Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete

(+ videa) Nejmenší vozy na trhu jsou pochopitelně méně odolné následkům nehod než jejich větší sourozenci. Jak moc? Podívejte se na výsledky testů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete

7.4.2016 | Petr Prokopec | 7 příspěvků

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Nejmenší vozy na trhu jsou pochopitelně méně odolné následkům nehod než jejich větší sourozenci. Jak moc? Podívejte se na výsledky testů.

V polovině roku 2014 představilo Euro NCAP nové kolo nárazových testů, jenž se ovšem nezaměřovalo na běžné automobily, nýbrž ty, které můžeme označit jako čtyřkolky či mikrovozy. Na první pohled to nedávalo velký smysl, neboť již při pohledu na tyto exempláře bylo asi každému jasné, že srážku v takovém „autě” s kamionem by asi nepřežil ani náhodou. Nicméně i tyto vozy obvykle mohou na veřejné silnice, a tak se nelze divit, že se jejich odolnosti vůči případným nehodám někdo zabývá.

Letos se tak v Bruselu vrátili do stejné řeky. V roce 2014 testy prošly Club Car Villager, Ligier IXO, Renault Twizy a Tazzari Zero, nyní tu pro změnu máme výsledky Aixamu Crossover GTR, Bajaju Qute, Chatenetu CH30 a Microcaru M.GO Family - ve všech případech jde o mikroauta, která lze používat i s řidičským oprávněním na malý motocykl. Testovací komisaři postupovali dle původních protokolů, přičemž v rámci celé skupiny mohli konstatovat jisté zlepšení. Stále se tu však bavíme o vozítkách, které není zase tak nemístné překřtít na „pojízdné rakve“.

Jak jsme ovšem zmínili, již od pohledu asi nikdo od této kategorie nečeká zázraky. Je proto spíše až příjemným překvapením, že třeba takový Chatenet CH30 (stejně jako dříve Renault Twizy) dosáhl alespoň nějakého (dvouhvězdičkového) hodnocení. Chvály se tak dočkala kupříkladu tuhost skeletu. Nicméně i přesto museli komisaři konstatovat, že kvůli absenci airbagu by v případě srážky došlo ke kontaktu hlavy řidiče a volantu, což vyústilo ve velkou pravděpodobnost vážného či dokonce fatálního poranění.

V tomto kontextu je třeba zmínit Microcar M.GO Family, který je jako jediný z nově testované čtveřice vybaven airbagem. Nicméně ten se při nárazu nafoukl nedostatečně, pročež by ke kontaktu hlavy řidiče a volantu došlo taktéž, opět se stejnými riziky. Obdobně na tom byl i hrudník, schránka pro pasažéry pak byla vyhodnocena jako nedostatečně tuhá. K tomu se navíc přidává fakt, že při nárazu figurína vyklouzla spodem částečně z pásu, pročež byly v ohrožení také pánev a končetiny.

Je tedy zjevné, že s těmito vozítky není radno bourat. To zmínil v tiskové zprávě i generální tajemník Euro NCAP Dr. Michiel van Ratingen, dle kterého „je zklamáním vidět, že čtyřkolky a mikrovozy stále postrádají základní bezpečnostní prvky, které jsou již běžné v malých vozech. Pokud nevybudíme výrobce k dalším krokům, pak vlastně dáme zákazníkům falešný pocit, že je vše v pořádku.“

Jakkoliv ovšem bruselská organizace volá po zlepšení bezpečnosti těchto vozů, legislativa zůstává stejná. To podle Euro NCAP jen povzbudilo celou řadu značek, aby trh zaplavila novými modely. Jak jsme si přitom již řekli, jejich výsledky zdaleka nejsou kladné. David Ward, šéf organizace Global NCAP, proto uvedl, že bude u příležitosti Světového fóra OSN volat po zpřísnění podmínek, za jakých mohou být tyto čtyřkolky a mikrovozy prodávány a provozovány.

Van Ratingen pak jen dodává, že „jednoduché designové změny by vedly k výraznému zlepšení bezpečnosti, a to jen při malém navýšení hmotnosti a ceny. Ohánění se ekologičností ze strany výrobců těchto vozítek pro ně není omluvou.“ Je ale otázkou, jak moc lze věčně alarmistickému NCAPu věřit - berte tedy slova činovníků bruselské organizace s jistou rezervou.

