Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW nečekaně koupilo celou automobilku Alpina, na důvody se musíte zeptat v Bruselu
10.3.2022 | Petr Prokopec
O ničem takovém se ani v nám přístupných vysokých kruzích BMW nemluvilo a sám šéf Alpiny ještě loni naznačoval, že nemá problém vést firmu dál svou cestou díky její velikosti. Co se od té doby změnilo, nevíme, totéž je teď ale udáváno jako důvod kapitulace.
O německé automobilce Alpina jsme se na našich stránkách zmiňovali mnohokrát, a to v souvislosti s jejími kreacemi založenými na vozech BMW. S touto značkou jsou ostatně spojeny už kořeny firmy z Buchloe. Tu založil v roce 1965 Burkhard Bovensiepen, přičemž jedním z jeho vůbec prvních počinů byl vývoj duálního karburátoru pro BMW 1500. Tento prvek se mnichovské značce zalíbil natolik, že jej certifikovala, zařadila do své nabídky a začala nabízet s plnou tovární zárukou. Zrodila se tak spolupráce, která ještě v mnohem intenzivnější podobě trvá dodnes.
Bovensiepenovým snem nicméně bylo, aby Alpina byla uznána jako nezávislý výrobce a nikoliv jen jako tuningová firma. Tato mise se nakonec v roce 1983 stala úspěšnou, v té době za sebou přitom společnost již měla řadu úspěchů v motorsportu. Celosvětové renomé ji nicméně přinesl přeplňovaný motor B7, který v 70. letech vyvinul slavný motorář Fritz Indra. Ten byl přitom na počátku své kariéry, a stejně jako on de facto „udělal“ Alpinu, tak ona pohonná jednotka „udělala“ jeho.
Vraťme se ale zpět k Alpině, která začala s BMW spolupracovat stále více. Jedním z důvodů bylo i ono přeplňování, se kterým měla větší zkušenosti než samotná automobilka. I proto se experti z Buchloe stali učiteli techniků z Mnichova, když vedení zavelelo k downsizingu a nahrazení chybějícího objemu turbodmychadly. Alpina pak pro změnu mohla plně využívat montážních linek BMW, ve výsledku se tak její vozy mohou chlubit tovární kvalitou, vlastně i více než to.
Celý proces probíhá tak, že Alpina sestaví ručně motor, který následně odešle do BMW, jenž jej na běžné lince instaluje do standardních základů jeho modelů. Poté vůz znovu zamíří do Buchloe, kde se dočká kompletace v podobě zakázkového interiéru, optimalizace převodovky a dalších specifik. Poté již může zamířit za zákazníky, kteří se kupodivu loni postarali o prodejní rekord, a to navzdory koronaviru i nedostatku čipů - vyrobeno bylo totiž dva tisíce aut pro klientelu z Evropy, Japonska, Spojených států a Středního východu.
S tímhle modem operandi ale bude brzy konec. BMW dnes překvapivě oznámilo, že Alpinu kompletně přebírá pod svá křídla. Bude to trvat, totální kontrolu mnichovští převezmou až 31. prosince 2025, kdy vyprší současná dohoda o spolupráci. Automobilka oznámila, že továrna v Buchloe už nebude sloužit dosavadním operacím, na tomto místě už bude probíhat pouze péče o dříve vyrobené vozy, výroba a prodej vybraného příslušenství a další spíše historické záležitosti. Zaměstnanci výroby pak muset přijmout jinou roli přímo u BMW či jeho dodavatelů.
Tento krok pro nás není úplně srozumitelný. Šéf Alpiny se ještě loni nevyjadřoval k budoucnosti firmy zrovna zdrženlivě, odmítal elektromobily kvůli nulovému zájmu o ně ze strany zákazníků značky a dlouhodobě vzhledem k velikosti Alpiny neměl problém vyzrávat nová a nová pravidla EU. Teď je ale totéž uváděno jako důvod prodeje.
BMW v tiskové zprávě uvádí, že rostoucí regulatorní požadavky komplikují provozování malé automobilky typu Alpina za hranici únosnosti, proto tato fúze. Nepřijde nám to i s ohledem na výše zmíněné moc realistické, pokud tedy Brusel nezačal mít konkrétní požadavky na výši průměrných emisí či přímo požadovat výrobu určitého procenta elektrických aut. To by pro Alpinu nebylo schůdné, coby součást BMW si ale dál může dělat skoro co chce. Zda bude tento krok pro německou klasiku spíše záchranou, nebo se pro ní stane konečnou a z Alpin se stanou jen nepříliš specifické verze BMW, ukáže až čas. Že sázíme na to druhé, asi nemusíme zdůrazňovat.




Alpina se naposledy pochlubila modely XD3 a XD4, které jsou stejně jako další produkty značky založeny na vozech BMW. Tato značka je i vyrábí na svých montážních linkách, nicméně o motor a interiér se starají v Buchloe, teď už bude vše vznikat u BMW a z Apliny se stane jen koncernová značka. Foto: Alpina
Zdroj: BMW, Alpina
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu 13:20
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek včera 15:58
- Bulegův vítězný hattrick včera 14:37
- Vítězná Herrera, 16. Ouředníčková včera 13:05
- Bulega vyhrál v Cremoně Superpole Sprint Race včera 12:06
Nejnovější články
Mechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
před 2 hodinami„Západní” automobilový průmysl je z valné většiny ztracen a musí dostat pořádnou ránu, aby se konečně probral
před 4 hodinamiNejnovější specialita Mercedesu působí opravdu zoufale, oslavuje neexistující tým Formule 1
před 5 hodinamiNa tomto elektromobilu někdo za rok prodělal 1 milion Kč, i když ho ani pořádně nevybalil, nepřihlásil a skoro nic s ním nenajel
před 7 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.05. 13:58 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.05. 13:56 - Vrooom
- Rychlodotazy 05.05. 10:05 - audis
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy
- Genesis 05.05. 06:19 - lauralordelaure
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB
- Onboard videa 05.04. 15:24 - Truck Daškam