Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad.

Rovnou deset aut tentokrát nabourali U Euro NCAP. Výsledky ale více než na cokoli jiného ukazují na limity metodiky současných crash testů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad.

25.8.2011 | Miro Mihálik, Petr Miler | Přidat příspěvek

Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad.

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rovnou deset aut tentokrát nabourali U Euro NCAP. Výsledky ale více než na cokoli jiného ukazují na limity metodiky současných crash testů.

Kia Picanto

Na první pohled to vypadá, že v zatím posledním kole nárazových testů dostalo nejvíce za uši nové Picanto, protože v celkovém hodnocení dosáhlo nejslabšího výsledku - jako jediné pouze čtyři hvězdičky.

Při čelní srážce nebo při ochraně dětí ale malý vůz vůbec nezaostává. Při bočním nárazu byla větší část těla ochráněna adekvátně, jenže zadní boční dveře se pootevřely a vůz byl proto penalizován. Při náročnějším střetu se sloupem se nic podobného neopakovalo a dveře zůstaly zajištěny, ale senzory hrudníku hlásily značně vyšší hodnoty. Také ochrana krční páteře vyšla jen průměrně.

Picanto ale pořád dosáhlo na hodnotu 86 % za ochranu dospělých a 83 % za ochranu dětí, což by normálně bylo na pět hvězd. Proč tedy čtyři? Auto se totiž stalo obětí nadměrného protežování elektronických systémů. Euro NCAP značce Kia vyčítá, že Picanto nemá v základu stabilizaci (na českém trhu ESP dostanete standardně pouze s nejvyšší výbavou Sport), bere za to významný počet bodů a tvrdí: „Spotřebitelé v roce 2011 očekávají, že tento důležitý prvek bezpečnostní výbavy bude součástí každého vozu bez ohledu na jeho velikost a cenu.“

To je dost možná pravda, jenže ono se jaksi zapomíná na to, že nárazový test byl původně prováděný proto, aby byla prověřena pasivní bezpečnost vozu, kdežto ESP patří k prvkům aktivní bezpečnosti. Hrušky s jablky jsou už ale v jednom košíku a Kia z toho nebude mít radost.

Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 37 - Kia picanto prehled
Tabulka s klíčovými výsledky Kia Picanto

Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 38 - Kia Picanto crash test 2011 01Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 39 - Kia Picanto crash test 2011 02Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 40 - Kia Picanto crash test 2011 03Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 41 - Kia Picanto crash test 2011 04Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 42 - Kia Picanto crash test 2011 05
Záběry s následky jednotlivých testů

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.

Opel Ampera

Vůz na pomezí elektromobilu a hybridu, Opel Ampera, sice také získal pět hvězd, z hlediska ochrany dospělé i dětské posádky ale z crash testu odešel s nejhorším výsledkem z testované desítky. Ten ani tak není špatný, poukazuje ale na absurditu současného hvězdičkového hodnocení tak jasně, jako Lysá hora na svůj holý vrchol.

A co se tedy hodnotitelům NCAPu nelíbilo? Vnitřní prostor vozu sice zůstal nenarušen a vykázal dobrou ochranu pro kolena i stehna cestujících, řešení částí palubní desky ale představuje potenciální riziko pro cestující nestandardních postav nebo těch, kteří používají specifické polohy sedadel. Ve výsledku tak byla ochrana nohou hlavně řidiče a částečně i spolujezdce vesměs hodnocena jako průměrná, což je v kontextu ostatních testů horší výsledek.

Stoprocentní je naopak ochrana vozu při bočním nárazu a to i při kontaktu s úzkou překážkou typu strom. Jde o vůbec první vůz testovaný Euro NCAP, který takového výsledku dosáhl. Za zmínku jistě stojí i fakt, že řízená demolice vozu nezasáhla jeho elektrické součásti, které by mohly byt po nehodě posádce též nebezpečné.

V případě ochrany dětské posádky Ampera doplatila pouze na nejasné informace o zapnutí či vypnutí airbagu spolujezdce, nálepky informující o riziku vyplývajícím z nevypnutí airbagu v případě posazení děcka ve vlastní sedačce na sedadlo spolujezdce ale byly jednoznačné.

Z hlediska ochrany chodců má Ampera druhý nejhorší výsledek z testované desítky, od průměru se ale až tak neodchyluje. Spodní partie těla dospělého nebo celé tělo děcka se s přídí vozu jen pomazlí (...), horší je to ale s vrcními partiemi dospělého, kterým dá kapota vozu při srážce pořádně zabrat.

Elektronická podpora je s hodnocením 86 % nad průměrem, když body bral vůz hlavně za standardně montované ESP a upozorňování na nezapnuté pásy na všech sedadlech.

Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 43 - Opel Ampera prehled
Tabulka s klíčovými výsledky Opelu Ampera

Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 44 - Opel Ampera crash test 2011 01Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 45 - Opel Ampera crash test 2011 02Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 46 - Opel Ampera crash test 2011 03Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 47 - Opel Ampera crash test 2011 04Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 48 - Opel Ampera crash test 2011 05
Záběry s následky jednotlivých testů

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.