Tím máme poněkud delší úvod za sebou, nyní již přistoupíme k samotným vozům. Jejich jednotlivé hodnocení asi není třeba probírat podrobně, fotografie a grafické vyjádření výsledků tady hovoří za vše. Kromě nové čtveřice přitom dáváme do placu i tu původní, pročež se sami můžete přesvědčit, že k žádnému výraznějšímu posunu v rámci bezpečnosti u čtyřkolek a mikrovozů nedošlo.

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Stručný přehled výsledků čtyřkolek a mikrovozů v crash testech Euro NCAP


Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 1 - Euro NCAP 2016 quadricycles and microcars

Crash testy mikro aut z roku 2016

Aixam Crossover GTR

Tabulka s klíčovými výsledky

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 2 - Euro NCAP 2016 Aixam Crossover GTR 01

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 3 - Euro NCAP 2016 Aixam Crossover GTR 02Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 4 - Euro NCAP 2016 Aixam Crossover GTR 03Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 5 - Euro NCAP 2016 Aixam Crossover GTR 04Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 6 - Euro NCAP 2016 Aixam Crossover GTR 05Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 7 - Euro NCAP 2016 Aixam Crossover GTR 06

Bajaj Qute

Tabulka s klíčovými výsledky

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 8 - Euro NCAP 2016 Bajaj Qute 01

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 9 - Euro NCAP 2016 Bajaj Qute 02Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 10 - Euro NCAP 2016 Bajaj Qute 03Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 11 - Euro NCAP 2016 Bajaj Qute 04Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 12 - Euro NCAP 2016 Bajaj Qute 05Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 13 - Euro NCAP 2016 Bajaj Qute 06Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 14 - Euro NCAP 2016 Bajaj Qute 07

Chatenet CH30

Tabulka s klíčovými výsledky

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 15 - Euro NCAP 2016 Chatenet CH30 01

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 16 - Euro NCAP 2016 Chatenet CH30 02Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 17 - Euro NCAP 2016 Chatenet CH30 03Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 18 - Euro NCAP 2016 Chatenet CH30 04Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 19 - Euro NCAP 2016 Chatenet CH30 05Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 20 - Euro NCAP 2016 Chatenet CH30 06

Microcar M.GO Family

Tabulka s klíčovými výsledky

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 21 - Euro NCAP 2016 Microcar M.GO Family 01

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 22 - Euro NCAP 2016 Microcar M.GO Family 02Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 23 - Euro NCAP 2016 Microcar M.GO Family 03Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 24 - Euro NCAP 2016 Microcar M.GO Family 04Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 25 - Euro NCAP 2016 Microcar M.GO Family 05Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 26 - Euro NCAP 2016 Microcar M.GO Family 06Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 27 - Euro NCAP 2016 Microcar M.GO Family 07

Crash testy dalších mikro aut, čtyřkolek a dalších vozítek z roku 2014

Club Car Villager

Tabulka s klíčovými výsledky

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 28 - Euro NCAP 2016 Club Car Villager LSV 01

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 29 - Euro NCAP 2016 Club Car Villager LSV 02

Ligier IXO

Tabulka s klíčovými výsledky

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 30 - Euro NCAP 2016 Ligier IXO JS Line 4 01

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 31 - Euro NCAP 2016 Ligier IXO JS Line 4 02

Renault Twizy

Tabulka s klíčovými výsledky

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 32 - Euro NCAP 2016 Renault Twizy 01

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 33 - Euro NCAP 2016 Renault Twizy 02Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 34 - Euro NCAP 2016 Renault Twizy 03Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 35 - Euro NCAP 2016 Renault Twizy 04Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 36 - Euro NCAP 2016 Renault Twizy 05

Tazzari Zero

Tabulka s klíčovými výsledky

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 37 - Euro NCAP 2016 Tazzari Zero 01

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 38 - Euro NCAP 2016 Tazzari Zero 02Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 39 - Euro NCAP 2016 Tazzari Zero 03Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 40 - Euro NCAP 2016 Tazzari Zero 04Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 41 - Euro NCAP 2016 Tazzari Zero 05Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 42 - Euro NCAP 2016 Tazzari Zero 06Crash testy „aut” od 15 let: většinu srážek nepřežijete - 43 - Euro NCAP 2016 Tazzari Zero 07

Petr Prokopec

Diskuze 7 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše