Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané zkopírovali extrémní sovětský náklaďák a ještě tvrdí, že ho sami vyvinuli
20.8.2019 | Mirek Mazal
Číňané na jednu stranu skutečně dále posouvají vlastní vývoj a jejich auta jsou svébytnější, než kdy byla. Současně ale dál kopírují cokoli, co se zkopírovat dá, bez výjimky.
Sovětský pásový transportér DT-30 Viťaz, pro nás prostě Vítěz, po dekády vznikal v Išimbajském závodu dopravního strojírenství nedaleko hranic s Kazachstánem. Nezastavitelný stroj do služby armádě poprvé vstoupil v roce 1982, schopný stroj z vojenského prostředí ale postupně našel uplatnění také v civilním sektoru. V něm dodnes využívají k přepravě nákladu, osob či jako základové plošiny pro jeřáby, bagry, montážní nebo vrtné soupravy.
Pýcha sovětského strojírenství překvapila bezprecedentními jízdními výkony v hlubokých bažinách, soupravy lehce překonávají sibiřský sníh, lepivé bláto i vodní překážky v opuštěné krajině. Obojživelník může být osazen vznětovým motorem o objemu 39 litrů s výkonem 781 koní, nebo 26litrovým agregátem produkující 650 koní. Obě verze sdílí poloautomatickou převodovkou.
Téměř 40 let bylo DT-30 doménou SSSR a později Ruska s možností objednávek z celého světa. Dnes už se v Rusku nevyrábí, koupit se ale dá. Jeho kopie objevila v Číně a Rusové říkají, že je od A do Z nelicencovaná - firma Harbin No.1 Machinery Group, která za jeho výrobou stojí, ho prostě okopírovala. Čínský Vítěz se nazývá MSM QSL30F a napodobenina se drží všech podstatných prvků originálu. Zůstal i počet a tvar výztuh na bočních stěnách, identitu marně kryjí pouze odlišná loga a pro Evropany nečitelné nápisy.
Délka, šířka a výška QSL30F jsou 16 250, 3 230 a 3 240 milimetrů. Číňané použili silnější motor, modernější přeplňovaný pohon o objemu 11,3 litru produkuje 507 kW (690 koní), ale dojezd kopie je kvůli menším nádržím jen 400 kilometrů čili o 100 km méně než původní verze. Nový typ váží 30 tun a uveze stejnou hmotnost navíc, Sověti mohli tahat stejný náklad, ale samotný Vítěz byl o dvě tuny lehčí. Závod s pevným startem by dopadl nerozhodně, kvůli shodné maximální rychlosti 37 km/h na cestě a 5 km/h ve vodě. Stejně tak oba vozy vydrží fungovat v teplotách od -50 do +50 stupňů Celsia.
Výrobce i čínská média představují MSM QSL30F jako výsledek práce vývoje techniků - ano, něco udělat museli, ale vývoj v pravém slova smyslu to nebyl. Webová stránka výrobce se nikterak neodkazuje na ruský původ či jen inspiraci. Rusové konstatují pouze tolik, že Išimbajský závod dodal do Číny zásilku terénních vozidel před sedmi lety, o jakékoli spolupráci se ale nezmiňují. Chronické kopírování je Číně vlastní, tentokrát dokonce - ani to však není poprvé - k propagaci dokonce drze použili i upravené fotografie ruského originálu.






Údajně čínský MSM QSL30F je ve skutečnosti...



































...kopií sovětského DT-30 Viťaz, o licenční spolupráci nikdo nic neví
Zdroj: Drom
Bleskovky
Nejnovější články
Italové narvali motor V6 s manuálem do dalšího lehkého kupé, s až 750 koňmi je to retro raketa k pohledání
včera
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
včera
Za cenu základní Octavie můžete mít víc a víc ceněný německý superkombík. Místo 115 koní jich dostanete 457
včera
BMW odhalilo plán, jak zajistí, aby vaše příští služební auto byla znovu dieselová mašina
včera
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
včera
Živá témata na fóru
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Onboard videa 10.26. 19:15 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
