Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové používají ve své novince doslova kosmický materiál, má unikátní vlastnosti
24.9.2020 | Petr Prokopec
Letos zažívá opravdu těžké časy a více než o čemkoli jiném se v souvislosti s ním mluví o bankrotu. Možná i proto chce McLaren připomenout, že vyrábí jedna z nejinovativnějších aut vůbec.
McLaren na tom není dobře, o tom nemá smysl dlouze mluvit. Kvůli výpadkům výroby i prodejů způsobených koronavirovými omezeními se letos ocitl na hranici bankrotové propasti, z níž jej nevytáhl ani 4miliardový úvěr z Bahrjanu. Vyprodat tak rázem nedokáže ani limitované supersporty pro nejbohatší a musí doufat, že se mu podaří znovu zapálit oheň prodejů „obyčejnějších” modelů. Jedním z takových je i loňská a dosud poslední velká novinka označená jednoduše GT, která chce být relativně dostupným supersportem pro každý den.
Když se na ni zadíváme blíže, zjistíme, že jeho zadní zavazadlový prostor je řešen dosti neobvyklým způsobem. V prvé řadě tedy může udivit, že tam vůbec nějaký je, neboť jde o vůz s motorem před zadní nápravou a takové (viz Ferrari nebo Lamborghini) obvykle žádný zavazadlový prostor vzadu nemají. McLaren GT ale ano, působí ale dojmem, jako by jej od motorového prostoru oddělovalo cosi jako gumová rohožka. Ve skutečnosti jde ale o něco mnohem zajímavějšího.
Zavazadelník GT používá v těchto místech zcela nový materiál, který McLaren ještě nikdy dříve nenabízel. Nová tkaná látka zvaná SuperFabric byla původně určena pro využití v kosmu, a to kvůli výjimečné odolnosti. A právě toho se nicméně Britové rozhodli využít na vskutku správném místě. Materiál se šestiúhelníkovým vzorem je odolný dokonce i proti proříznutí, má být prakticky nezničitelný. Dokáže na jednu stranu tím správným způsobem „ubytovat” zavazadla díky svému příjemnému a přesto protiskluznému povrchu a na tu druhou zabránit poškození vozu či zavazadel tím, že by se jedno mohlo setkat s druhým.
„Přijít s inovativním novým materiálem pro jakýkoliv McLaren je velkou výzvou. V případě nového GT jste stvořili krásný a luxusní vůz, ale zároveň jsme i přidali na jeho funkčnosti a pokročilých technologiích, jež jsou přítomné v každém autě, které navrhujeme. U McLarenu se nic neděje bezdůvodně, nejde tu jen o potěchu oka. Každý materiál musí zapůsobit nejen vizuálně či na dotek, ale zároveň musí splnit naše požadavky na minimalizaci hmotnosti a maximalizaci výkonu,“ stojí v tiskovém prohlášení výrobce.
Nejde tu ale jen o nový materiál v kufru. GT používá i další zajímavá řešení, mezi která patří třeba také unikátní podsvícení interiéru zvané Hidden until lit (neboli Skryté, dokud to neosvětlíte). Míněn je tím specifický povrch některých prvků, jež se na první pohled tváří jako kovové. Jakmile vůz nastartujete, rozjasní je ambientní světlo. Posádka si přitom může vybrat i odstín barvy, který by ladil se zbytkem kabiny či odrážel její nálady.
Opomenout pak nesmíme ani ovládací prvky, které byly vyfrézovány z hliníku. Napříč interiérem jsou umístěny tak, aby o nich řidič nemusel příliš přemýšlet. Při doteku má být cítit absolutní preciznost, a to nikoliv jen v případě samotného materiálu, ale i funkce, kterou aktivuje.
Ani v této době tedy nemůžeme říci, že auta McLarenu ztratila cokoli na své atraktivitě, zvláště když připomeneme jejich techniku. GT používá stejný čtyřlitrový osmiválec twin-turbo jako model 720S, ovšem turbodmychadla jsou menší. Výkon tak klesl na 620 koní a točivý moment na 630 Nm. Nicméně i tak je možné pokořit stovku již za 3,1 sekundy, zatímco dvoustovku máte na tachometru za 9 s. Maximálka pak činí 327 km/h, což na vůz s předním zavazadelníkem o kapacitě 150 litrů a zadním, „kosmickým”, který pobere 420 l, není špatné.








McLaren GT používá unikátní materiály, zejména ten oddělující motor od zavazadel je velmi zajímavý. Foto: McLaren
Zdroj: McLaren
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nejnovější články
Majitel vrcholné Tesly zkusil po roce a pár tisících ujetých km prodat své auto v aukci, prodělal na tom kalhoty
před 2 hodinami
Vynálezce pro mnohé stále tajemné šipky u ikonky palivoměru v autech zemřel, příběh jeho geniálního nápadu ale žije dál
před 4 hodinami
Max Verstappen nakonec skutečně bude jezdit za Mercedes, o Vánocích to neoznámili náhodou
před 5 hodinami
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Němci vyzkoušeli levné SUV VW chválené za spolehlivost jako ojetinu. Nezklamalo, pár složitých témat se ale přesto najde
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.27. 00:50 - abgx1
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.26. 20:43 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
