Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nové nejdražší auto světa se mělo prodat za miliardy, jde o bývalý služebák šéfa Mercedesu
13.5.2022 | Petr Prokopec
Bývalá služební auta jsou obvykle to poslední, co lidé na trhu ojetin hledají, jak ale jistě tušíte, tento stroj má daleko k obyčejnému. Jeho prodej zatím nebyl oficiálně potvrzen, pokud k němu ale skutečně došlo, jde o mimořádně drahý obchod.
Když v roce 2018 zaplatil David MacNeil za Ferrari 250 GTO z roku 1963 neskutečných 70 milionů dolarů (dle aktuálního kurzu 1,679 miliardy korun), zdálo se, že stanovil rekord, který hned tak nebude překonán. A když se tak stane, půjde o sumu jen marginálně vyšší.
Prvotní vývoj tomu nasvědčoval, jen o tři měsíce později do dražby zamířil jiný exemplář italského kupé. I jeho cena přitom byla rekordní, ovšem pouze v rámci aukcí. Jinak se nicméně kousek z roku 1962 mohl považovat spíše za „chudého příbuzného“, neboť nového majitele vyšel „jen” na 48 405 000 USD (1,161 mld. Kč).
Jak se nicméně říká, rekordy jsou od toho, aby se překonávaly. A momentálně měl padnout i ten výše zmíněný, navíc ne o málo, ani zdaleka. Dle několika zdrojů obvykle dobře informované společnosti Hagerty totiž Mercedes-Benz měl prodat jeden ze dvou exemplářů legendárního závoďáku na značkách, modelu 300 SLR Uhlenhaut Coupe. Vůz byl přitom ve vlastnictví značky po celou dobu od svého vzniku v roce 1955 a do soukromých rukou prý zamířil za až neuvěřitelnou částku 135 milionů Eur (3,367 mld. Kč). Na oficiální potvrzení této transakce zatím nedošlo.
Veškeré indicie nicméně naznačují, že privátní aukce se skutečně odehrála. Mercedes totiž 6. května uzavřel své muzeum ve Stuttgartu, a to kvůli soukromé akci. Na ni mělo dorazit méně než 10 sběratelů, kterým byl odkup vozu nabídnut. V případě zájemců přitom nebyly podstatné jen nadité kapsy, ale rovněž další kritéria. Automobilka totiž požadovala, aby vozu byla zajištěna prvotřídní péče srovnatelná s tou dosavadní. Zároveň pak zakázala jakýkoli další prodej, a to doživotně.
Dané podmínky nejsou překvapivé s ohledem na vzácnost vozu. Mercedes totiž celkově vyrobil pouze devět exemplářů modelu 300 SLR, se kterým jednoznačně dominoval závodní sezóně 1955. Potvrdilo se to i během závodu 24 hodin Le Mans, kdy čelu pelotonu vévodily hned dva kousky. Bohužel však došlo k tragickému neštěstí, kdy vůz Lance Mackina po kolizi s Pierrem Leveghem vlétl na tribunu, kde zabil 84 diváků. Mercedes pak následně zcela zrušil svůj závodní program.
Z oněch devíti aut přitom dvě byla „hybridní“. Šlo totiž o závoďáky na registračních značkách, které se dočkaly pevné střechy, vzhůru výklopných dveří a ještě propracovanější karoserie. Mercedes je hodlal nasadit do závodu Carrera Panamericana, ten však byl po neštěstí ve Francii zrušen. Automobilka tak jeden exemplář zakonzervovala, zatímco ten druhý používal jako služební vůz Rudolf Uhlenhaut, tehdejší šéf závodní divize značky, po němž je vůz i pojmenován.
Provedení 300 SLR Uhlenhaut Coupe bylo přitom zdaleka nejrychlejším vozem své doby, neboť dosahovalo nejvyšší rychlosti 290 km/h. Dle legend Uhlenhaut jednoho dne jel pozdě na schůzku, a proto na německém Autobahnu opravdu dupnul na plyn. Cestu z Mnichova do Stuttgartu dlouhou 220 kilometrů díky tomu zvládnul za něco málo přes hodinu, což je dnes možné kvůli dopravě snad jedině v neděli nad ránem.
Zpět ale k vozu, který ke svému pohonu užíval třílitrový řadový osmiválec produkují 276 koní. Mercedes totiž Uhlenhautův služebák zrenovoval a vystavil ve svém muzeu. Druhý kousek pak byl zprovozněn v roce 2010, a následně se předvedl na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Poté ovšem zmizel v jednom z jedenácti sejfů, ve kterých automobilka uchovává své nejvzácnější poklady. Jeden z těchto exemplářů pak měl zamířit do soukromých rukou za onu rekordní sumu.
Jsme pochopitelně zvědavi, zda se tyto zvěsti nějakým způsobem potvrdí. Jelikož Mercedes nehodlá oficiálně záležitost komentovat, nepovede k tomu jakkoli přímočará cesta a může se stát, že u nepodložených informací zůstaneme hodně dolouho. Ostatně dosud neexistuje ani žádný hmatatelný důkaz o prodeji onoho Ferrari 250 GTO za 70 milionů dolarů. Oficiálně tak nejdražším vozem zůstává maranellský sporťák z roku 1962 za v daném kontextu ne zrovna závratných - jinak ovšem pořád ukrutných - 1,161 miliardy korun.


Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe byl nejrychlejším vozem své doby, přičemž technický šéf značky Rudolf Uhlenhaut (na snímku se svým synem Rogerem) jej používal jako služebák. Foto: Mercedes-Benz
Třícípá hvězda vyrobila dva exempláře, z nichž jeden zamířil do jejího muzea, zatímco druhý byl uložen v sejfu. Právě ten se nyní měl přesunout do soukromých rukou. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Hagerty
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 15:33
- Časový program na Phillip Islandu včera 15:10
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space včera 08:00
- Diogo Moreira zkompletoval grid MotoGP 2026 14.10.2025
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
Nejnovější články
Byznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
před 7 hodinamiNěmecký profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
před 9 hodinamiAnalytik se pokusil vykreslit prodeje největšího propadáku BMW jako úspěch, spíš ale podtrhl jeho mizérii
před 10 hodinamiJedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
včeraAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva