Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli
2.1.2021 | Petr Miler
Když nějaké auto na trhu uspěje, vydrží na něm snadno 7 nebo 8 let. Když se mu tak úplně nedaří, skončí dříve, jen tříletý životní cyklus ale značí velký průšvih. Přesně tím byla Honda CR-Z.
Když se před 30 lety zvedla železná opona, měla Honda CRX dobu své největší slávy už za sebou. Výroba druhé generace ikonického sporťáčku byla zastavena v roce 1991, časy jeho největšího věhlasu v našich končinách ale měly teprve přijít. Až poté, co se k nám vůbec dalo něco rozumně dovézt a dalo se tu na takové auto vydělat, si řada těchto kupátek našla cestu na české cesty. A pokud ty časy pamatujete, s šibalským úsměvem zavzpomínáte na chvíle, kdy se vám poštěstilo některé z CRX vyzkoušet na vlastní kůži.
To už je dnes dávná minulost, pokus na tuhle ikonu navázat ale nikoli. Ačkoli možná ani nebudete vědět, že se odehrál - a pokud ano, přijde vám jako cosi dávného - přišel teprve před 11 léty. Nesl jméno CR-Z a byl to takový průšvih, že jej kdokoli s Hondou v srdci raději vytlačil z paměti.
Nutno říci, že od Japonců bylo mimořádně odvážné s takovým autem zrovna v roce 2010 přijít. Malé kupé s uspořádáním interiéru 2+2 nebylo předurčeno k tomu, aby přežilo tehdejší turbulence škrtů, nakonec se tak ale stalo a auto se dočkalo sériové podoby. Vypadalo to jako výhra pro všechny nadšené řidiče, třebaže design tohoto stroje nemusel být po chuti každému. Jenže bylo tu jedno velké „ale”. A tím byl zvolený způsob pohonu.
I když dnes nemá Honda problém prodávat Civic s více jak 300koňovým dvoulitrovým turbem, do CR-Z nacpala benzínový čtyřválec o objemu 1,5 litru doplněný elektromotorem. Šlo o systém Honda IMA Hybrid s elektromotorem umístěným mezi spalovacím motorem a převodovkou. Dobře, to by z dnešního pohledu i prošlo, kombinovaný výkon 122 koní a točivý moment 174 Nm ale byl k smíchu už tehdy. Však o více jak 20 let starší CRX dostala i motor 1,6 o výkonu 150 koní, navíc byla podstatně lehčí. Tohle zkrátka nemohlo fungovat.
A nefungovalo, třebaže z dnešního pohledu nutně zaujme možnost volby manuální převodovky - dnes u plnohodnotných hybridů něco snad zcela neexistujícího. Bylo to auto, které mělo sportovně vyhlížející karoserii a interiér, ale na sportovní vůz si jen hrálo. Ohromilo leda na prvních fotkách, a tak Honda nejprve hlásila obrovský zájem - v Zemi vycházejícího slunce prý objednávky během tří měsíců překonaly plánovanou roční produkci, v Americe měla být čekací listina ještě delší. Realita ale byla tristní.
Možná existovala nějaká první vlna zájmu, i ta ale opadla dřív než řeknete „hybrid”. V Evropě se v roce 2010 prodalo pouhých 5 704 aut, a to byl pro CR-Z nakonec nejlepší výsledek. R 2011 přinesl už jen 4 385 prodejů a po 2 065 „udaných” autech v roce 2012 řekla Honda téhle mizérii dost a auto z trhu stáhla. Po pouhých třech letech v prodeji skončilo v Evropě bez fanfár, tak krátké epizody jsou i v případě neúspěšných modelů výjimečné.
Dnes jsem jedno viděl na silnici, a tak jsem si na něj vzpomněl - mělo českou registraci z počátku minulé dekády, což z něj činí velkou raritu, u nás se prodalo jen pár desítek exemplářů. Zajímavý vůz to byl tehdy a je jím i dnes, touhu usednout za jeho volant ale nevyvolává. 122koňový hybrid by už o pár let později rozjezdila i taková Škoda Rapid 1,2 TSI, levný rodinný liftback za méně než poloviční cenu. A to je zkrátka špatná vizitka pro auto, které mělo navázat na původní CRX - lehounkou, 160koňovou pilu, která naopak vytírala zrak vozům s mnohem většími ambicemi.
Honda CR-Z vzbudila očekávání, se slabým a drahým hybridním pohonem ale nebodovala. A snad ani bodovat nemohla. Foto: Honda
Jako nástupce legendárního modelu CRX bylo CR-Z snad až k smíchu. A podle toho se prodávalo. Foto: Honda
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 2 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 5 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva