Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli

Když nějaké auto na trhu uspěje, vydrží na něm snadno 7 nebo 8 let. Když se mu tak úplně nedaří, skončí dříve, jen tříletý životní cyklus ale značí velký průšvih. Přesně tím byla Honda CR-Z.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli

2.1.2021 | Petr Miler

Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli

/

Foto: Honda

Když nějaké auto na trhu uspěje, vydrží na něm snadno 7 nebo 8 let. Když se mu tak úplně nedaří, skončí dříve, jen tříletý životní cyklus ale značí velký průšvih. Přesně tím byla Honda CR-Z.

Když se před 30 lety zvedla železná opona, měla Honda CRX dobu své největší slávy už za sebou. Výroba druhé generace ikonického sporťáčku byla zastavena v roce 1991, časy jeho největšího věhlasu v našich končinách ale měly teprve přijít. Až poté, co se k nám vůbec dalo něco rozumně dovézt a dalo se tu na takové auto vydělat, si řada těchto kupátek našla cestu na české cesty. A pokud ty časy pamatujete, s šibalským úsměvem zavzpomínáte na chvíle, kdy se vám poštěstilo některé z CRX vyzkoušet na vlastní kůži.

To už je dnes dávná minulost, pokus na tuhle ikonu navázat ale nikoli. Ačkoli možná ani nebudete vědět, že se odehrál - a pokud ano, přijde vám jako cosi dávného - přišel teprve před 11 léty. Nesl jméno CR-Z a byl to takový průšvih, že jej kdokoli s Hondou v srdci raději vytlačil z paměti.

Nutno říci, že od Japonců bylo mimořádně odvážné s takovým autem zrovna v roce 2010 přijít. Malé kupé s uspořádáním interiéru 2+2 nebylo předurčeno k tomu, aby přežilo tehdejší turbulence škrtů, nakonec se tak ale stalo a auto se dočkalo sériové podoby. Vypadalo to jako výhra pro všechny nadšené řidiče, třebaže design tohoto stroje nemusel být po chuti každému. Jenže bylo tu jedno velké „ale”. A tím byl zvolený způsob pohonu.

I když dnes nemá Honda problém prodávat Civic s více jak 300koňovým dvoulitrovým turbem, do CR-Z nacpala benzínový čtyřválec o objemu 1,5 litru doplněný elektromotorem. Šlo o systém Honda IMA Hybrid s elektromotorem umístěným mezi spalovacím motorem a převodovkou. Dobře, to by z dnešního pohledu i prošlo, kombinovaný výkon 122 koní a točivý moment 174 Nm ale byl k smíchu už tehdy. Však o více jak 20 let starší CRX dostala i motor 1,6 o výkonu 150 koní, navíc byla podstatně lehčí. Tohle zkrátka nemohlo fungovat.

A nefungovalo, třebaže z dnešního pohledu nutně zaujme možnost volby manuální převodovky - dnes u plnohodnotných hybridů něco snad zcela neexistujícího. Bylo to auto, které mělo sportovně vyhlížející karoserii a interiér, ale na sportovní vůz si jen hrálo. Ohromilo leda na prvních fotkách, a tak Honda nejprve hlásila obrovský zájem - v Zemi vycházejícího slunce prý objednávky během tří měsíců překonaly plánovanou roční produkci, v Americe měla být čekací listina ještě delší. Realita ale byla tristní.

Možná existovala nějaká první vlna zájmu, i ta ale opadla dřív než řeknete „hybrid”. V Evropě se v roce 2010 prodalo pouhých 5 704 aut, a to byl pro CR-Z nakonec nejlepší výsledek. R 2011 přinesl už jen 4 385 prodejů a po 2 065 „udaných” autech v roce 2012 řekla Honda téhle mizérii dost a auto z trhu stáhla. Po pouhých třech letech v prodeji skončilo v Evropě bez fanfár, tak krátké epizody jsou i v případě neúspěšných modelů výjimečné.

Dnes jsem jedno viděl na silnici, a tak jsem si na něj vzpomněl - mělo českou registraci z počátku minulé dekády, což z něj činí velkou raritu, u nás se prodalo jen pár desítek exemplářů. Zajímavý vůz to byl tehdy a je jím i dnes, touhu usednout za jeho volant ale nevyvolává. 122koňový hybrid by už o pár let později rozjezdila i taková Škoda Rapid 1,2 TSI, levný rodinný liftback za méně než poloviční cenu. A to je zkrátka špatná vizitka pro auto, které mělo navázat na původní CRX - lehounkou, 160koňovou pilu, která naopak vytírala zrak vozům s mnohem většími ambicemi.


Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 1 - Honda CR-Z ofi 06Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 2 - Honda CR-Z ofi 07Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 3 - Honda CR-Z ofi 09Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 4 - Honda CR-Z ofi 02Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 5 - Honda CR-Z ofi 03Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 6 - Honda CR-Z ofi 11Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 7 - Honda CR-Z ofi 13Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 8 - Honda CR-Z ofi 12Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 9 - Honda CR-Z ofi 14Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 10 - Honda CR-Z ofi 16Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 11 - Honda CR-Z ofi 17Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 12 - Honda CR-Z ofi 18Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 13 - Honda CR-Z ofi 19Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 14 - Honda CR-Z ofi 20Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 15 - Honda CR-Z ofi 21Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 16 - Honda CR-Z ofi 22
Honda CR-Z vzbudila očekávání, se slabým a drahým hybridním pohonem ale nebodovala. A snad ani bodovat nemohla. Foto: Honda

Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 17 - honda crx 8neklecen 01Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 18 - honda crx 8neklecen 02Pokus Japonců navázat na ikonu 80. let skončil takovým fiaskem, že ho po 3 letech zařízli - 19 - honda crx 8neklecen 03
Jako nástupce legendárního modelu CRX bylo CR-Z snad až k smíchu. A podle toho se prodávalo. Foto: Honda

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše