Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Větší motory bez turba jsou na pokraji vyhynutí, končí s nimi další velká automobilka
11.6.2021 | Petr Prokopec
Pro některá auta se takové motory stále hodí více než jakékoli jiné, není jim ale přáno přežit pod tlakem diktátu vyžadujícím stále nižší papírovou spotřebu. I Hyundai a jeho Genesis se k nim tak obrací zády.
V posledních letech se stále častěji mluví o konci spalovacích jednotek. Je pochopitelně otázkou, zda jde o zbožné přání některých či předznamenání budoucího směru vývoje automobilismu, jisté je však jedno - nabídka benzinových a dieselových motorů zž nikdy nebude tak široká, jako tomu bylo ještě donedávna. Stačí si ostatně jen uvědomit, že takové dvanáctiválce jsou již nyní k mání pouze v ultraluxusním či supersportovním segmentu. A takové desetiválce s výjimkou Audi R8 a Lamborghini Huracán prakticky již vymizely.
Nyní se začíná smrákat i nad osmiválcovými jednotkami, zvláště pak těmi atmosféricky plněnými. Ty po dekády nabízela řada značek, většina ale již přepřáhla na náhradu v podobě přeplňovaných alternativ či dokonce šestiválců. Nejnověji hřebíček do rakve větších motorů bez turba zatloukli Korejci, kteří oznámili, že ve druhé půli letošního roku přestanou do svých aut instalovat jednotku Tau. Tedy pětilitrový atmosférický osmiválec, který byl jejich prvním takovým a vlastně i jediným počinem.
Pohonná jednotka se vůbec poprvé ukázala v roce 2008, přičemž v té době ještě disponovala 4,6litrovým objemem a multiportovým vstřikováním MPI. Výkon přitom nejprve činil 366 koní, než byl následně zvýšen na 390 koní. V této formě byla jednotka nabízena po dva roky, přičemž pokaždé zamířila i mezi 10 nejlepších motorů vyhlašovaných magazínem Ward's. S rokem 2011 pak došlo na zvětšení kubatury na pět litrů a navýšení výkonu na rovných 400 koní.
Ani v novém provedení agregát nepřišel o trofej udělovanou nejlepším jednotkám roku, přičemž v roce 2012 Korejci přepřáhli na přímé vstřikování GDI. Objem se již neměnil, výkon nicméně nadále rostl, a to na 430 koní při spalování běžného benzinu, zatímco s tím viceoktanovým produkoval 435 koní. To se nicméně změnilo po roce 2015, kdy došlo na modifikace v kvůli snížení papírové spotřeby. Výkon kvůli tomu poklesl na 413, respektive na 425 koní.
Ani sníženým parametrům ovšem nástupce nedokáže až tak dobře konkurovat. Šestiválec Smartstream FR o 3,5litrovém objemu totiž disponuje pouze 380 koňmi. Na druhou stranu, s pomocí dvojice turbodmychadel nabízí také 540 Nm točivého momentu, jenž jsou k dispozici v pásmu od 1 500 do 4 500 otáček. Pětilitrový osmiválec to přitom zrovna v této oblasti dotáhl jen na 520 Nm, kvůli nimž jste navíc motor museli vytočit až na 5 000 ot./min.
Výrazně jiná dynamika nás tedy nejspíše v případě šestiválcových jednotek nejspíše nečeká, dorazit by však měla minimálně nižší papírová spotřeba. A jelikož na ni navázané emise CO2 jsou momentálně centrem veškerého dění, nemohli Korejci víceméně nic dělat. Pětilitrovému motoru Tau tak můžeme pouze zamávat na rozloučenou a doufat, že další jednotky V8 zmizí v propadlišti dějin co nejpozději.
Korejci letos ukončí výrobu pětilitrového osmiválce Tau. Ve svých modelech pak tuto atmosférickou jednotku nahradí nadvakrát přeplňovaným 3,5litrovým šestiválcem. Foto: Genesis/Hyundai
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před hodinou - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva