Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s
21.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tohle auto sice s původním Záporožcem nemá moc společného, stroj je to ale zajímavý. Údajně má 900 koní a jede opravdu bláznivě.
Když se řekne Záporožec, petrolheadům znalým starých sovětských aut se vybaví vozítko ZAZ 965 z konce 50. let, které bylo západnímu světu směšné svou velikostí, výkonem, zkrátka vším. Bylo to však levné auto pro masy a v Sovětském svazu ho bylo vážně potřeba. Dá se tedy chápat silná inspirace Fiatem 600 a milovníci neobvyklých řešení jistě rádi uslyší o tom, že tohle auto mělo vidlicový čtyřválec.
Ovšem, ZAZ 965 GTR je něco úplně jiného. Nedostal „jen” turbo, je to vůz postavený od základu nově a místo V4 má v útrobách V8 s kompresorem. A z původního Záporožce jsou tu vážně jen části. Tohle auto existuje kvůli čtvrtmílovým sprintům.
Je to dílo Ukrajince Sergeje Solovčenka a odmítá říci, kolik peněz ho tento stroj stál „Kdyby to zjistila žena, vyhnala by mě z domu,” říká, snad spíš vtipem, ale kdo ví. Výsledky za to ovšem stojí, letošní ukrajinská událost s názvem Drag Bitva 2015, která se konala v září, mu v kategorii Pro RWD přinesla vítězství. Co bohužel nevíme, je jeho přesný čas, v sekundách byl ale jen jednociferný.
Motor je zde umístěn uprostřed, původně tu byly dva čtyřválce ze Suzuki Hayabusa, spojené řetězy, ale právě z takovéhoto spojení pramenila velká poruchovost. Nyní tu pracuje 5,4litrový osmiválec z Fordu Shelby Mustang GT500, který pohání zadní kola. Je to závodní stroj, zapomeňte na tlumiče či katalyzátory ve výfukovém potrubí. To znamená i zvuk jako z pekel; není problém rozeznít alarmy okolostojících aut. To ovšem berte spíš jako vedlejší efekt... a buďte opatrní s hlasitostí při pouštění videí.
ZAZ 965 GTR měl několik vývojových fází. V té první mu nechyběla pořádná porce neuhlazené brutality. Ze ZAZu tu byl ještě náznak zadních oken a výfuky byly vzadu. Už tu ale byly závodní slicky Hoosier a také ohromné množství výkonu, jak vidno na videích níže. A po pravdě, takhle vypadal tento stroj nejvíc jako původní Záporožec, i když mu byl podobný jen vzdáleně. V této době měl také údajně 700 koní, už tehdy ale jel neuvěřitelně. Podívejte se na první video ze silnice, pořád bere dech.
V další fázi dostal mnohem delší záď, snad pro lepší stabilitu ve vysokých rychlostech či aby měl menší tendence se stavět na zadní; není tu vidět tzv. wheelie bar, možná proto, že není moc kam ji namontovat, auto v podstatě končí pneumatikami... a brzdným padákem. Právě tehdy se koncovky výfuků stěhovaly nahoru a před motor - všimněte si vedení svodů a potrubí mezi fotografiemi - a dostaly klapky jako z traktoru.
Výkon motoru byl v této fázi 800 koní, motor spolupracoval s manuální převodovkou a čas na čtvrtmíli byl cca 10,5 vteřiny. Vůz byl také hodně těžký, okolo 1,5 tuny, což je na závodní auto poměrně hodně, a v průběhu závodu činilo problém obrovské množství tepla produkovaného motorem. Zahříval se kompresor a mezichladič nebyl schopen nasávaný vzduch dost ochladit. Autoři odhadovali, že při startu měl motor oněch 800 koní, ke konci se ale právě díky teplu snížil výkon spíš k šesti stovkám.
Karoserie také dostala ukrajinské barvy. Právě ty byly jedním z předmětů změn do další, třetí fáze; místo nich se na karoserii objevilo černo-šedo-červené zbarvení. V takovém stavu je ZAZ 965 GTR dodnes. Popravdě, nejlépe vypadal asi v původním hávu s kratší zádí a čtveřicí oken, ale je dost dost možné, že tak, jak je nyní, funguje lépe. A o to jde především.
Na videu z výše zmíněné Drag Bitvy, které také naleznete níže, slyšíme čas GTR 9,627 vteřiny na čtvrtmíli a cílovou rychlost 240 km/h. V třetí fázi má tento stroj 900 koní, takže se času pod deset vteřin není co divit. Do třetí fáze měl vůz dostat závodní automatickou převodovku, kterou dle zvuku má, a měla se hmotnost snížit na 1 100 kilogramů; nakolik se to povedlo, nevíme, stejně jako neznáme výsledky vyřešení problémů s teplem. O téměř vteřinu rychlejší čas ale ukazuje, že tu určité úspěchy byly.
Můžeme tedy s klidem říci, že před sebou máme nejrychlejší Záporožec na světě, i když to v podstatě už vůbec není Záporožec. V každém případě přejme Sergeji Solovčenkovi úspěchy, takhle unikátní auto se jen tak nevidí. A když už, nemívá na předních kolech poklice z Tesca...
Fotografie a videa první evoluce vozu
Takhle vypadal ZAZ 965 GTR původně
Fotografie a videa druhé evoluce vozu
V druhé variantě byl silnější a delší, ale nikoliv bezproblémový
Fotografie a videa třetí a současné evoluce vozu
V třetí verzi je lehčí, ještě silnější a má závodní automatickou převodovku
Fotografie původního ZAZ 965
Kdyby někdo potřeboval připomenout, jak vypadal Záporožec kdysi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 2 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva