Dění na jediném vyspělém trhu bez dotací ukazuje, jak moc lidé opravdu stojí o elektromobily

Zájem lidí o elektrická auta stoupá, říkají někteří. Tak je nechte si vybrat, říkáme my. V Austrálii to dělají, zájem se limitně blíží nule v listopadu dokonce meziročně klesl.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Dění na jediném vyspělém trhu bez dotací ukazuje, jak moc lidé opravdu stojí o elektromobily

15.12.2020 | Petr Prokopec

Dění na jediném vyspělém trhu bez dotací ukazuje, jak moc lidé opravdu stojí o elektromobily

/

Foto: BMW

Zájem lidí o elektrická auta stoupá, říkají někteří. Tak je nechte si vybrat, říkáme my. V Austrálii to dělají, zájem se limitně blíží nule v listopadu dokonce meziročně klesl.

Je pro automobilky zákazník na prvním místě? Odpověď na tuto otázku se liší v závislosti na konkrétním trhu, o kterém se budeme bavit. Pokud přijde řeč na Evropu, pak odpověď nemůže být kladná. Prim zde hrají regulace nastavené v prvé řadě Evropskou unií, do nichž se výrobci musí vejít, až pak mohou myslet na preference svých zákazníků. Není to nová věc, nakonec už před léty jeden z techniků detailně popisoval, proč už auta nikdy nebudou taková, jaká bychom je chtěli mít.

Tehdy šlo spíše o podobu motorů, charakter převodovek či systémy jako start-stop. Teď už jsme jinde. EU začala vynucovat limity emisí CO2 takovým způsobem, že automobilkám nezbývá než na trh hrnout elektromobily, až už o ně lidé stojí, nebo ne. EU nenechává soutěžit rozličná řešení, která se mohou do nastavených mantinelů vejít různými způsoby, v podstatě přikazuje elektrifikaci tím, že emise CO2 spojené s elektrickým pohonem označuje za nulové, což rozhodně neodpovídá realitě.

Už tímto elektrická auta značně subvencuje, neboť jejich prodejem dovoluje odečítat pokuty za nadlimitní emise jiných vozů v nabídce. Tak se může stát, že Škoda prodělávala statisíce na každém Citigo iV a přesto ho vesele prodával. K tomu jsou zde na některých trzích (nikoli u nás, ale třeba v Německu již ano) velké, znovu až statisícové dotace spojené s koupí každého elektromobilu. Není tak neobvyklé, když je cena jednoho prodaného elektrického auta snížena o 400 tisíc Kč z peněz nás všech.

Za této situace někteří říkají, jak poptávka po elektrických autech stoupá. Ale stoupá skutečně po nich, nestoupá náhodou jen po oněch rozdávaných penězích, jak říká třeba viceprezident Kie? Je těžké si udělat jasný obrázek, neboť naprostá většina velkých vyspělých trhů s významnými dotacemi spojená je, od USA po Čínu. Ale je tu jedno místo, které lze nazvat velkým a vyspělým trhem, který není pokřiven dotacemi prakticky vůbec - Austrálie.

Obecný limit emisí CO2 je zde nastaven na 192 gramů CO2 na kilometr, což není pro automobilky problém s jejich současným portfoliem dosáhnout. A i kdyby byl, neexistuje žádné nepřímé zvýhodňování elektrického pohonu, ostatně vzhledem k australskému energetickému mixu (aktuálně připadá hned 33 procent veškerých emisí, jenž země vyprodukuje, na výrobu elektřiny, což ale není až tak odlišné od situace v Polsku) by ani nedávalo žádný smysl. Jak se daří elektromobilům tam?

Jedním slovem: Nijak. Nejlépe o tom svědčí čerstvá listopadová čísla o tamních prodejích nových vozů. Austrálie je skutečně velký trh, nakonec je to i kontinent, a tak nepřekvapí, že si tam za poslední měsíc našlo majitele 95 205 nových vozů. Časy pandemických problémů jsou u protinožců pryč, a tak je toto číslo o 12,4 procenta vyšší než loni v listopadu.

Když se k tomu zadíváme na čísla o prodejích zejména v Evropě, kde odbyt elektrických aut meziročně rychle stoupá, často i násobně, měly by také v Austrálii mít elektrická auta žně. Nemají. Za listopad se tam prodalo - a předem říkáme, že to není překlep - 178 elektromobilů. Je to o 8,7 procenta aut méně než loni a představuje to necelá dvě promile celého trhu, skoro nic. Vedle toho je třeba si říci, že odbyt zejména naftových aut stoupal o 17,3 procenta, benzinových pak o 5,6 %.

Situace v Austrálii je tak nejlepší ukázkou toho, jak vypadá zájem o elektrická auta, když se trh řídí tužbami zákazníků, nikoliv regulacemi danými shůry. Navíc je třeba dodat, že se do budoucna těžko podstatně změní, neboť australský plán na rozvoj elektromobility počítá s veřejnými investicemi do infrastruktury, dotovat prodej samotných aut ale dál odmítá.

Nebojujeme zmíněným proti elektrickým autům, jen nastavujeme zrcadlo realitě, která i touto cestou jasně říká, že elektromobily nejsou příhodným řešením pro naprostou většinu zákazníků a nakonec nejsou ohleduplné ani k přírodě. Proč jsou přesto v Evropě tak vehementně protěžovány, netušíme, ale právě ono umělé preferování konkrétního technického řešení bez ohledu na jeho ekonomickou či ekologickou efektivitu a potřeby lidí je to, co se nám zajídá.


Dění na jediném vyspělém trhu bez dotací ukazuje, jak moc lidé opravdu stojí o elektromobily - 1 - BMW i3 Carbon Edition prodeje EV Australie 2020 01Dění na jediném vyspělém trhu bez dotací ukazuje, jak moc lidé opravdu stojí o elektromobily - 2 - BMW i3 Carbon Edition prodeje EV Australie 2020 02Dění na jediném vyspělém trhu bez dotací ukazuje, jak moc lidé opravdu stojí o elektromobily - 3 - BMW i3 Carbon Edition prodeje EV Australie 2020 03Dění na jediném vyspělém trhu bez dotací ukazuje, jak moc lidé opravdu stojí o elektromobily - 4 - BMW i3 Carbon Edition prodeje EV Australie 2020 04Dění na jediném vyspělém trhu bez dotací ukazuje, jak moc lidé opravdu stojí o elektromobily - 5 - BMW i3 Carbon Edition prodeje EV Australie 2020 05
BMW za letošek prodalo v Austrálii 77 kusů elektromobilu i3, bezpečně to stačí na umístění v desítce nejžádanějších elektrických modelů. Foto: BMW

Zdroje: Car Expert, Car Advice

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše