Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 | Petr Prokopec
Když vám pilot takového kalibru na závěr své kariéry řekne, že mu nějaké auto připomíná nejvíc vzrušující emoce, jaké zažil během své závodní kariéry, něco to znamená, i když je na výplatní pásce jeho výrobce. Bugatti Bolide je totiž v prvé řadě extrémní závoďák, má porážet i vozy Formule 1.
Již za nějaké tři měsíce bychom se měli dočkat zcela nového silničního Bugatti. To bude znovu používat šestnáctiválcový motor, nepůjde však o tutéž jednotku, jakou dostaly modely Chiron a Veyron. Agregát bude vidlicový a totiž nepočítá s přeplňováním, neboť turbodmychadla zaměnil za elektromotory. Kromě toho jeho objem narostl na 8,3 litru. Celá soustava by dle některých zvěstí měla produkovat 2 000 koní, tedy podstatně víc než předchůdci. S jakou hmotností ale bude novinka spojena či jakou dynamiku nabídne, ví v tuto chvíli pouze továrna a ta nejváženější klientela.
Na začátek její výroby si ovšem budeme muset počkat déle než na premiéru, Bugatti má totiž nedořešené ještě některé starší závazky. Automobilka z Molsheimu musí na základech dosavadního Chironu vyrobit jak roadster Mistral, který vznikne v 99 kusech, tak okruhový Bolide. V jeho případě se počítá se 40 exempláři, přičemž všechny mají již dávno svého majitele, a to přesto, že cena startuje na 4 milionech Eur (přes 101 milionů Kč). Jde totiž skutečně o grandiózní finále jedné éry.
Aby tomu tak skutečně bylo, povolalo Bugatti do zbraně i slavného testovacího jezdce, jehož služeb značka využívala už v době, kdy ani nepatřila Volkswagenu. Z jeho éry začal Andy Wallace s automobilkou spolupracovat již v roce 2011, přičemž se podílel na vývoji všech od té doby představených variant. „Každé Bugatti je svým způsobem unikátní, ale Bolide je pro mne velmi zvláštní. Jednoduše se nedá s ničím porovnat, je to skutečné mistrovské dílo, které mi dokázalo připomenout ty nejvíce vzrušující emoce a zážitky, jaké jsem prožil v době, kdy jsem závodil,” říká dnes.
Wallace je esem svého druhu, je držitelem tzv. vytrvalostní trojkoruny, zvítězit tedy dokázal v závodech 24 hodin Le Mans, 24 hodin Daytony a 12 hodin Sebringu. Druhý zmíněný podnik navíc opanoval hned třikrát, ten třetí pro změnu dvakrát. Aby toho pak nebylo málo, v roce 1998 zajel rekord s McLarenem F1, když se rozjel na 386,4 km/h. Danou laťku navíc pozvedl před pěti lety, když s Chironem Super Sport 300+ dosáhl mety 490,484 km/h. V té době mu bylo osmapadesát let.
Zkušeností má tedy Wallace na rozdávání, aktuálně značce pomáhá s finálními testy Bolidu. Ten byl osazen vůbec největšími plně karbonovými brzdami Brembo, jaké kdy italská společnost vyrobila. Přední kotouče mají 390milimetrový průměr a jsou svírány osmipístkovými třmeny, zatímco vzadu došlo na použití šestipístkových. Kotouče jsou pak stejně velké, jen o chlup užší (34 vs. 37,5 mm), načež odpovídají specifikaci závodní třídy LMDh.
Proč tomu tak je, naznačují další parametry vozu. Jeho motor W16 totiž sice má produkovat stejných 1 600 koní jako „běžné“ silniční varianty, ovšem při spalování 98oktanového benzinu. Jednotka nicméně stejně jako u konceptu měla být naladěna tak, aby si poradila i se 110oktanovým závodním palivem. Pokud tomu tak skutečně bude, pak lze počítat s výkonem 1 850 koní. Co se ovšem hmotnosti týče, ta byla radikálně snížena na 1 450 kilogramů. Původní parametry zveřejněné Bugatti hovořily o schopnosti auta zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 sekund a s maximálkou se podívat ještě dál.
Nejde tu ale jen o rychlost v přímce. Bugatti zapracovalo také na aerodynamice, v rychlosti 320 km/h tak Bolide produkuje přítlak 3 000 kg, tedy dvojnásobek své hmotnosti. Jízda po stropě je tak vlastně to nejmenší, vůz by dle tvrzení automobilky měl stanovit hned několik absolutních okruhových rekordů. Překonat má totiž jak prototypy z Le Mans, tak monoposty Formule 1. Už asi je pochopitelné, proč u zrodu takového monstra musí být i člověk jako Wallace...






Bolide je grandiózním finále éry motoru W16. S finálním laděním této verze pomáhá i Andy Wallace, stěží si představit někoho kompetentnějšího. Foto: Bugatti
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejnovější články
Honda krutě poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má na krku hromadnou žalobu za poruchové turbomotory
před 8 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
před 10 hodinamiŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil uprostřed změny zaměření celé firmy, co se teď bude dít?
před 11 hodinamiMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
včeraNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva