Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad.
25.8.2011 | Miro Mihálik, Petr Miler | Přidat příspěvek
Rovnou deset aut tentokrát nabourali U Euro NCAP. Výsledky ale více než na cokoli jiného ukazují na limity metodiky současných crash testů.
Přehled kapitol
Kia Picanto
Na první pohled to vypadá, že v zatím posledním kole nárazových testů dostalo nejvíce za uši nové Picanto, protože v celkovém hodnocení dosáhlo nejslabšího výsledku - jako jediné pouze čtyři hvězdičky.
Při čelní srážce nebo při ochraně dětí ale malý vůz vůbec nezaostává. Při bočním nárazu byla větší část těla ochráněna adekvátně, jenže zadní boční dveře se pootevřely a vůz byl proto penalizován. Při náročnějším střetu se sloupem se nic podobného neopakovalo a dveře zůstaly zajištěny, ale senzory hrudníku hlásily značně vyšší hodnoty. Také ochrana krční páteře vyšla jen průměrně.
Picanto ale pořád dosáhlo na hodnotu 86 % za ochranu dospělých a 83 % za ochranu dětí, což by normálně bylo na pět hvězd. Proč tedy čtyři? Auto se totiž stalo obětí nadměrného protežování elektronických systémů. Euro NCAP značce Kia vyčítá, že Picanto nemá v základu stabilizaci (na českém trhu ESP dostanete standardně pouze s nejvyšší výbavou Sport), bere za to významný počet bodů a tvrdí: „Spotřebitelé v roce 2011 očekávají, že tento důležitý prvek bezpečnostní výbavy bude součástí každého vozu bez ohledu na jeho velikost a cenu.“
To je dost možná pravda, jenže ono se jaksi zapomíná na to, že nárazový test byl původně prováděný proto, aby byla prověřena pasivní bezpečnost vozu, kdežto ESP patří k prvkům aktivní bezpečnosti. Hrušky s jablky jsou už ale v jednom košíku a Kia z toho nebude mít radost.
Tabulka s klíčovými výsledky Kia Picanto
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
Opel Ampera
Vůz na pomezí elektromobilu a hybridu, Opel Ampera, sice také získal pět hvězd, z hlediska ochrany dospělé i dětské posádky ale z crash testu odešel s nejhorším výsledkem z testované desítky. Ten ani tak není špatný, poukazuje ale na absurditu současného hvězdičkového hodnocení tak jasně, jako Lysá hora na svůj holý vrchol.
A co se tedy hodnotitelům NCAPu nelíbilo? Vnitřní prostor vozu sice zůstal nenarušen a vykázal dobrou ochranu pro kolena i stehna cestujících, řešení částí palubní desky ale představuje potenciální riziko pro cestující nestandardních postav nebo těch, kteří používají specifické polohy sedadel. Ve výsledku tak byla ochrana nohou hlavně řidiče a částečně i spolujezdce vesměs hodnocena jako průměrná, což je v kontextu ostatních testů horší výsledek.
Stoprocentní je naopak ochrana vozu při bočním nárazu a to i při kontaktu s úzkou překážkou typu strom. Jde o vůbec první vůz testovaný Euro NCAP, který takového výsledku dosáhl. Za zmínku jistě stojí i fakt, že řízená demolice vozu nezasáhla jeho elektrické součásti, které by mohly byt po nehodě posádce též nebezpečné.
V případě ochrany dětské posádky Ampera doplatila pouze na nejasné informace o zapnutí či vypnutí airbagu spolujezdce, nálepky informující o riziku vyplývajícím z nevypnutí airbagu v případě posazení děcka ve vlastní sedačce na sedadlo spolujezdce ale byly jednoznačné.
Z hlediska ochrany chodců má Ampera druhý nejhorší výsledek z testované desítky, od průměru se ale až tak neodchyluje. Spodní partie těla dospělého nebo celé tělo děcka se s přídí vozu jen pomazlí (...), horší je to ale s vrcními partiemi dospělého, kterým dá kapota vozu při srážce pořádně zabrat.
Elektronická podpora je s hodnocením 86 % nad průměrem, když body bral vůz hlavně za standardně montované ESP a upozorňování na nezapnuté pásy na všech sedadlech.
Tabulka s klíčovými výsledky Opelu Ampera
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
VW Golf Cabriolet
Kabriolet s plátěnou střechou a ochrana posádky nejdou na první pohled moc dohromady, poslední crash testy ale v případě Golfu Cabriolet ukázaly spíše pravý opak. Vůz získal vůbec nejlepší hodnocení z hlediska ochrany dospělé posádky, kterému se z konkurenčních vozů přiblížily pouze Chevrolet, v ochraně dětské posádky je skalpovaný Golf druhý nejlepší.
