Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW i3: elektrický hatchback zvláštních tvarů je na světě
30.7.2011 | Petr Štefek, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Bavorská automobilka představila také první ryzí elektromobil, který bude nabízen v rámci nové „podznačky” BMW i. Historie začíná modelem i3.
BMW nám letos v únoru poprvé představilo své plány okolo své značky s prostým nazvem „i”, která má v budoucnu zastřešovat všechna vozidla BMW, na jejichž pohonu se bude významnější měrou podílet elektrická energie. Nově vzniklá divize automobilky do svého portfolia zpočátku začlení dvě novinky, z nichž ta „nejvíce elektrická” nese název i3. Tomuto modelu jsme se v očekávání jeho brzkého představení podrobněji věnovali teprve nedávno, to jsme o něm ale ještě neměli mnoho oficiálních informací. Nyní jsme pochopitelně o hodně chytřejší, a tak vám i o i3 můžeme povědět více.
Model i3, prozatím stále prezentovaný jako koncept, je založen na starší studii MegaCity. Jak již tento název napovídá, vůz má nabízet řešení přepravy hlavně v rámci a v okolí věčně přeplněných velkoměst a o jeho futuristickém pojetí svědčí už jeho vzhled. Od pohledu je jasné, že jej definují stejné nápady jako v případě sportovní i8, ale zatímco v případě „íčkového” kupé jde o tvary dynamické a elegantní, ve formě vysokého hatchbacku jsou spíše poněkud neforemné a těžkopádné. Však posuďte sami.



Vzhledem k tomu, že má jít o první masově vyráběný elektromobil BMW, je i3 pochopitelně vybaveno pouze elektromotorem o výkonu až 170 koní (125 kW) a točivém momentu nejvýše 250 Nm, který je (pro BMW netradičně) umístěn nad zadní nápravou. Všechna síla pohonné jednotky putuje před jednostupňový převod rovněž na zadní kola a akcelerace z 0-100 km/h proběhne za 7,9 sekundy. Zrychlení z nuly na více městských 60 km/h i3 zvládá za 3,9 sekundy a pružnou akceleraci z 80 na 120 km/h si pak odbude během rovných 6 sekund.
Maximální rychlost je v tomto případě elektronicky omezena na 150 km/h a BMW férově přiznává, že důvodem k omezení maximální rychlosti je zvýšení dojezdu vozu. Bez tohoto limitu by prý byl dojezd na jedno nabití „zbytečně omezený”.
Když už jsme u dojezdu, je třeba říci, že zásobárnou energie je v případě i3 sada lithio-ionových akumulátorů chlazených kapalinou. Jejich kapacita a hmotnost nebyla zveřejněna, leccos ale půjde spočítat z udávané doby potřebné pro nabití (6 hodin z běžné zásuvky) a udávaného dojezdu 120-160 kilometrů na jedno nabití.
Pokud by vás tyto parametry neuspokojovaly (a že bychom se nedivili), budete si moci dojezd i3 prodloužit s pomocí tzv. RExe, což není německé psisko, které v případě potřeby vykluše z kufru a popotlačí vůz k nejbližší zásuvce, ale Range Extender neboli „prodlužovač dojezdu”. Pro tento účel poslouží malý benzinový motor, který bude v i3 sloužit jakožto generátor elektrické energie (řešení jako v Chevroletu Volt). Podrobnější parametry neznáme, automobilka nás pouze ujistila, že půjde o řešení patřičně chytré a ekonomicky a ekologicky optimalizované.
Zajímavostí u obou BMW s „i” ve jméně je nový konstrukční prvek, který společnost nazvala LifeDrive a skládá se v praxi ze dvou částí. V případě modelu i3 se modul jménem Drive skládá z pohonného ústrojí, odpružení a baterií, které jsou integrovány ve hliníkovém rámu a chrání tyto součásti také v případě havárie. Modul nazvaný Life se naopak skládá z kokpitu pro pasažéry a karosérie vozidla, kde bylo velkou měrou využito plastů vyztužených uhlíkových vlákny (CFRP). I toto řešení se podílí na snížení pohotovostní hmotnosti o 30 % oproti obdobným vozům používajících tradiční konstrukce. Zajímá vás konkrétní číslo? 1 270 kilogramů, tolik má podle BMW vážit produkční verze.
Další známé technické detaily opět přikládáme v přehlednější tabulce, následuje i mnoho videí a desítky fotografií. Dodejme, že také produkce tohoto vozu začne v roce 2013 v Lipsku a ani v tomto případě zatím není jasné, na kolik si jej bude BMW cenit. Lze předpokládat, že model i3 bude jako městské vozidlo levnější než poměrně exkluzivní hybrid i8, tím ale veškeré věrohodné odhady končí.
Základní technické parametry BMW i3 Concept
Délka / Výška / Šířka: 3 845 / 2 011 / 1 537 mm
Rozvor náprav: 2 570 mm
Počet sedadel: 4
Velikost zavazadlového prostoru: 200 litrů
Nejvyšší výkon: elektromotor 125 kW (170 koní)
Nejvyšší točivý moment: elektromotor 250 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
Zrychlení 80-120 km/h: 6,0 s
Maximální rychlost: 150 km/h (el. omezena)
Maximální dojezd s použitím elektrického pohonu: 120-160 km
Doba potřebná pro nabití akumulátorů: 6 hod.
Hmotnost: 1 270 kg
Kompletní galerie fotografií BMW i3
Oficiální videa s BMW i3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
před 9 hodinamiDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
včeraRusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025
Nejčtenější články
EU nepovolí, naopak utahuje šrouby. Chce zákaz spalovacích aut pro firmy a autopůjčovny už za 4 roky a 5 měsíců
21.7.2025Ohromující čísla ukazují, o kolik prodejů se automobilka připravila zaříznutím motorů V8. Musela vyhodit šéfa, aby to vrátila
21.7.2025Elektrické Mercedesy jsou takové fiasko, že je automobilka někde s létem zlevnila až o 320 tisíc Kč
21.7.2025Neobvyklá vývozní Škoda 130 L v dodnes krásném originálním stavu je poklad, který zítra může stát ve vaší garáži
21.7.2025Neexistuje žádný moment v životě elektrického auta, kdy se ho opravdu vyplatí koupit, nové i ojeté vypadá jako past
21.7.2025
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 20:18 - Spectral
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.20. 16:52 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.20. 15:52 - řidičBOB
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.19. 14:39 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha