Šéf Mitsubishi zemřel pouhých 20 dnů poté, co rezignoval na svůj post

Trochu nový rozměr pojmu „zasvětit život firmě” dal bohužel před pár dny Osamu Masuko. Mitsubishi vedl dlouhých 16 let a dvakrát zabránil jeho pádu do propasti, nakonec jej ale zradilo srdce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Šéf Mitsubishi zemřel pouhých 20 dnů poté, co rezignoval na svůj post

31.8.2020 | Petr Prokopec

Šéf Mitsubishi zemřel pouhých 20 dnů poté, co rezignoval na svůj post

/

Foto: Nikkei

Trochu nový rozměr pojmu „zasvětit život firmě” dal bohužel před pár dny Osamu Masuko. Mitsubishi vedl dlouhých 16 let a dvakrát zabránil jeho pádu do propasti, nakonec jej ale zradilo srdce.

Mitsubishi bylo svého času jednou z nejoblíbenějších zahraničních značek na českém trhu. Stál za tím také Lancer Evo a jeho úspěchy na závodních kolbištích. Součástí WRC nicméně automobilka není již delší dobu, stejně jako můžeme pouze se slzou v oku vzpomínat na sportovně laděný sedan. A možná budeme zakrátko vzpomínat nostalgicky i na samotnou automobilku, neboť Mitsubishi se hodlá soustředit hlavně na asijský region a v Evropě si svou budoucnost růžově nemaluje.

Není to nicméně jediný důvod, proč vytahovat kapesníky. Oplakávat můžeme také bývalého šéfa značky Osamu Masuka, který zemřel ve čtvrtek 27. srpna na infarkt. Stalo se tak přitom pouhých 20 dnů poté, co rezignoval na svůj post ředitele firmy. Její hlavou se stal již v roce 2005, tedy v době, kdy bylo Mitsubishi zatíženo jedním z největších skandálů v japonské historii. Tou dobou se provalilo, že automobilka po desetiletí zametala pod koberec systematická selhání svých aut.

Úkolem nového prezidenta bylo postavení značky znovu na nohy. Toho Masuko stejně jako třeba Carlos Ghosn u Renaultu a Nissanu dosáhl poměrně rychle, již během třetího čtvrtletí roku 2006 se totiž Mitsubishi vykázalo zisk, což se stalo poprvé po čtyřech letech. Značka zároveň v této době představila také první nový model po 29 měsících, a to kei car Mitsubishi i. Mimo to omladila rovněž Outlander a v letech 2007 a 2008 uvedla na trh nový Lancer a Lancer Evo. Ten se však stal posledním svého druhu.

V rámci této restrukturalizace musel Masuko samozřejmě zredukovat i sportovní program, a právě proto Mitsubishi nejprve opustilo WRC a posléze i Dakarskou rallye. Místo toho se prioritami staly jak SUV, tak elektrifikace. Zejména v případě plug-in hybridní technologie značka dosáhla slušných úspěchů, ostatně Outlander PHEV je nejprodávanějším vozem svého druhu na světě, jenž za sebou nechává konkurenci s takřka polovičními čísly. Nicméně i tak se na obzoru znovu začaly honit mraky.

V roce 2016 bylo Mitsubishi spojené s dalším skandálem, automobilka totiž záměrně zkreslovala data o spotřebě. Posléze se ukázalo, že divize zaměřená na vozy kei cars užívala odlišnou metodu, než jaká byla schválená japonskými úřady, a to dokonce po neskutečných 25 let. Bylo tedy zjevné, že Masuko s kauzou nemá pranic společného, i proto zůstal nadále u vesla. Značka nicméně musela odprodat 34procentní kontrolní podíl Nissanu, a stala se tak součástí francouzsko-japonské aliance.

Masuko ve firmě zůstal až do letošního 7. srpna, kdy odstoupil ze zdravotních důvodů a jak už jsme zmínili, o 20 dnů později zemřel na srdeční selhání. Mitsubishi tak přišlo o stěžejní osobu, což ostatně dokládá skutečnost, že zatímco v období let 1989 až 2004 měla automobilka hned osm šéfů, posledních šestnáct let stál u jejího kormidla právě Masuko.


Šéf Mitsubishi zemřel pouhých 20 dnů poté, co rezignoval na svůj post - 1 - Osamu Masuko 01Šéf Mitsubishi zemřel pouhých 20 dnů poté, co rezignoval na svůj post - 2 - Osamu Masuko 02
Osamu Masuko, někdejší šéf Mitsubishi, minulý týden zemřel. Stalo se tak přesně dvacet dnů poté, co rezignoval na svůj post. Foto: Nikkei

Zdroj: Nikkei

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše