Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čína povolila stavidla, jedním rozhodnutím ovlivní podobu aut na dekády dopředu
15.6.2021 | Petr Prokopec
Čínský trh je obrovský a vliv na zbytek světa nemá jen tak, že tamních 1 400 milionů lidí může něco chtít. Podstatné je i to, že čínská vláda fakticky rozhoduje, kolik Číňanů může být v jedné rodině.
V 50. letech minulého století v Číně poměrně dramaticky poklesla porodnost. Tehdejší vláda proto podporovala lid, aby měl co nejvíce dětí, neboť se počítalo s tím, že obrovská populace zemi posílí. Zatímco tedy v roce 1949 žilo v Číně zhruba 540 milionů obyvatel, v roce 1976 jich bylo už 940 milionů. V ten moment se nicméně vláda naopak začala obávat přelidnění, a proto zatáhla za záchrannou brzdu. Nejprve bylo nepřímo nařízeno, že lidé se musí brát v pozdějším věku a mít maximálně dvě děti. Z toho pak následně vznikla politika jediného dítěte.
Je přitom třeba dodat, že jako mnohá jiná pravidla, i toto mělo své výjimky. Porodnost byla kontrolována zejména v městských oblastech s nadměrnou hustotou obyvatelstva. Kromě toho Čína reagovala na různá neštěstí jako třeba Sečuánské zemětřesení v roce 2008, kdy postiženým rodinám dovolila, aby si pořídily další ratolesti. Mnozí pak využívali různých skulinek v pravidlech a jezdili kvůli porodu druhého dítěte do Hongkongu či ještě dále do zahraničí.
V roce 2013 se nicméně vládnoucí komunistická strana začala opět obávat toho, že populace pro změnu neroste dostatečně rychle. Politika jediného dítěte se tak stala minulostí a rodinám byl „povolen” dvojnásobný počet potomků. Ani v tomto případě ale nešlo o paušální přístup, výjimky platily zejména v přelidněných metropolích, kde i nadále docházelo k omezením, jakmile přivedly na svět první dítě. Teprve od 1. ledna 2016 Čína rozhodla, že dvě děti jsou novou normou.
Nyní ovšem došlo na další uvolnění, od 31. května letošního roku Čína začala prosazovat politiku tří dětí. Právě tento krok je stěžejní a bude mít dopad na celý svět, neboť je jasné, že počet obyvatel postupně výrazně naroste nad stávajících 1,4 miliardy lidí. Znamená to tedy daleko vyšší spotřebu, a to naprosto všeho, automobily nevyjímaje. Nejde ale jen o to, ovlivní to také podobu aut jako takových.
Pokud se novou normou stane pětičlenná rodina, znamená to potřebu docela jiných vozů, než jaké jsou nabízeny dnes. Jako auto pro tři či čtyři lidi poslouží prakticky cokoli, pěti mohou být malé i dobře vnitřně disponované vozy, však si zkuste dát dozadu tři dětské autosedačky vedle sebe. O ještě větším počtu lidí se pak bavíme v případě přesunu více generací nebo více rodin najednou.
Automobilky tak tak čekají nemalé změny a některé na povolení stavitel už začínají i okatě reagovat. Jako první v tomto kontextu vystrčil růžky americký koncern General Motors, který má v Číně uzavřené partnerství se značkami SAIC a Wuling. Pod hlavičkou druhé zmíněné pak chystá zcela nový model, který nabídne až devět míst k sezení podobně jako Kia s novým Carnivalem. Počítat lze přitom s konfigurací 2+2+2+3, stejně jako s posuvnými bočními dveřmi na každé straně. Právě na bezproblémové nastupování a vystupování totiž GM klade nemalý důraz, stejně jako na maximalizaci komfortu během jízdy.
Žádná bližší data již oznámena nebyla, s ohledem na množství sedadel lze ale jistě počítat s rozvorem dalece přesahujícím tři metry. Novinka podle automobilky dorazí „velmi brzy“. Využita tak bezesporu bude některá ze stávajících platforem, přičemž pod kapotou lze očekávat spíše 1,5litrové motory než cokoliv jiného. Po dynamické stránce tedy novinka asi nikoho nenadchne, to však ve výsledku cílovou skupinu bude jen stěží trápit. Prioritou bude ona praktičnost, které bude vrchovatě.
Toto jsou ale jen ty nejviditelnější, možná až „násilně viditelné” kroky. Dopad toho, že auta budou muset zvládat standardně obsloužit pětičlenné rodiny, bude mnohem širší, pozvolnější a zkraje méně patrný. Vlastně si nyní ani nedovedeme představit, co způsobí. Rostoucí oblibu SUV s třemi řadami sedadel? Návrat kombíků se sedadly v kufru? Širší auta? Kdo ví, bez následků to ale jistě nebude. A to ani pro nás, neboť spousta auta je vyráběna v jednom provedení pro celý svět a úlitby Číňanům jsou na nich vidět už léta.

Ohlášená devítimístná novinka GM zatím nemá žádné jasné kontury, přesto je jasnou první reakcí automobilek na rozvolnění limitů porodnosti. Foto: SAIC-GM-Wuling







Čekejme tedy podobné auto jakým je nová Kia Carnival. Reakce průmyslu ale bude muset být mnohem širší. Foto: Kia
Zdroje: Reuters, SAIC-GM-Wuling
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Krádež dílů Ducati MotoGP a WorldSBK: zatčen bývalý zaměstnanec 12:00
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám včera 08:00
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
Nejčtenější články
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nástupce u nás tak populární Kie Ceed se začal prodávat. Jinde cenami šokuje, u nás může též
24.11.2025
James May prodává další ze svých aut a je to hotový řidičský ideál, Češi a Slováci na něm ale vadu najdou
25.11.2025
Porsche zkouší vykopat spalovací auta z hrobu, jeho nové řešení motorů má dál vyšponovat jejich efektivitu
25.11.2025
První automobilka otevřeně přiznala, že elektrické auto nabídne bez zájmu publika jen kvůli regulacím
25.11.2025
Živá témata na fóru
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
