ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s

(+ videa) Tohle auto sice s původním Záporožcem nemá moc společného, stroj je to ale zajímavý. Údajně má 900 koní a jede opravdu bláznivě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s

21.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Tohle auto sice s původním Záporožcem nemá moc společného, stroj je to ale zajímavý. Údajně má 900 koní a jede opravdu bláznivě.

Když se řekne Záporožec, petrolheadům znalým starých sovětských aut se vybaví vozítko ZAZ 965 z konce 50. let, které bylo západnímu světu směšné svou velikostí, výkonem, zkrátka vším. Bylo to však levné auto pro masy a v Sovětském svazu ho bylo vážně potřeba. Dá se tedy chápat silná inspirace Fiatem 600 a milovníci neobvyklých řešení jistě rádi uslyší o tom, že tohle auto mělo vidlicový čtyřválec.

Ovšem, ZAZ 965 GTR je něco úplně jiného. Nedostal „jen” turbo, je to vůz postavený od základu nově a místo V4 má v útrobách V8 s kompresorem. A z původního Záporožce jsou tu vážně jen části. Tohle auto existuje kvůli čtvrtmílovým sprintům.

Je to dílo Ukrajince Sergeje Solovčenka a odmítá říci, kolik peněz ho tento stroj stál „Kdyby to zjistila žena, vyhnala by mě z domu,” říká, snad spíš vtipem, ale kdo ví. Výsledky za to ovšem stojí, letošní ukrajinská událost s názvem Drag Bitva 2015, která se konala v září, mu v kategorii Pro RWD přinesla vítězství. Co bohužel nevíme, je jeho přesný čas, v sekundách byl ale jen jednociferný.

Motor je zde umístěn uprostřed, původně tu byly dva čtyřválce ze Suzuki Hayabusa, spojené řetězy, ale právě z takovéhoto spojení pramenila velká poruchovost. Nyní tu pracuje 5,4litrový osmiválec z Fordu Shelby Mustang GT500, který pohání zadní kola. Je to závodní stroj, zapomeňte na tlumiče či katalyzátory ve výfukovém potrubí. To znamená i zvuk jako z pekel; není problém rozeznít alarmy okolostojících aut. To ovšem berte spíš jako vedlejší efekt... a buďte opatrní s hlasitostí při pouštění videí.

ZAZ 965 GTR měl několik vývojových fází. V té první mu nechyběla pořádná porce neuhlazené brutality. Ze ZAZu tu byl ještě náznak zadních oken a výfuky byly vzadu. Už tu ale byly závodní slicky Hoosier a také ohromné množství výkonu, jak vidno na videích níže. A po pravdě, takhle vypadal tento stroj nejvíc jako původní Záporožec, i když mu byl podobný jen vzdáleně. V této době měl také údajně 700 koní, už tehdy ale jel neuvěřitelně. Podívejte se na první video ze silnice, pořád bere dech.

V další fázi dostal mnohem delší záď, snad pro lepší stabilitu ve vysokých rychlostech či aby měl menší tendence se stavět na zadní; není tu vidět tzv. wheelie bar, možná proto, že není moc kam ji namontovat, auto v podstatě končí pneumatikami... a brzdným padákem. Právě tehdy se koncovky výfuků stěhovaly nahoru a před motor - všimněte si vedení svodů a potrubí mezi fotografiemi - a dostaly klapky jako z traktoru.

Výkon motoru byl v této fázi 800 koní, motor spolupracoval s manuální převodovkou a čas na čtvrtmíli byl cca 10,5 vteřiny. Vůz byl také hodně těžký, okolo 1,5 tuny, což je na závodní auto poměrně hodně, a v průběhu závodu činilo problém obrovské množství tepla produkovaného motorem. Zahříval se kompresor a mezichladič nebyl schopen nasávaný vzduch dost ochladit. Autoři odhadovali, že při startu měl motor oněch 800 koní, ke konci se ale právě díky teplu snížil výkon spíš k šesti stovkám.

