Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bugatti nejsou jen o rychlosti, automobilka používá i velmi neobvyklou klimatizaci
13.7.2020 | Petr Prokopec
Když se řekne Bugatti, většina lidí si představí jedna z nejrychlejších aut světa, která díky výjimečné technice dokáží přiblížit hranici až 500 km/h. Jejich výjimečnost ale netkví jen v tom.
První klimatizace se v automobilech objevily již v roce 1933. Zpočátku šlo o dodatečně montovaná řešení, již šest let na to však začal chlazení a ohřev kabiny nabízet jako první výrobce Packard. Od té doby branže učinila nemalý pokrok, přičemž z příplatkových systémů se staly standardní. Mohlo by se tedy zdát, že klimatizace již pro nikoho nepředstavují žádný problém a vyrábí se v univerzální specifikaci jak na běžícím pásu pro veškeré vozy všech značek. Jenže tak to není a možná jste sami poznali, že některé vozy se vychladí mnohem rychleji a nenuceněji než jiné.
Julia Lemke, která od roku 2013 pracuje pro Bugatti, uvádí, že i tento prvek dnes prochází vývojem a „její” automobilka na tomto poli tlačí káru vpřed jako žádná jiná. Protože Bugatti nemohou být „jen” neobyčejně rychlá, musí být i mimořádně komfortní a k tomu akustická pohoda na palubě patří.
Problémem dle specialistky značky z Molsheimu je už to, že každý člověk má nastavené trochu vnímání příjemné teploty trochu jinak. Zatímco tedy Evropané mají pohodlí spojené obvykle s teplotami okolo 21 či 22 stupňů Celsia, Američané touží po trochu větším chladu. V čem se ovšem zákazníci na obou kontinentech shodují, to je nutnost absolutního ticha. Klimatizace nesmí být slyšet v žádném případě, což je problém hlavně kvůli rychlosti, které vozy Bugatti běžně dosahují. Dle Julie tak musí být tok vzduchu neustále pod kontrolou.
Bugatti z toho důvodu vyrukovalo s jednotkou, jejíž účinky se mění právě v závislosti na tempu. Zatímco totiž u běžných konvenčních aut je vzduch tlačen do interiéru pod spodkem čelního okna, v případě značky z Molsheimu se tak děje pouze v rychlostech do 250 km/h. Poté dojde k přepnutí systému, přičemž okysličování vzduchu mají v té chvíli na svědomí dodatečné vzduchové klapky. A i ty musí fungovat při zachování maximální tichosti.
Aby to vůbec bylo možné, dostalo Bugatti takřka ploché čelní okno. Jeho sklon totiž činí pouze 21,5 stupně oproti 30 stupňům, jenž jsou běžné u konvenčních aut. To ovšem vzbuzuje další problém, v takovém případě je totiž kabina vystavena většímu množství slunečních paprsků. Zvláště pak ve chvíli, kdy zákazník sáhne po prosklené střeše SkyView. Bugatti tak přišlo s kompresorem klimatizace o výkonu až 10 kW. To je dostatečná energie, která by stačila k uchlazení 80metrového bytu.
Tím se ovšem dostáváme k dalšímu problému, kompresor klimatizace se totiž v motorovém prostoru nachází blízko výfukovému systému. Je tak vystaven vysokým teplotám, kvůli čemuž musí být chlazen dalším separátním systémem. Pokud se tedy někdo divil tomu, že Chiron dostal stejně jako Veyron deset chladičů, tady máme jedno z vysvětlení. Vodní pumpa přitom skrze chladicí okruh posílá každé tři sekundy 37 litrů vody.



Na Bugatti zjevně není nic obyčejné, a platí to i o klimatizaci. Její specifika blíže popsala Julia Lemke, která má její vývoj na starosti. Foto: Bugatti
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 5 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Potápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před hodinouDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 3 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 4 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 6 hodinamiŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva