Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi

Že by se omezený zájem projevil tak rychle po premiéře? Je to docela dobře možné, neboť jsme očekávali, že pouze elektrické provedení vydrží v prodeji aspoň měsíce. Nebude tomu tak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi

20.3.2024 | Petr Prokopec

Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi

/

Foto: Lancia

Že by se omezený zájem projevil tak rychle po premiéře? Je to docela dobře možné, neboť jsme očekávali, že pouze elektrické provedení vydrží v prodeji aspoň měsíce. Nebude tomu tak.

Z nové Lancie Ypsilon odvaření opravdu nejsme. A rozhodně nejsme sami, neboť italský hatchback dostal do vínku vskutku rozporuplný vzhled. Oko dráždící jsou hlavně čelní partie, které působí, jako by na nic pracovalo pár desítek lidí, z nichž každý měl právo prosadit si alespoň jeden detail do výroby. V důsledku toho zde ovšem máme ještě horší dort, než jaký upekl pejsek s pomocí kočičky. Navíc s náplní, která je též kontroverzní - pohon mělo totiž dosud na starosti jen elektrické ústrojí.

Sám bateriový pohon tedy u takového auta nutně problematický není, když se ale zadíváte na parametry italské novinky, plesat nadšením budete jen stěží, zvláště pak v kontextu s cenou. Ta u úvodní edice Ypsilon Edizione Limitata Cassina, na které Lancia spolupracovala s italským výrobcem luxusního nábytku, vyšplhala na 40 tisíc Eur (cca 1 011 000 Kč). Už proto není reálně, že by se z tohoto vozu stal hit, zvlášť když za víc jak milion dostáváte baterie o kapacitě jen 51 kWh. To je ekvivalent asi 13litrové nádrže na naftu se vším, co z toho vyplývá - ujet s tímhle autem v praxi přes 300 km na jedno nabití bude náročné.

Přesto jsme čekali, že Lancia u nabízení jen tohoto provedení chvíli setrvá, ale nestalo se. Lidé z automobilky si zřejmě problematičnost výše zmíněného rychle uvědomili a pouhý měsíc po premiéře čistě elektrického provedení posílají do prodeje také daleko smysluplnější spalovací variantu pouze s drobnou elektrickou výpomocí. Tedy mild-hybrid podobný tomu, který je k dispozici pro dosluhující model stejného jména.

Nová verze se po stránce vzhledové liší jen minimálně, vpředu totiž přibyly otvory zásobující vzduchem chladič, zatímco dozadu se nastěhovala koncovka výfuku. Ve srovnání s elektromobilem jsou čelní partie ještě kontroverznější, na druhou stranu to podstatné se skrývá za nimi. Lancia totiž spárovala 1,2litrový tříválec se 48voltovým mild-hybridním systémem a šestistupňovým automatem. Výsledkem je pak 100 koní mířících dopředu.

Oproti elektromobilu (156 koní) tu máme citelný pokles výkonu, a tak nepřekvapí, že zrychlení z klidu na stovku zabere 9,3 sekundy. Nejvyšší rychlost pak činí 190 km/h, zatímco u elektromobilu raději ani nebyla zmíněna. Klíčovými parametry jsou však objem palivové nádrže a spotřeba, přičemž v prvním případě tu máme 44 litrů, ve druhém pak 4,6 l/100 km. Teoretický dojezd se tak blíží tisícovce kilometrů, elektromobil je tak překonán dvakrát několikanásobně.

Protože navíc hybridní verze váží o podstatných 300 kilo méně, dá se předpokládat, že k udávanému číslu se přiblíží mnohem pravděpodobněji. Hlavně je ovšem o několik úrovní levnější, ve stejné limitované edici totiž startuje na 28 000 Eur (asi 708 tisíc Kč). I to je daleko více, než kolik bylo třeba zaplatit za dosluhující provedení, pořád je to ale o stovky tisíc levnější vůz. Jak moc to zláká klientelu, je v tuto chvíli ve hvězdách, na vítězství elektrické verze v prodejních statistikách bychom si ale nevsadili ani haléř.


Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi - 1 - Lancia Ypsilon Hybrid 2024 prvni sada 01Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi - 2 - Lancia Ypsilon Hybrid 2024 prvni sada 02Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi - 3 - Lancia Ypsilon Hybrid 2024 prvni sada 03Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi - 4 - Lancia Ypsilon Hybrid 2024 prvni sada 04Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi - 5 - Lancia Ypsilon Hybrid 2024 prvni sada 05Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi - 6 - Lancia Ypsilon Hybrid 2024 prvni sada 06Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi - 7 - Lancia Ypsilon Hybrid 2024 prvni sada 07Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi - 8 - Lancia Ypsilon Hybrid 2024 prvni sada 08Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi - 9 - Lancia Ypsilon Hybrid 2024 prvni sada 09Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi - 10 - Lancia Ypsilon Hybrid 2024 prvni sada 10
Hybridní Ypsilon se oproti tomu elektrickému liší hlavně vzduchovými otvory na přídi a koncovkou výfuku vzadu. Obojí koresponduje s odlišným pohonem. Ve výsledku ale dostáváte prakticky stejné auto s násobně lepší použitelností za výrazně nižší cenu. Foto: Lancia

Zdroj: Lancia

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše