Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun

Ne každý ví, že výrobce Mercedesů vlastní také firmu produkující nejprodávanější tahače Ameriky. Ta dosud přehlížela segment australských silničních vlaků, teď do něj ale vlétla rovnýma nohama.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun

25.11.2019 | Petr Miler

Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ne každý ví, že výrobce Mercedesů vlastní také firmu produkující nejprodávanější tahače Ameriky. Ta dosud přehlížela segment australských silničních vlaků, teď do něj ale vlétla rovnýma nohama.

V Evropě jsou tzv. silniční vlaky téměř neznámá věc. Žijeme na příliš malém a příliš zalidněném kontinentu protkaném sítí železnic, aby tu taková věc měla smysl, třebaže v první evropské zemi jsou od letoška povolené. Jde ale o jejich docela malou podobu, navíc s provozem standardně možným jen na pár silnicích, v Austrálii panují jiné poměry.

Kombinace rozlehlosti tamního kontinentu s minimální zalidněností a téměř neexistující železniční sítí činí z kamionů ideální způsob přepravy nákladu na dlouhé vzdálenosti. A čím delší jsou, tím lépe. U protinožců takové automobily téměř zcela nahradily nákladní vlaky, a tak se tam extra dlouhé náklaďáky objevují naprosto běžně.

Jejich standardní specifikace jsou velkorysé - silniční vlak se u protinožců může standardně skládat ze dvou, tří nebo čtyř návěsů o délce až 53,5 metru a hmotnosti nejvýše 136 tun, na zvláštní povolení ale mohou na silnice vyjet i „vlaky” delší. Do standardních specifikací se ale nyní trefuje i novinka, jejíž jméno vám pravděpodobně nic neřekne, i když by mělo.

Jedná se o tahač Cascadia od firmy Freightliner. Znát tuto veličinu je žádoucí už proto, že jde o nejprodávanější značku kamionů v USA, která ovládá 38 % tamního trhu. A v neposlední řadě je pro nás podstatné, že ji ovládá koncern Daimler, který je ve světě známý hlavně jako výrobce Mercedesů. V Austrálii dosud Freightliner na trhu silničních vlaků nepůsobil, což je vzhledem k jejich tamnímu významu překvapivé, teď ale do tohoto segmentu vlétl s cílem nabídnout to nejlepší, co v něm lze najít.

Základem novinky se stala americká Cascadie třídy 8, která byla upravena tak, aby zvládla utáhnout až 100 tun. V případě hmotnosti nákladu tedy až na limit možností silničních vlaků, v případě délky ale ano - 53,5 metru je i její maximum. Krom technických změn pak Freightliner prošel i vizuálními a funkčními modifikacemi, je kupříkladu vybaven nově pojatým předním nárazníkem a ochranou spodních částí vozu, protože v Austrálii se ne vždy jezdí po zpevněných silnicích.

Design stroje je klasicky americký, což v Austrálii vadit nebude, zaujme ale svou komfortně pojatou kabinou. Není to vyloženě luxus třídy S, je ale vidět, že za konstrukcí strojí někdo s citem pro noblesu - tolik dřeva a kůže obvykle v tahačích nenajdete, třebaže vládne utilitární uspořádání myslící na primární využití stroje.

Podívejte se sami, s čím nyní Daimler zkouší okouzlit australské speditéry, my už jen dodáme, že tato země - či kontinent - je domovem nejdelších silničních vlaků světa, z nichž některé jsou opravdu monstrózní. Cascadia jde s hlavním proudem, i tak je to ale kus auta.


Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun - 1 - Freightliner Cascadia Australia 2020 prvni 01Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun - 2 - Freightliner Cascadia Australia 2020 prvni 02Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun - 3 - Freightliner Cascadia Australia 2020 prvni 03Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun - 4 - Freightliner Cascadia Australia 2020 prvni 04Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun - 5 - Freightliner Cascadia Australia 2020 prvni 05Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun - 6 - Freightliner Cascadia Australia 2020 prvni 06Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun - 7 - Freightliner Cascadia Australia 2020 prvni 07Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun - 8 - Freightliner Cascadia Australia 2020 prvni 08Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun - 9 - Freightliner Cascadia Australia 2020 prvni 09Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun - 10 - Freightliner Cascadia Australia 2020 prvni 10Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun - 11 - Freightliner Cascadia Australia 2020 prvni 11
Freightliner Cascadia je nejnovější silniční vlak od výrobce Mercedesů. Kombinuje velkorysé tažné schopnosti s relativně noblesní kabinou

Zdroj: Daimler

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.