Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané zkopírovali extrémní sovětský náklaďák a ještě tvrdí, že ho sami vyvinuli
20.8.2019 | Mirek Mazal
Číňané na jednu stranu skutečně dále posouvají vlastní vývoj a jejich auta jsou svébytnější, než kdy byla. Současně ale dál kopírují cokoli, co se zkopírovat dá, bez výjimky.
Sovětský pásový transportér DT-30 Viťaz, pro nás prostě Vítěz, po dekády vznikal v Išimbajském závodu dopravního strojírenství nedaleko hranic s Kazachstánem. Nezastavitelný stroj do služby armádě poprvé vstoupil v roce 1982, schopný stroj z vojenského prostředí ale postupně našel uplatnění také v civilním sektoru. V něm dodnes využívají k přepravě nákladu, osob či jako základové plošiny pro jeřáby, bagry, montážní nebo vrtné soupravy.
Pýcha sovětského strojírenství překvapila bezprecedentními jízdními výkony v hlubokých bažinách, soupravy lehce překonávají sibiřský sníh, lepivé bláto i vodní překážky v opuštěné krajině. Obojživelník může být osazen vznětovým motorem o objemu 39 litrů s výkonem 781 koní, nebo 26litrovým agregátem produkující 650 koní. Obě verze sdílí poloautomatickou převodovkou.
Téměř 40 let bylo DT-30 doménou SSSR a později Ruska s možností objednávek z celého světa. Dnes už se v Rusku nevyrábí, koupit se ale dá. Jeho kopie objevila v Číně a Rusové říkají, že je od A do Z nelicencovaná - firma Harbin No.1 Machinery Group, která za jeho výrobou stojí, ho prostě okopírovala. Čínský Vítěz se nazývá MSM QSL30F a napodobenina se drží všech podstatných prvků originálu. Zůstal i počet a tvar výztuh na bočních stěnách, identitu marně kryjí pouze odlišná loga a pro Evropany nečitelné nápisy.
Délka, šířka a výška QSL30F jsou 16 250, 3 230 a 3 240 milimetrů. Číňané použili silnější motor, modernější přeplňovaný pohon o objemu 11,3 litru produkuje 507 kW (690 koní), ale dojezd kopie je kvůli menším nádržím jen 400 kilometrů čili o 100 km méně než původní verze. Nový typ váží 30 tun a uveze stejnou hmotnost navíc, Sověti mohli tahat stejný náklad, ale samotný Vítěz byl o dvě tuny lehčí. Závod s pevným startem by dopadl nerozhodně, kvůli shodné maximální rychlosti 37 km/h na cestě a 5 km/h ve vodě. Stejně tak oba vozy vydrží fungovat v teplotách od -50 do +50 stupňů Celsia.
Výrobce i čínská média představují MSM QSL30F jako výsledek práce vývoje techniků - ano, něco udělat museli, ale vývoj v pravém slova smyslu to nebyl. Webová stránka výrobce se nikterak neodkazuje na ruský původ či jen inspiraci. Rusové konstatují pouze tolik, že Išimbajský závod dodal do Číny zásilku terénních vozidel před sedmi lety, o jakékoli spolupráci se ale nezmiňují. Chronické kopírování je Číně vlastní, tentokrát dokonce - ani to však není poprvé - k propagaci dokonce drze použili i upravené fotografie ruského originálu.






Údajně čínský MSM QSL30F je ve skutečnosti...



































...kopií sovětského DT-30 Viťaz, o licenční spolupráci nikdo nic neví
Zdroj: Drom
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nejnovější články
Max Verstappen nakonec skutečně bude jezdit za Mercedes, o Vánocích to neoznámili náhodou
před 3 hodinami
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Němci vyzkoušeli levné SUV VW chválené za spolehlivost jako ojetinu. Nezklamalo, pár složitých témat se ale přesto najde
včera
Nizozemci až po letech vnucování elektrických autobusů pochopili jejich reálné dopady na okolí
včera
Škodu Octavia I jde i dnes koupit nejetou po 1. majiteli. A krásnou. V této verzi jde o nezničitelné auto za pakatel
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