Karoserie také dostala ukrajinské barvy. Právě ty byly jedním z předmětů změn do další, třetí fáze; místo nich se na karoserii objevilo černo-šedo-červené zbarvení. V takovém stavu je ZAZ 965 GTR dodnes. Popravdě, nejlépe vypadal asi v původním hávu s kratší zádí a čtveřicí oken, ale je dost dost možné, že tak, jak je nyní, funguje lépe. A o to jde především.

Na videu z výše zmíněné Drag Bitvy, které také naleznete níže, slyšíme čas GTR 9,627 vteřiny na čtvrtmíli a cílovou rychlost 240 km/h. V třetí fázi má tento stroj 900 koní, takže se času pod deset vteřin není co divit. Do třetí fáze měl vůz dostat závodní automatickou převodovku, kterou dle zvuku má, a měla se hmotnost snížit na 1 100 kilogramů; nakolik se to povedlo, nevíme, stejně jako neznáme výsledky vyřešení problémů s teplem. O téměř vteřinu rychlejší čas ale ukazuje, že tu určité úspěchy byly.

Můžeme tedy s klidem říci, že před sebou máme nejrychlejší Záporožec na světě, i když to v podstatě už vůbec není Záporožec. V každém případě přejme Sergeji Solovčenkovi úspěchy, takhle unikátní auto se jen tak nevidí. A když už, nemívá na předních kolech poklice z Tesca...

Fotografie a videa první evoluce vozu


ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 1 - zaz 965 gtr v1 01ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 2 - zaz 965 gtr v1 02ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 3 - zaz 965 gtr v1 03ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 4 - zaz 965 gtr v1 04ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 5 - zaz 965 gtr v1 05ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 6 - zaz 965 gtr v1 06ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 7 - zaz 965 gtr v1 07ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 8 - zaz 965 gtr v1 08ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 9 - zaz 965 gtr v1 09ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 10 - zaz 965 gtr v1 10ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 11 - zaz 965 gtr v1 11
Takhle vypadal ZAZ 965 GTR původně

Fotografie a videa druhé evoluce vozu

ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 12 - zaz 965 gtr v2 01ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 13 - zaz 965 gtr v2 02ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 14 - zaz 965 gtr v2 03ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 15 - zaz 965 gtr v2 04ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 16 - zaz 965 gtr v2 05ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 17 - zaz 965 gtr v2 05aZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 18 - zaz 965 gtr v2 06ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 19 - zaz 965 gtr v2 07ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 20 - zaz 965 gtr v2 08ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 21 - zaz 965 gtr v2 09ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 22 - zaz 965 gtr v2 10ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 23 - zaz 965 gtr v2 11ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 24 - zaz 965 gtr v2 12
V druhé variantě byl silnější a delší, ale nikoliv bezproblémový

Fotografie a videa třetí a současné evoluce vozu

ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 25 - zaz 965 gtr v3 01ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 26 - zaz 965 gtr v3 02ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 27 - zaz 965 gtr v3 03ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 28 - zaz 965 gtr v3 04ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 29 - zaz 965 gtr v3 05ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 30 - zaz 965 gtr v3 06ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 31 - zaz 965 gtr v3 07ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 32 - zaz 965 gtr v3 08ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 33 - zaz 965 gtr v3 09
V třetí verzi je lehčí, ještě silnější a má závodní automatickou převodovku

Fotografie původního ZAZ 965

ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 34 - zaz 965 01ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 35 - zaz 965 02ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 36 - zaz 965 03ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 37 - zaz 965 04ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 38 - zaz 965 05ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 39 - zaz 965 05aZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 40 - zaz 965 06ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 41 - zaz 965 07ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 42 - zaz 965 08ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 43 - zaz 965 09ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s - 44 - zaz 965 10
Kdyby někdo potřeboval připomenout, jak vypadal Záporožec kdysi

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.