Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové používají ve své novince doslova kosmický materiál, má unikátní vlastnosti
24.9.2020 | Petr Prokopec
Letos zažívá opravdu těžké časy a více než o čemkoli jiném se v souvislosti s ním mluví o bankrotu. Možná i proto chce McLaren připomenout, že vyrábí jedna z nejinovativnějších aut vůbec.
McLaren na tom není dobře, o tom nemá smysl dlouze mluvit. Kvůli výpadkům výroby i prodejů způsobených koronavirovými omezeními se letos ocitl na hranici bankrotové propasti, z níž jej nevytáhl ani 4miliardový úvěr z Bahrjanu. Vyprodat tak rázem nedokáže ani limitované supersporty pro nejbohatší a musí doufat, že se mu podaří znovu zapálit oheň prodejů „obyčejnějších” modelů. Jedním z takových je i loňská a dosud poslední velká novinka označená jednoduše GT, která chce být relativně dostupným supersportem pro každý den.
Když se na ni zadíváme blíže, zjistíme, že jeho zadní zavazadlový prostor je řešen dosti neobvyklým způsobem. V prvé řadě tedy může udivit, že tam vůbec nějaký je, neboť jde o vůz s motorem před zadní nápravou a takové (viz Ferrari nebo Lamborghini) obvykle žádný zavazadlový prostor vzadu nemají. McLaren GT ale ano, působí ale dojmem, jako by jej od motorového prostoru oddělovalo cosi jako gumová rohožka. Ve skutečnosti jde ale o něco mnohem zajímavějšího.
Zavazadelník GT používá v těchto místech zcela nový materiál, který McLaren ještě nikdy dříve nenabízel. Nová tkaná látka zvaná SuperFabric byla původně určena pro využití v kosmu, a to kvůli výjimečné odolnosti. A právě toho se nicméně Britové rozhodli využít na vskutku správném místě. Materiál se šestiúhelníkovým vzorem je odolný dokonce i proti proříznutí, má být prakticky nezničitelný. Dokáže na jednu stranu tím správným způsobem „ubytovat” zavazadla díky svému příjemnému a přesto protiskluznému povrchu a na tu druhou zabránit poškození vozu či zavazadel tím, že by se jedno mohlo setkat s druhým.
„Přijít s inovativním novým materiálem pro jakýkoliv McLaren je velkou výzvou. V případě nového GT jste stvořili krásný a luxusní vůz, ale zároveň jsme i přidali na jeho funkčnosti a pokročilých technologiích, jež jsou přítomné v každém autě, které navrhujeme. U McLarenu se nic neděje bezdůvodně, nejde tu jen o potěchu oka. Každý materiál musí zapůsobit nejen vizuálně či na dotek, ale zároveň musí splnit naše požadavky na minimalizaci hmotnosti a maximalizaci výkonu,“ stojí v tiskovém prohlášení výrobce.
Nejde tu ale jen o nový materiál v kufru. GT používá i další zajímavá řešení, mezi která patří třeba také unikátní podsvícení interiéru zvané Hidden until lit (neboli Skryté, dokud to neosvětlíte). Míněn je tím specifický povrch některých prvků, jež se na první pohled tváří jako kovové. Jakmile vůz nastartujete, rozjasní je ambientní světlo. Posádka si přitom může vybrat i odstín barvy, který by ladil se zbytkem kabiny či odrážel její nálady.
Opomenout pak nesmíme ani ovládací prvky, které byly vyfrézovány z hliníku. Napříč interiérem jsou umístěny tak, aby o nich řidič nemusel příliš přemýšlet. Při doteku má být cítit absolutní preciznost, a to nikoliv jen v případě samotného materiálu, ale i funkce, kterou aktivuje.
Ani v této době tedy nemůžeme říci, že auta McLarenu ztratila cokoli na své atraktivitě, zvláště když připomeneme jejich techniku. GT používá stejný čtyřlitrový osmiválec twin-turbo jako model 720S, ovšem turbodmychadla jsou menší. Výkon tak klesl na 620 koní a točivý moment na 630 Nm. Nicméně i tak je možné pokořit stovku již za 3,1 sekundy, zatímco dvoustovku máte na tachometru za 9 s. Maximálka pak činí 327 km/h, což na vůz s předním zavazadelníkem o kapacitě 150 litrů a zadním, „kosmickým”, který pobere 420 l, není špatné.








McLaren GT používá unikátní materiály, zejména ten oddělující motor od zavazadel je velmi zajímavý. Foto: McLaren
Zdroj: McLaren
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před hodinouAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Známý fotograf ukázal, jak to dnes vypadá na dubajských vrakovištích, je to skutečně úplně jiný svět
2.6.2025Nejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
2.6.2025Z primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
2.6.2025Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.02. 12:27 - Vrooom
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch