Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínská Škoda Karoq se začala v Evropě prodávat v novém, při svých cenách bude už tak úspěšný vůz ještě úspěšnější
9.10.2023 | Petr Miler
Dobře vypadá, má moderní techniku, spoustu výbavy a ani v novém provedení nestojí nesmyslné peníze. Už doteď to byl nejlépe prodávaný čínský vůz mimo Čínu a dá se čekat, že nyní bude bodovat jen víc.
Čínské Geely kdysi začalo výrobou a prodejem ledniček, odtud také jeho název. Sám zakladatel a stále majitel firmy Li Shufu si ovšem potrpěl na autech, a tak brzy přivedl společnost k výrobě automobilů. Začátky byly hodně bolavé, tristní kopie Mercedesů byly ve své době leda k smíchu, ale víte, co se říká o tom, kdo se směje naposledy. Tím se stal právě Li, který se podle nejlepších čínských receptů prokradl až na výsluní a dnes ovládá nejen úspěšnou čínskou automobilku, ale třeba také Volvo, Lotus nebo se - a to je obzvlášť pikantní - stal největším samostatným akcionářem Mercedesu.
Jeho zlatonosná slepice se ale pořád jmenuje Geely, však loni prodala už 1 432 988 aut. Modelů nabízí spoustu, lví zásluhu na jejích úspěších ale má SUV zvané Binyue, které je mimo svou domovinu známé spíše jako Coolray. Velmi úspěšné je také doma, pro nás je ale zajímavější, že se jedná o nejprodávanější čínské auto mimo Čínu. Pravidelně se mu věnujeme jakožto přímému konkurentovi Škody Karoq (auto je skoro úplně stejně dlouhé - Coolray měří 4 380 mm, Karoq jen o 2 mm víc) a dnes se k němu musíme znovu vrátit. Ve svém modernizovaném provedení se totiž fakticky začalo prodávat i v Evropě, jmenovitě (nepřekvapivě) v Rusku.
Coolray se ve svém dosavadním provedení prodávalo už od roku 2018, takže jeho facelift přišel v ten správný čas. Na poměry Číňanů ale přichází přece jen trochu později, což je dáno tím, že standardní provedení předloni v nabídce doplnila varianta Sport. Ta se sice od základu technicky neliší, má ale agresivnější přední nárazníky, zadní difuzor či střešní spoiler. A protože facelift míří úplně stejným směrem, nechtělo Geely zřejmě nabídku obou variant srovnat příliš brzy.
Buď jak buď, Coolray 2023 rovněž sází na agresivněji laděný přední nárazník, spolu s ním však dorazila i pozměněná maska chladiče. Do té byly zasazeny vertikální lamely, jenž nahrazují dosavadní výplet ve tvaru včelích pláství. Auto dále vyfasovalo ještě docela výrazný střešní spoiler a imitaci difuzoru. Po jeho stranách se pak nachází koncovky výfuku, které dovolují dýchat novému motoru 1,5 turbo s výkonem 147 koní. V Číně může být jednotka spojena i se šestistupňovým manuálem, do zahraničí zatím míří jen sedmistupňový dvouspojkový automat. V obou případech jsou motorem zaměstnána pouze přední kola, pohon 4x4 není k mání ani za příplatek.
Vůz se začíná prodávat ve čtyřech úrovních výbavy, přičemž už v té základní zvané Comfort najdete věci jako LED světlomety, 17palcová litá kola, vyhřívaná sedadla (všechna), volant, trysky ostřikovačů i čelní sklo. Nechybí parkovací kamera, audiosystém se šesti reproduktory, tempomat, parkovací senzory a pochopitelně ani spousta bezpečnostní výbavy. Kůží čalouněný interiér disponuje dále 12,3palcovým displejem infotainmentu a 10,25palcovým přístrojovým panelem.
To je spousta věcí, přesto základní cena v Rusku činí jen 2 594 990 rublů, tedy asi 595 tisíc Kč. Srovnejte si to s tím, co dnes nabízí Karoq u nás od 716 tisíc... U Číňana navíc stačí připlatit pár desítek tisíc, abyste dostali absolutně všechno, co k tomuto vozu můžete mít (vrcholné provedení Exclusive stojí pořád jen 2 934 990 RUB, tedy asi 673 tisíc Kč), u škodovky dáte jen za automat dalších 50 „táců”, za vyšší výbavu dokonce 80 tisíc.
I proto očekáváme, že lépe prodávané čínské auto na trzích mimo Čínu hned tak neuvidíme a je jen otázkou času, než s Coolrayem či jinými Geely potkáme také na trzích EU. Tyto vozy používají fakticky stejné technické základy jako moderní Volva a s homologací tu žádný velký problém mít nebudou - je vlastně jen otázkou strategického rozhodnutí Geely, kdy začne svým vlastním vozům se švédskou značkou konkurovat. V Rusku tohle dilema řešit nemusí...
Faceliftované Geely už se prodává v Evropě, v Rusku stojí od 595 tisíc Kč v přepočtu. Vzhledem k tomu, co všechno nabízí, to rozhodně není moc, ani trochu. Foto: Geely
Zdroj: Geely
Bleskovky
- Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
včera - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024 - Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
12.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oruga Unitrack: první elektrický monotrack včera 11:04
- Kde pojede Marc Marquez 2025? včera 10:00
- Dorna řeší vzniklé zmatky v Indii a v Kazachstánu 14.5.2024
- Smrtelná havárie v Hengelu 14.5.2024
- Zanáška míří do Hořic s respektem i odhodláním 14.5.2024
Nejnovější články
- Mercedes potvrdil, že elektrický experiment se nezdařil, modely EQ končí. Spalovací platformy mají budoucnost
před hodinou - Elektromobily jsou provozně jasně nejdražší auta, říká rozsáhlá studie ADACu, dojíždí na stále opomíjený faktor
před 3 hodinami - Úplně poslední VW Golf s dieselem bez turba se pořád dá koupit hezký, je neuvěřitelné, že vůbec vznikl
včera - Rusové říkají, že inovovaná Putinova limuzína má lepší světla než Mercedes třídy S, obešli patent Helly
včera - Faceliftu se dočkal i levnější Leon s logem Seatu, zamával v prvé řadě problematickému motoru
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva