Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V Rusku nafotili vzácný prototyp nástupce sovětské legendy, někdo s ním běžně jezdí
9.8.2020 | Petr Prokopec
Rusové chtěli nahradit legendární sovětský UAZ-452, po výrobě několika prototypů ale projekt odpískali. O to překvapivější je přítomnost jednoho z nich v Moskvě na značkách.
Legendární stroj z časů SSSR - Buchanku neboli UAZ-452 - vám nejspíše nemusíme představovat. Automobilka s tímto modelem přišla již v roce 1965, přičemž na větší změny od té doby vlastně nedošlo. Víceméně se jen rozšiřovala rodina, neboť jednotlivé verze začaly být specifičtěji zaměřené. Každá však pod kapotou disponovala čtyřválcovým motorem, který nejprve startoval na 2,5litrovém objemu, než došlo na jeho zvětšení na 2,7 litru. Souběžně s tím se zvedl i výkon, a to z někdejších 75 na současných 112 koní.
Rusové tak jako u zbytku svého portfolia zkoušeli v průběhu let Buchanku nahradit, nicméně tak jako ve většině ostatních případů selhali. I přesto v jednu chvíli projekt nástupce minibusu doputoval až do fáze pojízdných prototypů a jeden z nich byl nyní nafocen v moskevských ulicích. A to dokonce na registračních značkách v rukou soukromého majitele, který s ním jezdí, jako by se nechumelilo. Je to opravdu neskutečné překvapení, neboť experimentálního typu UAZ-3165M vznikly pouze tři kusy, přičemž jeden je ve firemním muzeu. Kde je pak konec tomu třetímu, který se lehce lišil karoserií, ví aktuálně snad jen bůh.
Než se ovšem k novince dostaneme, musíme se nejprve vrátit na konec 90. let minulého století. Právě v té době UAZ zvažoval modernizaci maximální měrou, a tak přišel s konceptem Simba. Ten se ukázal ve čtyřech variacích, z čehož dva byly klasické minivany a jeden ambulance. Ve finále pak šlo už jen o podvozek s kabinou. Rusové přitom počítali s tím, že větší z minivanů by dokázal svézt až 13 osob a tím by dokázal plně nahradit právě Buchanku.
Z konceptů se v roce 2003 vyklubaly tři experimentální prototypy, tedy přesně ty vozy, o nichž byla řeč výše a které si můžete prohlédnout na fotkách. Stejně jako Simba byly postavené na platformě Simbir, nicméně u té došlo na jisté modifikace za pomoci komponentů z SUV Patriot. A jakkoliv jeden z konceptů dostal i turbodiesel, nakonec se u těchto prototypů objevila pouze 2,7litrová benzinová jednotka jako u předchůdce. Výkon však narostl na 135 koní.
Aby došlo k zajištění ucházejících jízdních vlastností nejen na asfaltu, ale také v terénu, dočkal se UAZ-3165M standardního pohonu všech kol. Stejně tak disponoval i nemalou světlou výškou, změna karoserie na modernější tvary připomínající hlavně dobové německé dodávky však vyústila v redukci nájezdových úhlů vpředu i vzadu. Bylo pak i logické, že měnit se bude také cena, pochopitelně směrem nahoru.
Kondice UAZu nicméně již na počátku milénia nebyla zrovna špičková, celý projekt tak nakonec byl shledán jako ekonomicky neprůchozí a zamířil k ledu. Mimo továrnu o něm přitom věděl jen málokdo. A právě proto je opravdu překvapivé, že jeden exemplář se nakonec dostal do běžného provozu. Kdo jej nicméně vlastní, to se již autorovi fotografií Nikitovi Abrahamovi vypátrat nepodařilo.
My tak už jen dodáme, že z oněch tří kusů dva byly minivany, ve třetím případě však šlo o dodávku s komplet plechovými boky namísto skel. Všechny tři vozy přitom vznikly v roce 2003, továrna je pak ve svém vlastnictví držela do roku 2005. Poté jeden kus zamířil do zmiňovaného muzea, dva se však vypařily. A jelikož jeden je aktuálně již na světě, zbývá najít pouze onu dodávku jako poslední díl historického puzzle.





V Moskvě byl nafocen vzácný prototyp nástupce Buchanky. Jde přitom o experimentální vůz z roku 2003, který se překvapivě dostal do běžného provozu. Foto: Nikita Abramov@VKontakte
Další ze tří kusů trůní v muzeu UAZu. Foto: Drom<
Dodávka se vytratila neznámo kam. Foto: Drom
Zdroj: Drom
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
před 4 hodinamiVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Na elektrickém Hummeru si dealeři chtěli mastit kapsy, teď ho nedokážou prodat ani se slevami 900 tisíc Kč
před hodinouMáte rádi bobra? Firma zkusila napravit kontroverzní příď současného BMW M3, obrátilo se to proti ní
před 3 hodinamiČíňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
před 4 hodinamiZbavit se zbytečných zaměstnanců nakonec pro Mercedes nebylo tak těžké. Stačilo jim nabídnout 13 milionů a jdou sami
před 5 hodinamiAž moc nápadně ošizené BMW i5 lidé nechtějí, dealeři ho zkouší udat s až 30procentními slevami
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva