Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Do bojů na Ukrajině zasáhne speciální Lada Niva, obávat se nemusí ani nepřátelské palby
7.12.2022 | Petr Prokopec
Čeho se tohle legendární auto ještě nedočká? Ani po 45 letech produkce mu není dopřán klidný důchod, nově dokonce bude muset vyrazit na frontu v nové speciální úpravě schopné odolat palným zbraním i výbušninám.
Od počátku ruské invaze na Ukrajinu brzy uplyne už 10 měsíců. A nezdá se, že by konflikt měl skončit, táhnout se může klidně ještě roky. Na to raději ani nechceme pomyslet, od politiky se proto přesuneme k jeho nepřímým dopadům. Stejně jako třeba v průběhu druhé světové války řada automobilek musela nuceně přepřáhnout na výrobu válečné techniky, dochází i nyní k vývoji nových armádních aut.
Jedno z nich představila ruská státní korporace Rostec včera v Moskvě na Ruském zdravotním týdnu. Již samotný název akce přitom naznačuje, že nepůjde o nový tank. Místo toho zde máme obrněnou sanitku, jenž má sloužit k odvozu raněných. Postavena byla na základě Lady Niva, přičemž ambulance vychází z verze Legend 4x4 Kub, za níž stojí společnost Promtech z Nižného Novgorodu.
Toto provedení disponuje rozvorem prodlouženým na 3 050 milimetrů, kvůli čemuž došlo i na příchod nového kardanu a výfukového potrubí. Zesílena byla rovněž struktura, nebo Niva Kub je devítimístným vozem. Vedle řidiče se totiž nastěhovala dvoumístná lavice, za níž následně trůní dvě třímístné. Z původní třídveřové Lady Niva pak byla použita pouze kabina, na kterou navázala unikátní sklolaminátová záď. Motoru se však Promtech nedotknul.
Niva Kub pak následně zamířila ke společnosti Shvabe-SpetsAuto, která taktéž sídlí v Nižném Novgorodu a je součástí zmiňovaného Rostecu. V jejích dílnách přitom došlo na instalaci ocelových plátů, jenž zvládnout ochránit posádku i přes samopalem AK-74M. Pochopitelně pak dorazilo i neprůstřelné sklo, stejně jako se speciální ochrany dočkal spodek motoru, palivová nádrž či baterie.
Co se pohonného ústrojí týče, dle neoficiálních informací měl původní 1,7litrový čtyřválec produkující 83 koní dostat padáka. Kvůli navýšení hmotnosti totiž všechna čtyři kola má nově roztáčet jedna-osma naladěná na 110 koní. Původní pětistupňový manuál ovšem zůstal zachován, stejně jako redukční převodovka či středový diferenciál. A taktéž světlá výška 240 milimetrů.
Kvůli transportu zraněných bylo zapracováno rovněž na komfortu. Stěny tlusté 4 cm tak mají navýšenou tepelnou izolaci, přičemž uvnitř nechybí ani klimatizace. Sedadla jsou pak odpružena, zatímco veškeré schránky byly vyrobeny z pružného polymeru. Ambulance má totiž odolat nejen palným zbraním, odolat by měla také výbušninám a minám. Neprůstřelné jsou tedy i pneumatiky.
„Provedené modifikace byly navrženy tak, aby usnadnily náročnou práci na bitevním poli. Lékaři se tak mohou cítit bezpečněji, což povede k vyšší efektivitě,“ uvedl k novince Oleg Jevtušenko, výkonný ředitel Rostecu. Kdy však upravená Niva zamíří na Ukrajinu, již neupřesnil. Nepředpokládáme ovšem, že zrovna v tomto ohledu by Rusové nějak výrazně otáleli.



Nová ruská pancéřovaná sanitka stojí na základech Lady Niva. Původní třídveřová verze ovšem nejprve zamířila ke společnosti Promtech, kde došlo na její prodloužení. Poté ji dostala do spárů firma Shvabe-SpetsAuto, součást Rostecu, která se kromě navýšení ochrany měla postarat i o výkonnější jednotku. Foto: Rostec, tiskové materiály
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nejnovější články
To nevymyslíte: Ford, který před dvěma roky zuřivě odmítal zpoždění zákazu spalovacích motorů, teď volá po zrušení zákazu spalovacích motorů
včera
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát Dacií
včera
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
včera
Ironie: Automobilka vrátila do nabídky prý přežité motory V8. A teď je chce tolik lidí, že je nestíhá vyrábět
včera
Když to Mercedesu nejde s auty, zkusí to jako developer. Chytá vlastní luxusní město, Mercedes Places, bez legrace
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