Takto hodnocenému vozu pochopitelně není moc co vytknout a při čelním nárazu byla o stupínek horší než nejlepší možná byla pouze ochrana těla a holení řidiče. Boční náraz i náraz zezadu přinesly zcela bezvadné hodnocení, boční kontakt s úzkou překážkou znamenal opět jen o jeden stupeň nedokonalou ochranu hrudníku.
Také děcka budou v Golfu Cabrio při nárazu v relativním bezpečí ať už jim bude jeden a půl roku nebo roky tři, informace o stavu zapnutí airbagu pro jejich rodiče v případě umístění dětské sedačky na místo spolujezdce ale už tak jednoznačné nejsou.
Také v ochraně chodů je tento sexy Volkswagen vysoko, i když ani on nedosáhl na zmíněné šedesátiprocentní hodnocení, které příští rok bude nutné pro získání pěti hvězd. Hlavně nárazník a přední část kapoty se s chodci příliš nemazlí, ať už jsou velcí jak chtějí.
Elektroničtí pomocníci jsou ve voze hodnoceny průměrnými 71 %, lidem od NCAP vadila hlavně absence omezovače rychlosti (ach, ach...) a upozornění na nezapnuté pásy vzadu.
Tabulka s klíčovými výsledky VW Golf Cabriolet
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
VW Jetta
Také nový Volkswagen Jetta odešel ze své nárazové zkoušky se ctí, jeho výsledky jsou jen nepatrně horší než v případě Golfu Cabrio.
Hodnocení ochrany dospělé posádky je u vozu prakticky stejné jako u Golfu, ve výsledku je ale vůz o dvě procenta horší. Dáno je to o něco horší ochranou hrudníku cestujících vpředu při bočním nárazu do úzké překážky, což bude patrně dáno o něco skromnějším bočními výztuhami sedanu ve srovnání s kabrioletem. V případě ochrany dětské posádky je hodnocení dokonale totožné.
K chodcům je Jetta vůbec nejvstřícnější z čerstvě bouraných vozů, přesto by její hodnocení 56 % na maximální počet hvězd v dalším roce nestačilo. Problémem je hlavně tvrdá část vozu, se kterou by mohly přijít do styku hlavy dospělých chodců.
Také hodnocení elektronických bezpečnostních systému je totožné jako u Golfu Cabrio (71 %) a to ze stejných pohnutek. Zajímavé je, že v Bulharsku, Estonsku a Litvě si zákazníci nemusejí připlácet za ESP, pokud jej nechtějí, v jiných státech Evropy ano. V příštím roce je ale povinné bez ohledu na vůli stran účastnících se obchodu, a tak je tento stav pomalu jen vzpomínkou na doby, kdy jsme si mohli auto vybrat zase trochu více podle vlastních představ.
Tabulka s klíčovými výsledky VW Jetta
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
Jak vidno, „pasivně nebezpečná” auta z hlediska současné metodiky Euro NCAP prakticky neexistují, to ale neznamená, že neexistují ve skutečnosti. Je veřejným tajemstvím, že automobilky optimalizují své vozy tak, aby co nejlépe obstály při těchto několika málo simulovaných nehodách, reálný život ale přináší i odlišné situace.
Pokud tedy NCAP chce své crash testy někam posunout tak, aby 95 % aut nezískalo nejvyšší možné hodnocení, měl by rozšířit počet skutečných nárazových zkoušek a nekladl stále větší důraz na prvky, které s pasivní bezpečností auta pro posádku nesouvisí vůbec nijak. Příští rok se snadno může stát, že vůz s bezvadným hodnocením při samotném nárazu dostane pouze tři hvězdičky kvůli pár chybějícím pípátkům a nevstřícnost k chodcům přepadajícím přes kapotu. Je taková informace tou, kterou jako kupující od crash testu očekáváme? To si nemyslíme. Je na čase, aby i na „trhu crash testů” vznikla nějaká konkurence, neboť jediný významný obraz pasivní bezpečnosti vozů podávaný Euro NCAP je čím dál vadnější.
< Předchozí3 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před 7 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- MOTO TEST CAMP Soběslav: 18.–19. května 2024 13:30
- Red Bull Rookies Cup v Jerezu 10:00
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
Nejnovější články
- Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl
před 2 hodinami - Vietnamec, který i v Česku vydělal jmění na nudlích, pěchuje do své chřadnoucí automobilky další a další miliardy
před 3 hodinami - V prodeji se objevily díly na vzácnou ostrou verzi legendárního McLarenu F1, na tohle jsme všichni chudí
před 5 hodinami - Zánovní Fisker utrpěl totální škodu kvůli neviditelnému poškození dveří, na vině je hlavně výrobce
před 6 hodinami - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 04.29. 15:50 - denis
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.29. 15:10 - mattonecz
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.29. 15:10 - Vrooom
- Policejní kontroly a měření 04.29. 14:30 - pavproch
- Politický koutek 04.29. 12:01 - mattonecz
- Onboard videa 04.28. 22:14 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.28. 21:54 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 21:02 - Brus