Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tyto fotky vám nejlépe ukáží, jak moc se auta za poslední léta zvětšila
10.3.2018 | Petr Miler
Snad pro všechna normální auta platí, že jejich předchozí generace byly menší než ty aktuální. Je to samozřejmý vývoj, ale rozdíly ohromí.
Patříte-li k těm, kterým nejvíc vyhovují auta malá, lehká a tudíž obratná, jistě máte v garáži původní Mini nebo třeba BMW řady 3 E30. Anebo něco podobného, lehkých a jednoduchých aut na světě ještě nedávno bylo docela dost. Dnes už ale nic takového nenajdete, pokud nebudete chtít utratit spoustu peněz za „splašené lešení” nebo karbonový supersport. A ani ty dnes nejsou vysloveně lehké.
Touha po větší míře komfortu na palubě, lepší aktivní i pasivní bezpečnosti a více výkonu pod kapotou postupně stála za tím, že dnešní auta jsou oproti těm z minulosti velká a těžká. Samozřejmě, také jsou výrazně bezpečnější, komfortnější, mají věci jako klimatizaci, airbagy a elektrické ovládání kde čeho. Jsou silnější, rychlejší a i při vyšší hmotnosti často lépe brzdí. Přesto se nemůžeme zbavit pocit, že ztracené kouzlo atraktivní subtilnosti těžko něco nahradí.
Srovnání starých a nových aut co do velikosti tu nemáme poprvé, už kdysi jsme se tomuto tématu věnovali. Tentokrát tu ale máme deset dalších fotek, na kterých je krásně vidět, jak moc je nové auto větší. Kolikrát to opravdu překvapí, kolikrát nový vůz vypadá oproti tomu starému jako skutečný automobil vedle hračky. Zvláště když některé vozy opravdu dělí relativně krátký čas, někdy i jednotky let...
Alfa Romeo 33 vs. 8C
Alfa Romeo 33 Stradale byla silniční verze závoďáku Tipo 33. Vyráběla se v 60. letech a byla tak placatá, jak to jen jde. Moderní 8C sice nevychází ze závodního modelu, přesto je to na dnešní dobu malý sporťák striktně pro dva. Vedle Alfy 33 je ale obří, monstrózní a i když jsou oba stroje sexy, ten novější vypadá, jako by léta přespával v uzenářství.

BMW M3 E36 vs. M2
Člověk by čekal, že řada 2 bude menší než řada 3. Také řada 2 dnes není nijak velká, jenže když ji postavíte vedle M3 E36 - která sama o sobě nebyla ve své době nijak malá, oproti generaci E30 narostla docela o dost -, působí nová M2 jako SUV a M3 E36 jako šlapací autíčko pro děti.
BMW řady 3 E21 vs. F30
Vůbec první řada 3 měla kódové označení E21 a když dnes takové auto potkáte, přijde vám docela malé, to je nutno přiznat. Ovšem vedle moderní řady 3 F30 je rozdíl až překvapivě velký. Cosi o monstru vedle hračky si můžete pomyslet i zde.
Fiat 500 vs. Fiat 500(L)
Srovnání starého a nového Fiatu 500 je vděčné, protože i když nová pětistovka není vůbec velké auto, ta původní byla mnohem, mnohem menší. A když ji postavíte vedle 500L, která už si na pětistovku spíš jen hraje svým designem, máte pocit, že vidíte spíš predátora a jeho večeři.
Maserati 3500 GT vs. Gran Turismo
Zde se díváme na dva luxusní grand tourery, jeden moderní, druhý z přelomu 50. a 60. let. I zde je rozdíl ve velikosti docela dobře patrný, třebaže do očí udeří zejména baculatost zádě moderního auta. To ostatně platí prakticky o všech modelech z tohoto seznamu.
Mini vs. Mini (Countryman)
Další vděčné srovnání nabízí značka Mini, ale opět spíš proto, že původní Mini byl tak malý, že řidič a spolujezdec se mohli navzájem používat jako oporu v zatáčkách. A když ho srovnáte s Countrymanem, Mini, které vůbec není „mini”, je rozdíl dechberoucí.
Nissan R34 GT-R vs. R35 GT-R
Nejvíce ohromující rozdíl je ovšem na téhle fotografii. Ukazuje dvě „Godzilly”, Skyline R34 GT-R a novější Nissan GT-R. Díváme se na rozdíl pouhé jedné generace a ani R34 GT-R nebylo zrovna malé auto - a s hmotností pres 1,5 tuny taky nebylo lehké. R35 navíc strojí za ním, tj. se nachází dále od objektivu a opticky by mělo vypadat i při větších rozměrech spíše stejně. Jenže i tak je vidět, že je mnohem, mnohem větší, zejména do šířky.
Subaru Impreza WRX STI vs. WRX STI
Na téhle fotografii nejnovějšího WRX STI a někdejší Imprezy WRX STi jsou auta vyobrazená trochu z nadhledu, což rozdíl ve velikosti částečně maže. Je pravdou, že tu není tak velký rozdíl jako třeba u BMW řady 3 výše, ale stará Impreza je oproti novému WRX STI opravdu mnohem subtilnější auto.
Volkswagen Passat B2 vs. B8
Díváme se na Passat z 80. let, stojícího po boku nejnovějšího Passatu B8. Z fotky je vidět, že už tehdy byl Passat relativně velké auto, ale jen na svou dobu. Dnešní Passat je o dost větší a hlavně baculatější. A to jeho příběh začal ještě u o něco menší generace B1...
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Dobíjecí Volva, kterým hrozí požár, jezdí i v Česku. Jejich nabíjení by se měly vyvarovat stovky zdejších majitelů
3.4.2025Víme víc o návratu Clarksona, Hammonda a Maye na obrazovky, vypadá to na tradiční ždímačku peněz
3.4.2025Nová, zatím jen elektrická generace legendárního auta se letos prodává hůř než jeho 15 měsíců nevyráběný spalovací předchůdce
3.4.2025Úplně poslední VW Golf GTI s manuální převodovkou se smutně v tichosti prodal u dealera v zapadákově
3.4.2025K mání je dodnes funkční legendární mistrovská Formule 1 Michaela Schumachera, půl miliardy na ni může být málo
3.4.2025
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1