Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku
5.9.2020 | Petr Prokopec
Má velkou tradici ve výrobě aut, v posledních letech ale byla po Antarktidě jediným kontinentem, kde se nevyrábělo vůbec nic. To se nyní po mnoha peripetiích mění, novinka má ale k čemukoli obvyklému opravdu daleko.
Australané jsou nadšenými motoristy, sportovních modelů aut tam kupují více než kde jinde. O to překvapivějším se tak mohlo stát rozhodnutí hned několika automobilek ukončit v zemi výrobu. Své továrny tak na sklonku loňského roku uzavřely Ford, Toyota i Holden. Nyní se tak protinožci mohou spolehnout pouze na dovoz, což je do jisté míry limituje. Ne každá značka totiž nabízí celé své portfolio s pravostranným řízením. Jednou z výjimek je třeba Škoda, která konvertuje všechny evropské modely.
Austrálie se nyní ale vrací mezi výrobce aut, jakkoliv její novinka rozhodně není zrovna obvyklá, a tak není určena pro každého. Jedná se o vojenské vozidlo Hawkei, za kterým stojí skupina Thales Group, respektive její pobočka Thales Protected Vehicle sídlící ve městě Bendingo ve Victorii. S vývojem započala již v roce 2010 a původně chtěla odstartovat sériovou výrobu o šest let později. Ovšem v prosinci 2018 přiznala, že má problémy.
Vojenské vozidlo ovšem nemělo potíže jen se spolehlivostí, v únoru 2019 zkrachovala také společnost Steyr Motors, která se měla postarat o motory. Hawkei se tak rázem ocitl bez srdce, navíc nebylo jasné, kdo by se staral o případné reklamace. Nakonec vše vyřešila samotná firma Thales Protected Vehicle, která někdejšího subdodavatele odkoupila. Zapotřebí však byla výraznější restrukturalizace. Na realizaci až pět let starých objednávek tak dochází až letos.
Největším zákazníkem je australská vláda, která si již v říjnu 2015 objednala 1 100 exemplářů vozidla spolu s tisícovkou přívěsů. O dvě léta se pak přihlásilo Polsko, které v prvé fázi sice počítalo pouze s padesátkou aut, ovšem v dlouhodobém horizontu počítá s odběrem stovek kusů. Ani jedna z objednávek možná překvapivě nebyla zrušena, jakkoliv Australané od toho nebyli daleko. Nyní ale již produkce skutečně probíhá, jak ostatně dokládají i přiložené fotografie.
Hawkei je sedmitunovým pancéřovaným speciálem, který dokáže pobrat až tři tuny nákladu a další čtyři utáhnout. K dispozici je zatím ve dvou karosářských variantách, dvoudveřové pro tři osoby a čtyřdveřové pro pětici pasažérů. V obou případech má posádka k dispozici klimatizaci, tím ale výčet komfortních prvků de facto končí. Důraz byl logicky kladen hlavně na bojové využití, pročež lze vůz osadit kulomety, vrhači granátů či dokonce nosiči raket.
Působivé je, že pokud zůstanete „pouze“ u kulometů, je možné střeleckou věž ovládat dálkově. Vůz lze tedy vyslat do bojové zóny, kde jej vysadí vrtulník, zatímco jeho posádka může v klidu relaxovat o několik set kilometrů vedle a přesto zasahovat. Obávat o život se ovšem pasažéři nemusí ani v kabině, neboť kromě pancíře je tu také vyztužená podlaha chránící před minami. Nechybí ani nezávislé zavěšení nebo centrální dofukování pneumatik.
Vůz počítá s 3,2litrovým šestiválcovým turbodieselem Steyr M16, který produkuje 272 koní a 610 Nm točivého momentu. O jejich přenos na všechna čtyři kola se pak stará osmistupňový automat, který je doplněn dvourychlostní redukční převodovkou. Nejvyšší rychlost se pak v závislosti na výbavě pohybuje mezi 115 a 130 km/h, zatímco nádrže schopné pobrat 200 litrů motorové nafty mají vystačit na 600kilometrový dojezd.
Hawkei se aktuálně dočkal požehnání od australské ministryně obrany Lindy Reynolds, která ocenila zejména to, že se projekt povedlo dotáhnout do konce i přes pandemii koronaviru. Výroba pancéřovaných speciálů totiž vedla ke vzniku 200 nových pracovních míst přímo u společnosti Thales Group a dalším 180 u dodavatelů.
Projekt australského armádního speciálu Hawkei se konečně po deseti letech povedlo dotáhnout do konce. Ocenila to i tamní ministryně obrany Linda Reynolds, a to nikoliv jen kvůli objednaným vozům, ale také s ohledem na vznik nových pracovních míst, navíc v době koronaviru. Zpočátku 50 a výhledově stovky z nich budou dodány i do Polska. Foto: Thales Group
Zdroj: Thales Group
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 2 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 57 minutami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 2 hodinami - „Pitomá vize” Fordu s rychlým přechodem jen na elektromobily se zhroutila i v Evropě. Až příliš pozdě zjistil, že to nepůjde
před 3 hodinami - Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky
před 4 hodinami - Tento nenápadný 32 let starý kompakt se právě prodal za 1,35 milionu Kč. Není to vtip ani výsledek aukce pro charitu
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva