Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další mýtus o výhodě elektromobilů padl, správci firemních flotil museli s pravdou ven
8.1.2023 | Petr Prokopec
Okolo elektrických aut se v posledních letech rozšířila spousta mýtů, které byly omílány bez jakékoli dlouhodobé zkušenosti s nimi. Není tak nakonec divu, že jejich rozšíření přináší jedno velké vystřízlivění za druhým.
Mýtů spojených s elektromobily vzniklo jejich nekritickým opěvováním v posledních letech více než dost. Nejčastěji zmiňován je bezemisní provoz, což je nesmysl, který už snad ani nemá cenu vyvracet. Že během výroby dochází k dramaticky většímu znečištění než u spalovacích aut a elektřina nikdy není vyráběna bez emisí, snad už došlo i jejich zastáncům. Místo toho tedy přistupují k dalšímu argumentu, jímž je levný provoz a údržba. To první stihla definitivně vyvrátit současná situace v energetice, která ceny elektřiny poslala do rekordních výšin. A o tom druhém se už také chvíli pochybuje kvůli vyšším nákladům na kdeco daným primárně vysokou hmotností těchto aut.
Znovu to dokládá studie společnosti Epyx, která se specializuje na správu firemních vozových parků. Jako taková má tedy přístup k datům komplexně dokumentujících provozní náklady mnoha aut. Aby přišla s opravdu objektivními informacemi, snažila se porovnávat vždy prakticky stejné vozy, jen osazené spalovacím či elektrickým pohonem. U obou se zaměřila na počet návštěv v servisech, stejně jako na délku pobytu v nich. A v neposlední řadě také na finanční náklady.
V prvním případě došlo na porovnání klasických hatchbacků, jenž v tříletém horizontu najely 25 až 30 tisíc mil (40 225 až 48 270 km). Elektromobily během této doby musely k technikům 5,7krát, přičemž v průměru u nich strávily 3,2 dne a opravy vyšly na 431 liber (cca 11 750 Kč). U spalovacích aut se pak jednalo o pět návštěv, 4,5 dne a 412 GBP (11 200 Kč). V rámci této kategorie tedy bateriová auta rozhodně netahají za delší kus provazu, jakkoli jsou opravy v jejich případě rychlejší, do servisů musí častěji a jejich majitelé v nich nechávají více peněz.
Druhé srovnání se týká velkých prestižních SUV, přičemž sledováno bylo dvouleté období a nájezd se pohyboval mezi 20 a 30 tisíci mílemi (32 180 až 48 270 km). Na elektromobily přitom připadlo 4,1 návštěv, 3,4denní pobyt v servisech a 645 liber (17 500 Kč). U spalovacích aut šlo o 4 návštěvy, 4,9denní opravy a náklady ve výši 996 GBP (27 000 Kč). Elektřina má tedy v tomto ohledu navrch, je nicméně třeba dodat, že průměrný nájezd spalovacích aut byl podstatně vyšší.
Danou skutečnost jen potvrzuje další britský fleetový specialista, a sice firma Fleet Assist. Ta po prozkoumání spravovaného parku, jenž čítá 850 tisíc aut, zjistila, že elektromobily mají ve srovnání se spalovacími nebo hybridními vozy na tachometru o 19 (roční vozy), 21 (dvouleté vozy) a 14 (tříleté vozy) procent nižší počet kilometrů. To ovšem znamená, že v případě druhých zmíněných dochází k většímu opotřebení. Vysvětluje to jak četnější návštěvy v servisech, tak delší pobyt v nich i vyšší faktury.
I tak by se mohlo zdát, že bateriové vozy v některých případech představují provozně levnější řešení, jak ale dodává Epyx, statistický pohled je dán nestejnou křivkou vývoje provozních nákladů u obou typů aut. U elektromobilů lze s lepším stavem počítat v průměru jen do najetí 45 tisíc mil (72 405 km). Poté začínají do hry vstupovat dražší opravy, kterých skokově přibývá. Ve srovnání s tím u spalovacích aut dochází k růstu nákladů úměrně s ohledem na jejich stáří. Není zde tedy žádný cenový skok, a to navzdory skutečnosti, že disponují větším množstvím mechanických komponentů, které se mohou opotřebovat.
Ve finále pak lze ještě zmínit pneumatiky, které definitivně nehovoří ve prospěch elektrických aut. Jelikož jsou obvykle větších rozměrů a musí se vypořádat s vyšší hmotností, dochází na jejich rychlejší sjíždění, přičemž výměna je četnější a vychází na více peněz. Ani to dlouhodobé bilanci provozních nákladů elektromobilů neprospívá, další mýtus o jejich údajné výhodě zjevně padl.



Mýty praví, že provoz elektrických aut je levnější, makrodata správců vozových parků ale ničemu takovému nenasvědčují. U menších aut jsou dokonce podstatně vyšší. Foto: Nissan
U větších modelů typu elektrických SUV (na fotkách BMW iX) mohou být i nižší, ale jen díky menšímu využití a do určitého nájezdu, kdy do hry začne vstupovat mj. četnější výměna dražších pneumatik. Suma sumárum elektromobily oproti spalovacím vozům přinejmenším nepřináší žádné podstatné výhody. Foto: BMW
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 15:33
- Časový program na Phillip Islandu včera 15:10
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space včera 08:00
- Diogo Moreira zkompletoval grid MotoGP 2026 14.10.2025
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
Nejčtenější články
Prezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
16.9.2025Mercedes po poprasku okolo motorů BMW říká, je odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
16.9.2025Šéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
17.9.2025Land Rover nemůže najít 40 tisíc vyrobených aut, kvůli trvajícím problémům má prodělávat až 280 milionů každý den
17.9.2025Po léta nejdražší nové auto světa je znovu na prodej. Ponurý přízrak silnic si miliardáři prodají skoro potají
17.9.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.15. 23:11 - mafel
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.15. 21:56 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch
- Výběr navigace do auta 10.15. 08:55 - Betim1986