Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka našla způsob, jak vyzrát na emisní limity EU, mohou ho použít i jiní
14.11.2020 | Petr Miler
Za současné situace panující v Česku nejlépe víme, že jakmile z jakéhokoli pravidla uděláte výjimku, vejít se do ní pokusí i ti, pro které nebyla určena. V automobilovém světě funguje totéž.
Má-li nějaké pravidlo fungovat, musí být co nejjednodušší, aby bylo srozumitelné, musí obsahovat co nejméně výjimek, aby působilo férově a jeho nedodržování některými nedemotivovalo ostatní, a musí být také adekvátním způsobem vymáháno. Je to primitivní logika, přesto některým uniká, jak můžeme vidět ze současných opatření proti šíření koronaviru v České republice.
Ta jsou sice rozsáhlá, jsou ale jen omezeně účinná, neboť obsahují obrovské množství výjimek. Nakonec tak lze s trochou snahy dělat pomalu cokoli a jakkoli. Například takové nošení roušek venku je povinné, obsahuje ale tolik výjimek, že je tam nosí málokdo. Však i cestou na autobus se dá sportovat. A nakonec.. všichni jsme jedna velká rodina. Taková pravidla jsou z podstaty nedodržovaná a nevymahatelná.
Berte to jako částečnou nadsázku, že pravidla dovolující jejich obejití ale nakonec obejita budou, je prostě fakt. Ukazuje to i poněkud komická situace, která právě nastala v evropském automobilovém světě. Tomu letos jasně vládnou regulace EU na poli spotřeby aut resp. jejich emisí CO2, které posílají z trhu jeden model za druhým, ať už natrvalo, nebo dočasně. A mezi nimi také Suzuki Jimny, které s jeho emisemi CO2 - navzdory jeho malé fyzické velikosti a malému motoru pod kapotou - prostě nebylo reálně možné dále prodávat.
Tato situace panuje už od začátku roku, nedávno jsme se k ní ale vrátili. Ukázalo se totiž, že přetrvávající zájem o tento vůz v době jeho faktické nedostupnosti šponuje ceny dříve vyrobených kusů skoro na dvojnásobek. Tehdy jsme konstatovali, že je automobilka trochu sama proti sobě, když vůz neprodává byť za cenu zvýšenou o potenciální pokuty placené EU (asi 180 tisíc Kč) a ona skutečně našla řešení, jak jej dále prodávat. Ovšem trochu jiné.
Standardní Jimny se v Evropě neprodává a prodávat ani nebude, místo něj ale bude k mání... Jimny Professional. Co to je, že by auto s přibaleným DVD s jedním ze slavných Belmondových filmů? Kdepak, je to dodávka, tedy dodávka na oko, protože - uhádli jste - na dodávky se stejná pravidla EU ohledně emisí CO2 nevztahují.
Suzuki tak Jimny zbavilo zadních sedadel, přidalo mříž a začerněná okna a dodávka je na světě. Pro zachování prodejnosti auta to stačí, neboť na dodávky se od letošního roku vztahuje limit emisí CO2 147 g/km namísto 95 g/km u osobních aut. To je zásadní rozdíl, který Suzuki Jimny dovolí v evropském prodeji přežít. A pokud neprodá víc jak 22 tisíc takových „dodávek” za rok, může dokonce s EU jednat o vlastním, tedy ještě vyšším limitu.
Vsadili bychom se, že brzy budou nejprodávanějšími náhradními díly na Suzuki zadní sedadla na Jimny. A mříže poletí do garáží. Co nám to jen připomíná? Českou republiku do přelomu milénia, kdy se podobné „dodávky” dělaly z kde čeho kvůli odpočtu DPH. Možná se Suzuki nechají inspirovat další, protože z takového Audi RS6 půjde „dodávka” udělat také a jeho 263 g/CO2 si se 147- a nikoli 95gramovým limitem bude jistě rozumět lépe.





Suzuki Jimny se vrací do Evropy, ale jen jako dodávka, pochopitelně kvůli emisím CO2. Kolik bude stát a zda bude k mání také v ČR, zatím nevíme. Foto: Suzuki
Zdroj: Suzuki
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
před 9 hodinamiUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejnovější články
Majitel elektromobilu od nové automobilky pravidelně zažívá noční můry, ze spirály selhání auta i servisu nedokáže uniknout
před 2 hodinamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před 4 hodinamiBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 5 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 7 hodinamiKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva