Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Continental vyvinul variabilní zatmavování skel. Sníží spotřebu, zvýší komfort
14.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Novinka s názvem Intelligent Glass Control chce snížit emise spotřebu tím, že klimatizace bude mít méně práce. A jsou tu i další zajímavé výhody.
Proměnlivé zatmavení prosklené střechy již existuje, ať už funguje automaticky nebo stiskem tlačítka; zas taková novinka to není. Gigant automobilového trhu Continental ovšem přichází s podobnou technologií pro všechna ostatní okna vozidla. Mimo jiné je cílem zvýšit dojezd elektromobilů s bateriemi, resp. snížit spotřebu paliva u konvenčních aut.
Princip zlepšení na tomto místě je jednoduchý - když zatmavíte okna, slunce interiér méně ohřívá a klimatizace může běžet na nižší výkon. A také může být celkově slabší a tedy i lehčí, čímž klesne hmotnost samotného auta. „Naše výpočty ukazují, že emise CO2 klesnou o 4 gramy na kilometr a dojezd elektromobilů se zlepší cca o 5,5 procenta,” říká Andreas Wolf z Continentalu.
Tohle však samozřejmě nejsou jediné benefity, které proměnlivé tónování skel, nazvané Intelligent Glass Control, umí nabídnout. Když jsou skla zatmavená, do auta nikdo nevidí, což může (a nemusí, někdo naopak může být až moc zvědavý, co je uvnitř) být bonusem při parkování. Také samozřejmě bude v interiéru menší vedro, protože se do něj nedostane tolik slunečního světla. A okna se mohou automaticky zprůhlednit, když se budete k vozu blížit s klíčem, resp. ovládacím modulem v kapse.
Systém by mohl umožnit také zatmavování v závislosti na množství venkovního světla, což by pomohlo eliminovat ostré rozdíly mezi jízdou v tunelu a mimo něj, markantní zejména v létě. A v závislosti na výšce slunce nad obzorem by mohl upravovat zatmavení různé části čelního skla, takže by byla v podstatě eliminována potřeba fyzických stínítek v interiéru.
Princip fungování je relativně jednoduchý. Sklo je doplněno o film s částicemi, které se při aplikaci elektrického proudu poskládají do rovnoběžných linek, takže je skrz ně vidět. Když elektřinu odstavíte, částice se opět „rozházejí” bez pravidelnosti, takže zvenčí do auta vidět není, ale zevnitř ven stále ano, třebaže světla jistě prochází méně, aby bylo dosaženo efektu zatmavení.
Novinka se má představit na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas v lednu příštího roku. Zatím je ve stádiu prototypu, a to zejména kvůli legislativě, která připouští úpravu tónování čelní skla pouze v oblasti, kterou umí zakrýt fyzická stínítka na stropě. Právě ta by musela být upravena, aby mohlo být čelní sklo také zatmavitelné proměnlivě.
Další překážkou rychlému masovému rozšíření je cena. Continental ji nezveřejnil přesně, ale film je „stále poněkud nákladově náročný,” což řečí člověka nepracujícího v public relations nejspíš znamená, že je opravdu drahý. Cena by se ale mohla rychle snižovat díky pokrokům ve vývoji a konkurenčnímu boji jednotlivých technologií variabilního tónování; film představený Continentalem je jen jedna z možností.
Během příštích let bychom tedy mohli alespoň na některých oknech u dražších aut tuhle technologii začít vídat. Minimálně ono snížení spotřeby resp. emisí CO2 spojené s benefity pro pohodlí osádky vozu bude pro výrobce jistě lákavé. A prodat se dnes dá všechno, soudě dle promítání loga nebo podsvětlených log v opěradlech. Jako standardní výbavu ovšem nic takového neočekávejme, v dohledné době rozhodně ne.


Intelligent Glass Control je zajímavá propozice, ale zatím poněkud drahá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejčtenější články
Zkrachovalý největší evropský výrobce motorek dělal i auta, jejich výrobu teď převzala nenápadná miliardářská rodina
21.8.2025Bugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
21.8.2025Tesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
21.8.2025Jeden z miliardářů vlastnících extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
21.8.2025Studie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
22.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva