Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí
28.3.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tatru 613 v tak dokonalém stavu jsme už dlouho neviděli. Vznikla speciálně pro sovětskou tajnou službu, má stále dobové registrační značky i pneu.
Jakkoli jde o působivá, majestátní a technicky výjimečná auta, jsou limuzíny značky Tatra automaticky spojovány i s režimem, který se zde po 40 let pokoušel ovládat všechno včetně počasí. Z dnešního pohledu se až bizarním způsobem snažil vybudovat ráj na zemi oddělený železnou oponou od zbytku civilizovaného světa. A jak ten „ráj” vypadal, víme všichni.
Mohli jste se snažit jakkoli a stejně jste nemohli mít více, než vám někdo dovolil. Platilo to i na poli aut, kde se sice v ceníku Mototechny našlo kde co, reálně vám ale nemohlo být prodáno téměř nic. A v případě oněch Tater, které se v cenících nacházely též, to platilo dvojnásob - na tato auta nestačilo být vyvoleným, který si mohl vydělat více. Museli jste být také jedním z těch vyvolených, kterým bylo umožněno peníze za něco takového utratit - šlo o vozy určené jen pro prominenty tehdejšího režimu.
Posledním modelem zapadajícím do této komunistické škatulky byla Tatra 613, o které jsme se na našem webu zmiňovali už mnohokrát. Snažili jsme se zaměřovat hlavně na ne až tak obvyklé verze jako stylové Coupe, pohlavárský landaulet či závodní GTH, dnes ale bude řeč o zdánlivě „obyčejném” sedanu z roku 1989. On ale vůbec obyčejný není a zdaleka to není dáno jen tím, že vznikl až na samém konci existence komunistického Československa.
Vedle rozličných, režimu milých obyvatel tehdejší ČSSR byly totiž šestsettřináctky dodávány také subjektům, které měly k místnímu zřízení blízko z jiných důvodů. A jedním z nich byl sovětský Komitet Gosudarstvennoj Bezopasnosti alias tajná služba známá pod zkratkou KGB. Právě té byl dodán vůz, o kterém je dnes řeč a možná i kvůli tomu, že do konce komunistické éry SSSR tehdy zbývalo už jen pár let, přežil do dnešních dnů ve fascinujícím originálním stavu.
Nechceme nyní přemýšlet nad tím, kolik se na zadním sedadle vezlo spoutaných lidí, kteří „šli proti nám”, mrazí nakonec z jakékoli představy o tom, k čemu mohl být tento vůz svého času použit. Na práci ve službách... generálního tajemníka byl řádně připraven a vybaven mimo jiné dvěma střešními majáky s možností rychlé demontáže pro skryté operace. Je tu také skrytá siréna, skrytá možnost rychlého odpojení veškerého elektronického příslušenství či vysílačka se zvláštní anténou.
To všechno se ve voze zachovalo dodnes včetně originálních návodů k použití a servisní literatury v ruštině. Na autě jsou dokonce původní značky tajné služby a původní pneumatiky a celkově je vůz ve stavu, který se nebojíme nazvat muzejním. Aktuální majitel říká, že vůz byl pečlivě servisován samotnou KGB po celou dobu své služby, o další péči se nezmiňuje. Ale musela být příkladná, intenzivní a prokládaná jen minimem jízd - auto do dnešního dne najelo pouze 25 123 km a vypadá, jako kdyby neurazil ani desetinu z toho.
Pod kapotou je též velmi svěže vypadající, vzduchem chlazený 3,5litrový motor V8 o výkonu 200 koní, který si povídá s čtyřstupňovým manuálem. A také ten může být spolu s perfektním interiérem, nedotčeným spodkem a spoustou bezvadně vypadajících detailů váš. Vůz je prodáván v aukci na eBay bez minimální ceny a 6 dnů před jejím koncem činí aktuální cena 6 700 dolarů, tedy asi 166 tisíc Kč.
To je velmi málo a cena se zřejmě ještě bude posouvat výše, ale nemusí nutně o mnoho. Vůz se totiž během svého života dostal „na druhý konec barikády” do USA, kde je nyní takto nabízen. To může a nemusí být překážka koupi, neboť o podobně hezké 613 na prodej v Německu jsme kdysi psali a cenu něco přes 600 tisíc Kč jsme označili za ne zrovna vysokou. Pokud tady aukce skončí kdekoli hlouběji pod milionovou cenovkou, bude to skutečně dobrá koupě i s nutnými náklady na převoz zpět do Evropy. Však kolik tak pěkných 613 dnes existuje, kolik jich lze koupit a... kolik z nich má za sebou službu u KGB?
Tohle auto je vážně výjimečný kus historie, československé i ruské
Zdroj: eBay
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 45 minutami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 2 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva