Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané odhalili novou vychytávku pro spalovací motory, má oddálit nástup elektromobilů
20.5.2021 | Petr Prokopec
Politici vidí budoucnost pohonu aut jen v elektřině, technici si to ale nemyslí. Tato novinka zkrátí odezvu moderních spalovacích motorů na polovinu, sníží spotřebu a zvýší výkon a byť elektřině „ne” neříká, spásou je jen pro hybridy.
Americká společnost BorgWarner je známa zejména kvůli svým turbodmychadlům. Její záběr je nicméně o poznání širší, ostatně jde o jednoho z pětadvaceti největších dodavatelů automobilek vůbec. V roce 2017 tato firma začala výrazně šlapat i do alternativního pohonu, což dokládají její poslední akvizice. Aby se stala jedním z lídrů i v elektrické a hybridní branži, převzala loni společnost Delphi a letos odkoupila výrobce baterií Alkasol. Mimo to se však může pochlubit i vlastním vývojem, který má elektrickou budoucnost aut přinejmenším oddálit.
Představit si tak můžeme nové eTurbo, které je jako vůbec první určeno hybridním vozům, tedy autům spoléhajícím na spalovací motor i elektromotor současně. Něco takového se odhaluje skutečně poprvé, dosud byl hybridní pohon spojen pouze s konvenčními turbodmychadly. Základním rozdílem oproti nim je přidání elektromotoru, který může současně pracovat jako generátor. Přebytkovou energii z výfukových plynů tak může konvertovat na elektřinu, jež může být využita k napájení palubních systémů, stejně jako může dobíjet baterii. Operuje při 400voltovém napětí.
Elektromotor umí i přibrzdit turbínu, zvýšit zpětný tlak ve výfuku a tím zintenzivnit recirkulaci výfukových plynů. Současně lze elektrickou část zcela vyřadit z provozu a provozovat turbodmychadlo v konvenčním režimu.
Největším přínosem je ale schopnost elektromotoru velice rychle reagovat na pohyby plynového pedálu. Rychlým roztočením turbíny v libovolných otáčkách v podstatě odstraňuje prodlevu a navíc umí poskytnout dostatečný plnicí tlak i v okamžiku, kdy by to konvenční konstrukce nezvládla.
Výsledkem je jak růst výkonu, tak pokles spotřeby. To hlavně proto, že eTurbo dokáže mnohem precizněji kontrolovat poměr paliva a vzduchu. Zákazníci, jimiž jsou pochopitelně myšleny automobilky, si pak budou moci dokonce vybrat, zda součástí balení bude i integrovaná veškerá elektronika či pouze některé systémy. O jaké výrobce se pak jedná, nebylo zmíněno - nicméně BorgWarner prý již uzavřel kontrakt s jedním z hlavních evropských hráčů.
Na nový hybridní vůz s elektrickým turbodmychadlem ovšem nečekejte se zadrženým dechem. První vlaštovka s danou technologií totiž dorazí do prodeje až v září 2023, což znamená, že její odhalení můžeme čekat do dvou let. Současně to ale znamená i to, co říká sama firma - pokud nový, ještě efektivnější hybrid spoléhající hlavně na spalovací motor dorazí tou dobou, nečekejte, že v roce 2030 nebude k dispozici.
Společnost BorgWarner po klasických turbodmychadlech vyrukovalo i s tím elektrickým. Na jeho dodávky již má uzavřenou smlouvu s evropskou automobilkou, poprvé v prodeji bude nová technologie za dva roky. Foto: BorgWarner
Zdroj: BorgWarner
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva