Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku

Má velkou tradici ve výrobě aut, v posledních letech ale byla po Antarktidě jediným kontinentem, kde se nevyrábělo vůbec nic. To se nyní po mnoha peripetiích mění, novinka má ale k čemukoli obvyklému opravdu daleko.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku

5.9.2020 | Petr Prokopec

Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku

/

Foto: Thales Group

Má velkou tradici ve výrobě aut, v posledních letech ale byla po Antarktidě jediným kontinentem, kde se nevyrábělo vůbec nic. To se nyní po mnoha peripetiích mění, novinka má ale k čemukoli obvyklému opravdu daleko.

Australané jsou nadšenými motoristy, sportovních modelů aut tam kupují více než kde jinde. O to překvapivějším se tak mohlo stát rozhodnutí hned několika automobilek ukončit v zemi výrobu. Své továrny tak na sklonku loňského roku uzavřely Ford, Toyota i Holden. Nyní se tak protinožci mohou spolehnout pouze na dovoz, což je do jisté míry limituje. Ne každá značka totiž nabízí celé své portfolio s pravostranným řízením. Jednou z výjimek je třeba Škoda, která konvertuje všechny evropské modely.

Austrálie se nyní ale vrací mezi výrobce aut, jakkoliv její novinka rozhodně není zrovna obvyklá, a tak není určena pro každého. Jedná se o vojenské vozidlo Hawkei, za kterým stojí skupina Thales Group, respektive její pobočka Thales Protected Vehicle sídlící ve městě Bendingo ve Victorii. S vývojem započala již v roce 2010 a původně chtěla odstartovat sériovou výrobu o šest let později. Ovšem v prosinci 2018 přiznala, že má problémy.

Vojenské vozidlo ovšem nemělo potíže jen se spolehlivostí, v únoru 2019 zkrachovala také společnost Steyr Motors, která se měla postarat o motory. Hawkei se tak rázem ocitl bez srdce, navíc nebylo jasné, kdo by se staral o případné reklamace. Nakonec vše vyřešila samotná firma Thales Protected Vehicle, která někdejšího subdodavatele odkoupila. Zapotřebí však byla výraznější restrukturalizace. Na realizaci až pět let starých objednávek tak dochází až letos.

Největším zákazníkem je australská vláda, která si již v říjnu 2015 objednala 1 100 exemplářů vozidla spolu s tisícovkou přívěsů. O dvě léta se pak přihlásilo Polsko, které v prvé fázi sice počítalo pouze s padesátkou aut, ovšem v dlouhodobém horizontu počítá s odběrem stovek kusů. Ani jedna z objednávek možná překvapivě nebyla zrušena, jakkoliv Australané od toho nebyli daleko. Nyní ale již produkce skutečně probíhá, jak ostatně dokládají i přiložené fotografie.

Hawkei je sedmitunovým pancéřovaným speciálem, který dokáže pobrat až tři tuny nákladu a další čtyři utáhnout. K dispozici je zatím ve dvou karosářských variantách, dvoudveřové pro tři osoby a čtyřdveřové pro pětici pasažérů. V obou případech má posádka k dispozici klimatizaci, tím ale výčet komfortních prvků de facto končí. Důraz byl logicky kladen hlavně na bojové využití, pročež lze vůz osadit kulomety, vrhači granátů či dokonce nosiči raket.

Působivé je, že pokud zůstanete „pouze“ u kulometů, je možné střeleckou věž ovládat dálkově. Vůz lze tedy vyslat do bojové zóny, kde jej vysadí vrtulník, zatímco jeho posádka může v klidu relaxovat o několik set kilometrů vedle a přesto zasahovat. Obávat o život se ovšem pasažéři nemusí ani v kabině, neboť kromě pancíře je tu také vyztužená podlaha chránící před minami. Nechybí ani nezávislé zavěšení nebo centrální dofukování pneumatik.

Vůz počítá s 3,2litrovým šestiválcovým turbodieselem Steyr M16, který produkuje 272 koní a 610 Nm točivého momentu. O jejich přenos na všechna čtyři kola se pak stará osmistupňový automat, který je doplněn dvourychlostní redukční převodovkou. Nejvyšší rychlost se pak v závislosti na výbavě pohybuje mezi 115 a 130 km/h, zatímco nádrže schopné pobrat 200 litrů motorové nafty mají vystačit na 600kilometrový dojezd.

Hawkei se aktuálně dočkal požehnání od australské ministryně obrany Lindy Reynolds, která ocenila zejména to, že se projekt povedlo dotáhnout do konce i přes pandemii koronaviru. Výroba pancéřovaných speciálů totiž vedla ke vzniku 200 nových pracovních míst přímo u společnosti Thales Group a dalším 180 u dodavatelů.


Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku - 1 - Hawkei 2020 zahajeni vyroby 01Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku - 2 - Hawkei 2020 zahajeni vyroby 02Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku - 3 - Hawkei 2020 zahajeni vyroby 03Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku - 4 - Hawkei 2020 zahajeni vyroby 04Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku - 5 - Hawkei 2020 zahajeni vyroby 05Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku - 6 - Hawkei 2020 zahajeni vyroby 06Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku - 7 - Hawkei 2020 zahajeni vyroby 07Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku - 8 - Hawkei 2020 zahajeni vyroby 08Austrálie začala vyrábět neobvyklá vlastní auta, vídat je budeme moci i v Polsku - 9 - Hawkei 2020 zahajeni vyroby 09
Projekt australského armádního speciálu Hawkei se konečně po deseti letech povedlo dotáhnout do konce. Ocenila to i tamní ministryně obrany Linda Reynolds, a to nikoliv jen kvůli objednaným vozům, ale také s ohledem na vznik nových pracovních míst, navíc v době koronaviru. Zpočátku 50 a výhledově stovky z nich budou dodány i do Polska. Foto: Thales Group

Zdroj: Thales Group

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.