým manuálem, než jej v srpnu 1979 nahradila pětistupňová převodovka. Tento termín je klíčový, neboť momentálně míří do prodeje exemplář, který vznikl v červnu tohoto roku. Jde tak o úvodní sérii, jakkoliv z montážní linky sjelo černé GTI až jako jedno z posledních. Evidentně však mělo štěstí na majitele, neboť se na první pohled zdá, že brány továrny vůz opustil teprve včera. Kromě toho ani není zatížen příliš velkým nájezdem, zato je obdařen výjimečnou historií.
Pokud toužíte po kompletním zmapování historie, nebudete muset zadržovat dech na dlouho. GTI se v průběhu jednačtyřiceti let objevilo u pěti vlastníků, kteří s ním najeli 16 897 mil (27 187 km). Jedním z primárních důvodů nízkého nájezdu je to, že vůz byl mezi lety 2003 a 2015 uskladněn v klimatizované garáži. Odtud navíc zamířil rovnou na rozsáhlou renovaci, která zvenčí zahrnovala třeba odstranění oděrek od kamínků na originálním laku.
Původní je celá řada dalších prvků, mezi něž patří třeba ocelová 13palcová kola nebo zástěrky za nimi. Uvnitř pak nechybí tradiční kárované čalounění či ozdoba řadicí páky v podobě golfového míčku. Co naopak budete hledat marně, to je rádio či střešní okno. Obojí sice bylo v době výroby k mání, ovšem dané příplatky byly patřičně drahé. Proto se bez nich první majitel obešel. A jelikož vůz vlastnil až do roku 1990, neobjevily se na voze ani dodatečně.
Suma sumárum jde tedy vlastně o takový stroj času, a to se vším všudy. Součástí prodeje je veškerá dokumentace zahrnující nejen původní uživatelskou příručku, ale rovněž účty ze servisů. Kromě toho je přibalen zmenšený model v měřítku 1:43 či korespondence s britskou televizí BBC, která bude taktéž roubovat cenu vozu nahoru. GTI totiž v roce 2000 v rámci pořadu Clarkson's Car Years otestoval i Jeremy Clarkson a nebylo to zdaleka jediné účinkování tohoto vozu v televizních či magazínových testech.
Máme tu tedy prakticky nejetý a perfektně zachovaný exemplář Volkswagenu Golf GTI první generace, na který pěl chválu i nejznámější motoristický novinář světa. Jeho cena by se tedy skutečně v aukci, která se bude konat 19. března, mohla vyšplhat na 42 tisíc liber (cca 1 227 tisíc Kč). To je sice osminásobek původní ceny, ale do jisté míry je to stále dobrá cena - dle expertů je vůz v lepším stavu než muzejní exponát přímo ve Wolfsburgu, ani ten se navíc nemůže pochlubit takovou historií.
Ve výsledku je tu tedy vlastně jen jedna jediná okolnost, která by vás mohla odradit od koupě, a to je usazení volantu na pravé straně. Tak už to ale u aut servírovaných Jeremymu Clarksonovi bude většinou.










































Historické vozy ve špičkovém stavu najdete povětšinou jen v muzeu. Tedy až na tento VW Golf GTI, který je plně pojízdný a výstavní exponáty zastiňuje neponičeným exteriérem a interiérem, navíc s ním jezdilo hned několik slavných novinářů
Zdroj: The Market
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda CB125F 2026: s novým displejem včera 13:50
- MS Superbike pokračuje v Mostě včera 10:00
- Začalo i MS MotoE 12.5.2025
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury 12.5.2025
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
Nejnovější články
GM dal americké tajné službě 10 vyřazených aut i proto, aby se ochranka prezidenta naučila řadit s manuální převodovkou
včeraMansory už neví, jak hluboko by ještě kleslo, tohle upravené Ferrari je asi to nejodpornější, co kdy firma stvořila
včeraNěmcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
včeraToyota začala odhalovat novou RAV4. Tedy alespoň chce, abyste si mysleli, že jde o novou generaci jejího bestselleru
včeraFord v roce 2023 za 50 miliard předělal továrnu v Kolíně na výrobu elektroaut, teď mu v ní stávkují zaměstnanci kvůli hromadnému propouštění
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva