Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané v Evropě prodávají velké dieselové SUV, i v plné polní stojí míň než Kodiaq TDI
23.7.2021 | Petr Miler
Je až absurdní, kam se posouvají ceny některých evropských aut, taková Škoda Kodiaq by mohla vyprávět. Levněji než její základ s dieselem a 4x4 lze přes zdražení koupit absolutně vrcholné a ještě větší dieselové SUV z Číny, alespoň v Rusku.
Invaze nové generace čínských aut na západní trhy je fakt, na kterém už nikdo nic nezmění. V případě těch nám blízkých zdomácněla zatím jen v Rusku, existují už ale i vyspělá odbytiště, kde raketově rostou a dokáží porážet zavedenou konkurenci. A třebaže ne každý pokus o expanzi je úspěšný, jde spíše o výjimku, pravidlem je opak.
Země EU jsou další na řadě a byť nelze očekávat, že by se tu prosadila hned, je zřejmě jen otázkou času, než se to stane. Ostatně vzpomeňme, v jaké situaci byly korejské automobilky Hyundai a Kia ještě před čtvrtstoletím a kde jsou dnes. Chce chvíli přemlouvání, aby lidé opustili to, na co jsou po léta zvyklí a vzhledem k životním cyklům aut to není otázka let. Během pár dekád ale může být vše jinak.
Jednou se tu Číňané zkrátka prosadí a otázkou je jen to, jaká značka prorazí jako první. Jestli to bude Haval, součást automobilky Great Wall, je otázkou, je ale jednou z těch, které se velmi snaží. Je velmi úspěšná doma, i na zahraniční trhy hrne jednu novinku za druhou a nebojí se ani takových tříd, kterým se ostatní vyhýbají. Příkladem budiž Haval H9, který je k mání v Rusku.
Skutečně nejde o typické čínské SUV, tedy levnou kompaktní předokolka s líbivým designem, cenou jízdního kola a výbavou jako z tomboly. Tohle je velké SUV, které s délkou 4 856 mm skoro o 16 cm překonává Škodu Kodiaq, s šířkou 1 926 mm je o 4,5 cm širší a s šířkou 1 900 mm dokonce o 23 cm vyšší. Je to opravdu kus auta s rozvorem 2 800 mm a 747 litry prostoru v zavazadelníku (v pětimístné konfiguraci), nejblíže má jaké čínské Toyotě Land Cruiser.
Pozoruhodná je rovněž technika. Jde vždy o vůz s pohonem 4x4, s nímž dále pracuje osmistupňový automat. Výkon mu předává dvojice motorů o výkonu buď 218 koní v případě dvoulitrového turba (před modernizací jich měl 245, ale přešel na normu Euro 6) nebo na Čínu velmi neobvyklý dieselový dvoulitr se 190 koňmi. Jistě to nebude uragán, ale dieselové SUV z Číny? To se vážně nevidí. S autem vážícím 2 450 kg (sic) opravdu nehýbe, akcelerace na stovku zabere 14 sekund a maximální rychlost činí 170 km/h. Ale toto je už spíše autobus než auto.
Zajímavější než exteriér, který je v případě H9 opravdu nenápaditý, je docela noblesně pojatý interiér s bohatou výbavou. Možnosti jsou skoro nekonečné, H9 nabídne i kůži Nappa, hliníkové pedály, vyhřívané cokoli, laserové osvícení prostoru kolem vozu, audio Infinity, veškeré možné jízdní asistenty včetně adaptivního tempomatu a kde čeho dalšího. I v základu ale dostanete věci jako třízónovou klimu, bezklíčový vstup a start, parkovací asistent vpředu i vzadu, multimediální systém s 9" dotykovou obrazovkou a tak podobně.
S faceliftem mu pak přibylo nejen výbavy uvnitř, kdy kupř. onen multimediální systém pracující i s Apple CarPlay je standardem pro všechny verze, ale i té funkční. Dva vyšší výbavové stupně Elite a Premium dostaly off-roadový režim, což nezní převratně, na rozdíl od jiných aut s podobnými systémy usnadňujícími jízdu v terénu ale disponuje funkcí Tank Turn Assist, která dělá přesně to, co jméno naznačuje. Podobně jako tank dokáže roztočit své pásy opačnými směry a otočit se prakticky namístě, dovede H9 nějak (zřejmě jen přibrzďováním kol, nevíme, poslat výkon opačným směrem by bylo dost složité) v takovém případě zmenšit poloměr otáčení o 2 metry. Konkrétní číslo neznáme a úplně na místě to jistě nebude, je ale docela dobře možné, že se tohle monstrum otočí na menším poloměru než třeba Škoda Fabia.
Kolik za takový stroj Číňané chtějí? I když právě zdražil, což nás k němu přivedlo, je to pořád relativně velmi málo. Základní provedení s motorem 2,0T a výbavou Comfort startuje v Rusku na 2 750 000 rublech, tedy asi 814 tisících Kč. I vrcholný diesel s nejvyšší výbavou pak pořídíte za 3 150 000 rublů, což je asi 932 tisíc korun. Za to u nás nekoupíte ani základní dieselový Kodiaq s pohonem 4x4 (988 900 Kč - to je bláznivá cena, jen za poslední kvartál zdražil o 50 tisíc). I v těchto sférách čínská auta umí být zajímavá.
Haval H9 není na pohled moc atraktivní vůz, jeho velikost, technika a výbava by ale byla po chuti kde komu, přitom pořád stojí bezpečně pod milion korun i ve špičkové specifikaci. Foto: Haval
Zdroj: Haval
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 3 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 5 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 6 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 8 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva