Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ve stodole našli tři originální Kachny. Cena té nejvzácnější překvapila i aukční síň
24.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jedno z nejprimitivnějších aut historie koupíte dnes i za 20 tisíc korun, pokud jde o kus z konce výroby. Vozy z počátku éry 2CV ale stojí jiné peníze.
Legendární Kachna neboli Citroën 2CV patří k nejdéle vyráběným vozům celé automobilové historie. Prakticky v nezměněné formě, jen vždy s lehce modernizovanou technikou, se totiž prodávala od roku 1948 až do začátku 90. let minulého století. Je ovšem pozoruhodné, že za tu dobu bylo vyrobeno 3,8 milionu vozů, což na 42letou produkci není mnoho. Za vším ale leží cena, která byla vůči konkurenci poměrně vysoká - třeba VW Beetle stál o polovinu méně.
Dnes vám samozřejmě na pořízení stačí daleko menší peníze, mnoho aut lze pořídit již za nějakých 20 tisíc korun. Jejich „zdravotní stav“ sice nebude nejlepší, nicméně s ohledem na postarší techniku a jednoduchost celé koncepce nebude rekonvalescence jakéhokoliv pacienta ničím náročným. Zajímavé přitom je, že za tyto peníze lze pořídit hlavně exempláře z konce výroby. Čím dále do minulosti ovšem zamíříte, tím hlouběji budete muset sáhnout do peněženky.
Už při nálezu třech originálních starých Kachen z let 1949 až 1966, které můžete vidět na obrázcích níže, tak bylo jasné, že tohle jsou cenné kusy, které majitele nezmění levně. Aukční společnost Osenat, která je o víkendu dražila ve Fontainbleau, jižně od Paříže, tak nečekala málo. Platilo to zejména o exempláři z roku 1949, tedy tzv. Type A. V tomto období vzniklo pouze 876 exemplářů a tento je přitom čtyřistapadesátýosmý z nich.
Stejně jako zbytek produkce se chlubí šedou barvou karoserie, žádná jiná tehdy nebyla v nabídce. Kromě toho byl k dispozici jediný motor, a sice dvouválec 0,375 l. I přes nízkou hmotnost, která se pohybovala okolo 600 kilogramů, bylo více než jasné, že působivou jízdní dynamiku nelze očekávat. S výkonem pouhých 9 koní se totiž Kachna zvládla rozjet maximálně na 65 km/h. Není tak vlastně divu, že ji odborný tisk začal ihned po prezentaci kritizovat. Lid ovšem Citroën 2CV miloval, záhy tak byla na vůz tříletá a posléze pětiletá čekací listina. A to i navzdory zmiňované vyšší ceně.
Jakkoliv přitom Citroën výrazným způsobem navýšil výrobu (v roce 1950 bylo již smontováno 6 196 kusů), počáteční poptávku uspokojit nedokázal. Proto se záhy rozjel trh s „ojetinami“, které se prodávaly dráže než vozy na showroomech. Tomuto stavu pak zůstává věrný i onen exemplář se šasí č. 000458, který měl být dle odhadů prodán za 12 až 15 000 Eur (maximálně 380 700 Kč). Nakonec se ale prodal za neskutečných 75 600 Eur (1,92 mil. Kč).
Jde tedy o nejdražší Citroën 2CV, který byl prodán na aukci a který není žádnou speciální sérií, ale zcela standardním vozem. Za onou sumou stojí fakt, že pochází z prvního roku výroby a přeživší kusy z této série jsou dnes naprostou raritou. Svou roli hrálo i to, že v aukci se vůz strhla řež mezi posedlým nizozemským sběratelem Edwinem Groenem, který provozuje muzeum s asi 300 exempláři 2CV, a pneumatikářským gigantem Michelin. Tito kohouti - v druhém případě skoro doslova - vyšroubovali cenu takto vysoko a je s podivem, že to nakonec byl Groen, který si 2CV odvezl do své „kachňárny”.
Prodány pak byly i zbylé dva nalezené kusy. Vůz z roku 1950 byl prodán za 20 400 Eur (517 800 Kč) opět Groenovi, který znovu přebil i odhadce a v Paříži nechal za dvě staré 2CV 2,5 milionu Kč. A konečně exemplář z roku 1966 změnil majitele za 6 600 Eur (167 600 Kč), což je též dost, ale už to nezní tak extrémně. Takže pokud se vám někde ve stodole rozpadá stará 2CV, možná máte pod palcem slušné bohatství, ani o tom nevíte...




Tento Citroën 2CV se o víkendu prodal za 1,79 milionu korun. Mezi standardními verzemi tak jde o rekord, edice jako Sahara jsou však ještě dražší
Během aukce změnily svého majitele i další tři exempláře pocházející z téže sbírky
Zdroj: Osenat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
před 11 hodinamiTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včeraŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
včeraCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
včeraŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.11. 23:10 - 970ka
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.11. 22:03 - Truck Daškam
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.11. 18:15 - Snowman000
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- Politický koutek 02.10. 00:02 - abgx1
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch