Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento dekády ztracený, ošoupaný stroj zcela zastínil premiéru nejnovějšího Fordu
16.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ve filmech se někdy stane, že herec ve vedlejší roli zastíní toho v hlavní, i když měl původně jen podtrhnout jeho lesk. Fordu se na NAIAS stálo úplně to samé.
Ford si pro právě probíhající detroitský autosalon připravil jednu lahůdku, novou verzi Mustang Bullitt. Pod kapotou má pětilitrový osmiválec s výkonem zvýšeným na 482 koní, který jí umožní jet nejvyšší rychlostí až 263 km/h. Kromě toho zde máme manuál, jehož hlavici zdobí hlavice v podobě bílého míčku jako odkaz na originál ze 60. let minulého století. O pořádné haló při jízdě se postará aktivní výfuk, po zaparkování pak oči přitahuje tmavě zelený lak.
Podle automobilky je taková verze absolutně „cool“, stejně jako byl i Mustang, za jehož volant usedal Steve McQueen. Aby tomuto tvrzení dodala na váze, přivezla do Detroitu také původní verzi. Nejde však o onoho „kaskadéra“, který byl loni náhodou nalezen ve zbědovaném stavu v Mexiku. Místo toho zde máme „hvězdu“, jejímž hlavním úkolem nebyly skoky, smyky či drsnější scény, ale to, aby před kamerou dobře vypadala.
A jak je patrné na přiložené fotogalerii, dobře vypadá i dnes, a to přesto - nebo právě proto - že vůz je kompletně originální a pořádně se do něj zahryzl zub času. Nicméně navzdory tomu Mustang Bullitt z roku 1968 má charakteru na rozdávání, což o novém provedení nelze tak úplně říci. Originál je jen jeden a jeho aura se nedá přenést několika vzhledovými prvky. Uvědomuje si to i majitel originálu a prodeji ani neuvažuje, přestože by podle odhadů mohl z fleku vyinkasovat 4 miliony dolarů (cca 83,2 milionu korun).
„Ohodnotit vůz, který patří mezi nejzbožnovanější filmové vozy všech dob, je náročné, ne-li nemožné,“ říká o originále McKeel Hagerty, šéf společnosti Hagerty, jež se zabývá pojištěním klasických vozů. Rovnou proto dodává, že hodnota je vždy závislá na skutečnosti, kolik je někdo ochoten za takový vůz zaplatit. Jelikož je ovšem s tímto Fordem Mustang neodmyslitelně spojena i osoba McQueena, pak pro nabízené sumy prakticky neexistuje limit.
Zajímavé přitom je, že „hvězdný“ Mustang byl až do roku 2015 považován za ztracený. Sean Kiernan se ale právě v té době přiznal svému příteli, že jeho rodina vlastní vůz již po čtyřicet let. Původně jej jakožto třetí majitel v pořadí pořídil jeho otec Bob, ten však s příchodem služebního vozu předal legendární pony car své manželce, která jej používala při každodenních cestách do blízké školy, kde pracovala jako učitelka.
Poté, co se v roce 1980 odporoučela spojka, zamířil Mustang do garáže, kde už zůstal. O čtyři roky později se rodina přestěhovala do Cincinannti, přičemž drahocenný poklad si vzala sebou. Když se však v roce 1994 stěhovala znovu, tentokráte na Floridu, Bullitt zůstal v Kentucky. Bob Kiernan se s ním znovu shledal až poté, co koupil ranč Wicklow Hill. Tam konečně mohl drahocennému vozu poskytnout zázemí, jaké si zasloužil.
V nové garáži měl Mustang zůstat na věčnost, přičemž Kiernan odmítl jeho zapůjčení pro prezentaci nové generace, která se ukázala v roce 2001. Stejně odmítavý byl také o sedm let později po příchodu další novinky. V roce 2014 však náhle zemřel, přičemž vůz převzal jakožto součást dědictví jeho syn Sean. Ten se rozhodl, že svět jej bude moci znovu spatřit, nejprve však byla nutná renovace.
Kromě práce na původním voze, jež stále není dokončena, ale Kiernan hodlá vyrábět i repliky slavného vozu, neboť jak sám dodává, „kdo by to zvládl lépe než člověk, který vlastní originál?“ Peníze z jejich prodeje pak hodlá věnovat na konto nadace Michaela J. Foxe, jenž podporuje výzkum léků proti Parkinsonově nemoci. Tou totiž trpí nejen slavný herec, ale zemřel na ni i Seanův otec.
Mustang tak vlastně naplní původní odkaz, neboť ve filmu Bullitt jej řídil McQueen jakožto policista. I nyní tedy bude sloužit a chránit, byť v přeneseném významu. Jde tedy o pohádku se šťastným koncem, a to i pro rodinu McQueena. Ačkoliv Stevovi jej Bob Kiernan nikdy neprodal, jeho vnučka Molly si jej v Detroitu mohla vůbec poprvé prohlédnout na vlastní oči.
A možná přitom přece jen koukla i na novinku, protože ta, byť se vedle celebrity musela poněkud uskrovnit. Většina lidí má v Detroitu oči pro originální, téměř nikým dekády nespatřený stroj. A to jej původně chtěl Ford vystavit jen jako magnet přitahující pozornost publika k právě odhalené novince...













Původní Ford Mustang Bullitt se v Detroitu setkal s vnučkou Steva McQueena...
...a zároveň zastínil i novou verzi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025Špatný den v práci? Tady se někomu „podařilo” možná totálně zničit hypersport za 74 milionů ještě před dodáním zákazníkovi
29.8.2025
Nejčtenější články
Spalovací auto zas jednou porazilo elektromobily v jejich vlastní hře. Zdánlivě výjimečnou funkci nabízí v ještě lepší formě
4.8.2025Americké „Ferrari pro chudé” jde teď koupit ještě levněji, nová výkonnější verze poslala ceny dosavadního vrcholu dolů
4.8.2025Venku jsou první ceny nové Hondy Prelude, po jejich pročtení vám budou připadat jako přelud
4.8.2025EU opět „vítězí”. Místní výroba je drahá i pro Číňany, odkládají spuštění továrny v Maďarsku, upřednostní Turecko
4.8.2025Elektrokola se dnes prohání po silnicích rychlostmi až přes 110 km/h. A některé státy už to „nedávají”
4.8.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.01. 20:14 - řidičBOB
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.01. 17:12 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.01. 17:07 - Eda
- Americké vozy a vše kolem nich 09.01. 12:50 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 08.31. 23:39 - bojler
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.31. 18:28 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.31. 14:12 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.30. 17:36 - pavproch