Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané odhalili novou vychytávku pro spalovací motory, má oddálit nástup elektromobilů
20.5.2021 | Petr Prokopec
Politici vidí budoucnost pohonu aut jen v elektřině, technici si to ale nemyslí. Tato novinka zkrátí odezvu moderních spalovacích motorů na polovinu, sníží spotřebu a zvýší výkon a byť elektřině „ne” neříká, spásou je jen pro hybridy.
Americká společnost BorgWarner je známa zejména kvůli svým turbodmychadlům. Její záběr je nicméně o poznání širší, ostatně jde o jednoho z pětadvaceti největších dodavatelů automobilek vůbec. V roce 2017 tato firma začala výrazně šlapat i do alternativního pohonu, což dokládají její poslední akvizice. Aby se stala jedním z lídrů i v elektrické a hybridní branži, převzala loni společnost Delphi a letos odkoupila výrobce baterií Alkasol. Mimo to se však může pochlubit i vlastním vývojem, který má elektrickou budoucnost aut přinejmenším oddálit.
Představit si tak můžeme nové eTurbo, které je jako vůbec první určeno hybridním vozům, tedy autům spoléhajícím na spalovací motor i elektromotor současně. Něco takového se odhaluje skutečně poprvé, dosud byl hybridní pohon spojen pouze s konvenčními turbodmychadly. Základním rozdílem oproti nim je přidání elektromotoru, který může současně pracovat jako generátor. Přebytkovou energii z výfukových plynů tak může konvertovat na elektřinu, jež může být využita k napájení palubních systémů, stejně jako může dobíjet baterii. Operuje při 400voltovém napětí.
Elektromotor umí i přibrzdit turbínu, zvýšit zpětný tlak ve výfuku a tím zintenzivnit recirkulaci výfukových plynů. Současně lze elektrickou část zcela vyřadit z provozu a provozovat turbodmychadlo v konvenčním režimu.
Největším přínosem je ale schopnost elektromotoru velice rychle reagovat na pohyby plynového pedálu. Rychlým roztočením turbíny v libovolných otáčkách v podstatě odstraňuje prodlevu a navíc umí poskytnout dostatečný plnicí tlak i v okamžiku, kdy by to konvenční konstrukce nezvládla.
Výsledkem je jak růst výkonu, tak pokles spotřeby. To hlavně proto, že eTurbo dokáže mnohem precizněji kontrolovat poměr paliva a vzduchu. Zákazníci, jimiž jsou pochopitelně myšleny automobilky, si pak budou moci dokonce vybrat, zda součástí balení bude i integrovaná veškerá elektronika či pouze některé systémy. O jaké výrobce se pak jedná, nebylo zmíněno - nicméně BorgWarner prý již uzavřel kontrakt s jedním z hlavních evropských hráčů.
Na nový hybridní vůz s elektrickým turbodmychadlem ovšem nečekejte se zadrženým dechem. První vlaštovka s danou technologií totiž dorazí do prodeje až v září 2023, což znamená, že její odhalení můžeme čekat do dvou let. Současně to ale znamená i to, co říká sama firma - pokud nový, ještě efektivnější hybrid spoléhající hlavně na spalovací motor dorazí tou dobou, nečekejte, že v roce 2030 nebude k dispozici.

Společnost BorgWarner po klasických turbodmychadlech vyrukovalo i s tím elektrickým. Na jeho dodávky již má uzavřenou smlouvu s evropskou automobilkou, poprvé v prodeji bude nová technologie za dva roky. Foto: BorgWarner
Zdroj: BorgWarner
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 2 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Odtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před hodinouČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 2 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
před 3 hodinami„Teď děláme do uhlí.” Trumpův „Velký krásný zákon” ruší dotace na elektromobily i pokuty za „nadměrnou spotřebu”, může být zlomový
před 5 hodinamiAudi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva