Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Belgie chce zakázat reklamu na velká a těžká auta. Asi zapomíná, jaka jsou nejtěžší
7.6.2020 | Petr Prokopec
Není to poprvé, co někoho slyšíme hovořit o některých autech jako o zlu srovnatelném s cigaretami. Problém v tomto případě ale je, že nejtěžší auta jsou ta, která Belgie naopak protěžuje.
Kdyby hloupost nadnášela, tak se tu budete vznášet jako holubička. Tuto legendární hlášku pronesl již před čtyřiceti lety Miloš Kopecký coby doktor Štrosmajer v seriálu Nemocnice na kraji města směrem k Ivě Janžurové. Platí to dodnes a často pak v případech, kdy se o slovo přihlásí politici. Ti ve svých funkcích často ztrácí kontakt se skutečným světem a unikají jim souvislosti, které ostatní vidí na první pohled.
Nejnověji to připomínají belgické strany Ecolo-Groen a cdH. Ty navrhují, aby Belgie zakázala veškeré reklamy na automobily emitující více než 95 gramů CO2 na kilometr a velké modely vážící více než 1 400 kg. Není to poprvé, co o takové věci slyšíme, přičemž důvody byste si domysleli. Jednak jde o uhlíkovou stopu, jednak také skutečnost, že těžké automobily mohou v případě kolize způsobit mnohem větší újmu na zdraví i majetku lidem okolo. Dotyčným ale zjevně nedošlo, že jasně nejtěžší z nových vozů jsou elektromobily.
Právě v reakci na alternativní pohon již byla oslovena jedna z političek stojících za návrhem, a to Sarah Schlitz. Té se zástupci belgického magazínu Fleet zeptali, jak by situaci chtěla řešit třeba u takového elektrického Peugeotu e-208, který váží 1 455 kilo. Ač by tedy Bruselem měl být pomalu vynášen do oblak, nový zákon by stál za zákazem jakýchkoli pokusů o jejich zviditelnění. Dle Schlitz ale nejde o zásadní problém, politička si je totiž jistá tím, že francouzská automobilka by se dokázala dostat hmotnostně i níže.
Jasně se tak ukazuje, že o technické podstatě aut nemají politici ponětí. I proto jsou jejich příkazy, zákazy a nařízení zcela nesmyslná a logiku popírající. A jak se navíc zdá, na vrchol jsme se ještě nedostali. Zmíněná politička dodává, že pokud nebude možné stáhnout hmotnost na 1 400 kg, šlo by limit posunout i o sto kilogramů výše. Ani to ale neřeší prakticky nic.
Je totiž třeba si uvědomit, že vysoká hmotnost je dána hlavně současnými akumulátory, které nemají alternativu a váží mnoho set kilogramů i s relativně omezenou kapacitou. Taková Tesla Model 3 tak s nejmenšími akumulátory a pohonem zadních kol váží 1 611 kg, větší Model S v základní a prakticky neprodávané konfiguraci začíná těsně pod 2 tunami. Porsche Taycan, Audi e-tron či Jaguar I-Pace na tom nejsou lépe. Přesto nikde není psáno, že takový záměr nebude přijat, racionální přístup k čemukoli bývá Bruselu cizí.






Pokud by byl schválen návrh belgických poslanců, mohla by se v reklamách objevit třeba taková Škoda Citigo-e iV vážící 1 235 kg



Taková Tesla Model 3 by ale již sítem neprošla, jako skoro žádné jiné elektrické auto
Zdroj: Fleet
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před hodinou
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aldeguer potrestán - z P3 na P7! včera 12:30
- Vítězem SprintRace Pecco Bagnaia včera 10:23
- PP pro Holgada, 15. Salač včera 09:50
- David Almansa si vyjel PP v Sepangu včera 09:00
- Třetí PP v řadě získal Bagnaia včera 07:00
Nejčtenější články
Hacker provalil specifikace nové nejlevnější Tesly, bude to auto oholené až úplně na kost
25.9.2025
Číňané potichu válcují evropský trh s auty, s jejich nejlepší značkou prohrává už i Fiat, Nissan nebo Tesla
26.9.2025
Další dostupný Mercedes končí, pozvolna mizí z konfigurátorů. Jeho konec má být rychlý a definitivní
26.9.2025
Škoda zprznila jednu ze svých největších ikon ve jménu pochlebování podivnému novému designovému směru
26.9.2025
Nová spalovací verze Fiatu 500 dokázala zdánlivě nemožné. Je současně nejrychlejší i nejpomalejší v nabídce celého motoru
26.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
