Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sověti chtěli změnit svět kamionů strojem jménem Perestrojka. Byla to slepá ulička
7.9.2018 | Petr Miler
Nejen Němci chtěli svého času začít dělat kamiony jinak než bylo do té doby zvykem. Inovativní stroj měl trochu úsměvné jméno, k smíchu ale úplně nebyl.
Kamiony jsou už léta v podstatě stejné, tahač vpředu má hranatou kabinu, pod kterou je motor, a táhne návěs. Do toho se vejde spousta nákladu a na jakýkoliv tahač je možné připojit jakýkoliv standardní návěs. Funguje to dostatečně dobře už léta, přesto se ale občas najde někdo, kdo se pokusí o změnu, a to nikoliv jen směrem k autonomnímu řízení.
Větší množství nákladu chtěl najednou převážet i nedávno probíraný německý Steinwinter 2040, který se představil v roce 1983. Jeho prostor pro náklad měl 18 metrů, maximální povolenou délku jízdní soupravy. A o něco větší než standardní kamion byl také MAZ-2000 Perestrojka, pro změnu sovětský vynález, který se ukázal na pařížském autosalonu v roce 1988.
Klíčovou změnou tu je, že tahač tady nemůže jezdit bez návěsu, není zcela samostatnou jednotkou, protože nemá dvě nápravy. K návěsu se připojí kabinou, nikoliv podvozkem, a kabina zůstává s návěsem pevně spojena. K zatáčení slouží modul s koly a motorem pod kabinou, který se ale otáčí celý, nemá natáčecí kola.
Prostor pro náklad byl větší, protože Perestrojka eliminovala nevyužitý prostor mezi kabinou tahače a návěsem. Platforma návěsu samozřejmě musela být zvláštní, kabinu nešlo jen tak připnout k jakémukoliv návěsu, nýbrž k prodloužené a upravené platformě. Na obrázcích vidíme návěs s plachtou, ale jistě by nebyl problém vyrobit i prázdnou platformu pro převoz lodních kontejnerů nebo čehokoli jiného, co se běžně kamiony převáží.
Kabina se tedy nemohla pohybovat samostatně jako běžné tahače, ovšem modul motoru samostatně fungovat mohl. Také to bylo přelomové, neboť takovýmto způsobem bylo možné za sebe snadno zapřáhnout klidně tři návěsy bez nutnosti použít extrémně silný tahač - každý měl svůj vlastní motor a natáčecí nápravu. Představme si něco jako australské či kanadské „silniční vlaky”, ale s několika pohonnými ústrojími. O ovládání se staral jeden řidič vpředu, přepravil ovšem trojnásobek nákladu.
Stále měl k dispozici plně vybavenou kabinu s dvěma místy na spaní a ledničkou, vařičem, stolečkem a televizí, ve výbavě byla dokonce i couvací kamera, už tehdy. Důležitou inovací byla také rovná podlaha v celé kabině; právě tohle od MAZu okopíroval Renault s tahačem Magnum, který se představil v roce 1990, dva roky po premiéře sovětského stroje.
Kromě většího prostoru pro náklad a možnosti snadného poskládání „silničního vlaku" tu byly také další výhody. Eliminace prostoru mezi kabinou a návěsem znamenala lepší aerodynamiku, stejně tak pomohla zaoblená kabina. K pohonu byl vybrán 11,9litrový řadový šestiválec MAN D2866, který dával 290 koní a posílal je na kola přes dvanáctistupňovou převodovku s automatickým řazením. Maximální rychlost byla asi 120 km/h, hmotnost konstrukce 12 tun a užitečná hmotnost dvounápravového návěsu 21 tun, u třínápravového to bylo cca 29 tun.
Postupně vznikly tři verze tohoto stroje. První měla světlomety v přídi kabiny. Při testování se ale přišlo na to, že je lepší je přemístit do modulu motoru, aby lépe nasvětlovaly silnici v zatáčkách. Ten s červeným pruhem je první takovouto verzí, ten s modrým pruhem má už i zakrytovaná kola pro lepší aerodynamiku. Nenatáčejí se jako běžná přední náprava, takže je tato úprava možná.
Kompletní hmotnost byla zhruba u 41 tun v případě použití jednoho návěsu, ideální pro provoz na evropských silnicích. Právě na ty chtěl MAZ zčásti expandovat, vytvořit kamionové spojení Sovětského svazu se zbytkem Evropy. A aby ukázal, že to půjde, na zmíněný pařížský autosalon dojel prototyp tohoto stroje po vlastní ose až z Minsku, sídla automobilky MAZ.
Pochopitelně tu ale byly také nevýhody. Jednou z hlavních byla ztížená manévrovatelnost; výhled nebyl problémem jako u výše zmíněného Steinwinteru, ale ve stísněných prostorách se s MAZem-2000 přesto manévrovalo výrazně hůře než s běžným kamionem. Také bylo spojení kabiny s modulem motoru dost složité a přístup k motoru a převodovce pro údržbu nebo opravy byl komplikovaný. A pochopitelně, nezaměnitelnost se staršími návěsy také nepředstavovala velké plus.
„Ohromil všechny designem i principem fungování,” psal toho času nizozemský motoristický novinář Philip van Doren nemající důvod nadržovat čemukoli „komunistickému”. Jenže když se v roce 1989 zhroutil Sovětský svaz, vyschnul zdroj financování vývoje a MAZ-2000 zamířil do propadliště dějin, odkud se už nikdy nevrátil. Vznikly dva prototypy a do dnešních dnů údajně přežil jen jeden kus, a to ještě první, méně zajímavé verze prototypu se světly na kabině. Dnes je vystaven v Minsku u továrny MAZ.

















MAZu-2000 existovaly celkem dva prototypy. Ten druhý, pokrokovější měl světla na modulu motoru a postupně i zakrytovaná kola...







Původní stroj měl světla kabině, právě ten stojí vystavený v Minsku






Počítačové ilustrace nejlépe ukáží všechny varianty „Perestrojky ” a jejich variabilitu
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v mistrovství světa superbiků 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? včera 18:02
- Test Honda GB350S: retro jednoválec včera 08:00
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před hodinou
Britové našli způsob, jak si tisknout peníze, aniž by museli vyrobit jediné skutečně nové auto
před 2 hodinami
K výročí narození autora Porsche 911 si můžete přímo od Porsche koupit auto, jako měl on sám
před 4 hodinami
Kruh se uzavírá, VW má v plánu zachránit své elektromobily s pomocí spalovacích motorů
před 5 hodinami
Měli ho na hodinu vyhodit a vyvést z firmy s pomocí eskorty, po 10 dnech najednou tvrdí, že se nic takového nestalo
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