VW Golf Cabriolet

Kabriolet s plátěnou střechou a ochrana posádky nejdou na první pohled moc dohromady, poslední crash testy ale v případě Golfu Cabriolet ukázaly spíše pravý opak. Vůz získal vůbec nejlepší hodnocení z hlediska ochrany dospělé posádky, kterému se z konkurenčních vozů přiblížily pouze Chevrolet, v ochraně dětské posádky je skalpovaný Golf druhý nejlepší.

Takto hodnocenému vozu pochopitelně není moc co vytknout a při čelním nárazu byla o stupínek horší než nejlepší možná byla pouze ochrana těla a holení řidiče. Boční náraz i náraz zezadu přinesly zcela bezvadné hodnocení, boční kontakt s úzkou překážkou znamenal opět jen o jeden stupeň nedokonalou ochranu hrudníku.

Také děcka budou v Golfu Cabrio při nárazu v relativním bezpečí ať už jim bude jeden a půl roku nebo roky tři, informace o stavu zapnutí airbagu pro jejich rodiče v případě umístění dětské sedačky na místo spolujezdce ale už tak jednoznačné nejsou.

Také v ochraně chodů je tento sexy Volkswagen vysoko, i když ani on nedosáhl na zmíněné šedesátiprocentní hodnocení, které příští rok bude nutné pro získání pěti hvězd. Hlavně nárazník a přední část kapoty se s chodci příliš nemazlí, ať už jsou velcí jak chtějí.

Elektroničtí pomocníci jsou ve voze hodnoceny průměrnými 71 %, lidem od NCAP vadila hlavně absence omezovače rychlosti (ach, ach...) a upozornění na nezapnuté pásy vzadu.

Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 49 - VW Golf Cabriolet prehled
Tabulka s klíčovými výsledky VW Golf Cabriolet

Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 50 - VW Golf Cabriolet crash test 2011 01Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 51 - VW Golf Cabriolet crash test 2011 02Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 52 - VW Golf Cabriolet crash test 2011 03Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 53 - VW Golf Cabriolet crash test 2011 04Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 54 - VW Golf Cabriolet crash test 2011 05
Záběry s následky jednotlivých testů

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.

VW Jetta

Také nový Volkswagen Jetta odešel ze své nárazové zkoušky se ctí, jeho výsledky jsou jen nepatrně horší než v případě Golfu Cabrio.

Hodnocení ochrany dospělé posádky je u vozu prakticky stejné jako u Golfu, ve výsledku je ale vůz o dvě procenta horší. Dáno je to o něco horší ochranou hrudníku cestujících vpředu při bočním nárazu do úzké překážky, což bude patrně dáno o něco skromnějším bočními výztuhami sedanu ve srovnání s kabrioletem. V případě ochrany dětské posádky je hodnocení dokonale totožné.

K chodcům je Jetta vůbec nejvstřícnější z čerstvě bouraných vozů, přesto by její hodnocení 56 % na maximální počet hvězd v dalším roce nestačilo. Problémem je hlavně tvrdá část vozu, se kterou by mohly přijít do styku hlavy dospělých chodců.

Také hodnocení elektronických bezpečnostních systému je totožné jako u Golfu Cabrio (71 %) a to ze stejných pohnutek. Zajímavé je, že v Bulharsku, Estonsku a Litvě si zákazníci nemusejí připlácet za ESP, pokud jej nechtějí, v jiných státech Evropy ano. V příštím roce je ale povinné bez ohledu na vůli stran účastnících se obchodu, a tak je tento stav pomalu jen vzpomínkou na doby, kdy jsme si mohli auto vybrat zase trochu více podle vlastních představ.

Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 55 - VW Jetta prehled
Tabulka s klíčovými výsledky VW Jetta

Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 56 - VW Jetta crash test 2011 01Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 57 - VW Jetta crash test 2011 02Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 58 - VW Jetta crash test 2011 03Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 59 - VW Jetta crash test 2011 04Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad. - 60 - VW Jetta crash test 2011 05
Záběry s následky jednotlivých testů

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.


Jak vidno, „pasivně nebezpečná” auta z hlediska současné metodiky Euro NCAP prakticky neexistují, to ale neznamená, že neexistují ve skutečnosti. Je veřejným tajemstvím, že automobilky optimalizují své vozy tak, aby co nejlépe obstály při těchto několika málo simulovaných nehodách, reálný život ale přináší i odlišné situace.

Pokud tedy NCAP chce své crash testy někam posunout tak, aby 95 % aut nezískalo nejvyšší možné hodnocení, měl by rozšířit počet skutečných nárazových zkoušek a nekladl stále větší důraz na prvky, které s pasivní bezpečností auta pro posádku nesouvisí vůbec nijak. Příští rok se snadno může stát, že vůz s bezvadným hodnocením při samotném nárazu dostane pouze tři hvězdičky kvůli pár chybějícím pípátkům a nevstřícnost k chodcům přepadajícím přes kapotu. Je taková informace tou, kterou jako kupující od crash testu očekáváme? To si nemyslíme. Je na čase, aby i na „trhu crash testů” vznikla nějaká konkurence, neboť jediný významný obraz pasivní bezpečnosti vozů podávaný Euro NCAP je čím dál vadnější.

Miro Mihálik, Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše