Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Do služby se hlásí silniční vlak od výrobce Mercedesů, komfortně utáhne 100 tun
25.11.2019 | Petr Miler
Ne každý ví, že výrobce Mercedesů vlastní také firmu produkující nejprodávanější tahače Ameriky. Ta dosud přehlížela segment australských silničních vlaků, teď do něj ale vlétla rovnýma nohama.
V Evropě jsou tzv. silniční vlaky téměř neznámá věc. Žijeme na příliš malém a příliš zalidněném kontinentu protkaném sítí železnic, aby tu taková věc měla smysl, třebaže v první evropské zemi jsou od letoška povolené. Jde ale o jejich docela malou podobu, navíc s provozem standardně možným jen na pár silnicích, v Austrálii panují jiné poměry.
Kombinace rozlehlosti tamního kontinentu s minimální zalidněností a téměř neexistující železniční sítí činí z kamionů ideální způsob přepravy nákladu na dlouhé vzdálenosti. A čím delší jsou, tím lépe. U protinožců takové automobily téměř zcela nahradily nákladní vlaky, a tak se tam extra dlouhé náklaďáky objevují naprosto běžně.
Jejich standardní specifikace jsou velkorysé - silniční vlak se u protinožců může standardně skládat ze dvou, tří nebo čtyř návěsů o délce až 53,5 metru a hmotnosti nejvýše 136 tun, na zvláštní povolení ale mohou na silnice vyjet i „vlaky” delší. Do standardních specifikací se ale nyní trefuje i novinka, jejíž jméno vám pravděpodobně nic neřekne, i když by mělo.
Jedná se o tahač Cascadia od firmy Freightliner. Znát tuto veličinu je žádoucí už proto, že jde o nejprodávanější značku kamionů v USA, která ovládá 38 % tamního trhu. A v neposlední řadě je pro nás podstatné, že ji ovládá koncern Daimler, který je ve světě známý hlavně jako výrobce Mercedesů. V Austrálii dosud Freightliner na trhu silničních vlaků nepůsobil, což je vzhledem k jejich tamnímu významu překvapivé, teď ale do tohoto segmentu vlétl s cílem nabídnout to nejlepší, co v něm lze najít.
Základem novinky se stala americká Cascadie třídy 8, která byla upravena tak, aby zvládla utáhnout až 100 tun. V případě hmotnosti nákladu tedy až na limit možností silničních vlaků, v případě délky ale ano - 53,5 metru je i její maximum. Krom technických změn pak Freightliner prošel i vizuálními a funkčními modifikacemi, je kupříkladu vybaven nově pojatým předním nárazníkem a ochranou spodních částí vozu, protože v Austrálii se ne vždy jezdí po zpevněných silnicích.
Design stroje je klasicky americký, což v Austrálii vadit nebude, zaujme ale svou komfortně pojatou kabinou. Není to vyloženě luxus třídy S, je ale vidět, že za konstrukcí strojí někdo s citem pro noblesu - tolik dřeva a kůže obvykle v tahačích nenajdete, třebaže vládne utilitární uspořádání myslící na primární využití stroje.
Podívejte se sami, s čím nyní Daimler zkouší okouzlit australské speditéry, my už jen dodáme, že tato země - či kontinent - je domovem nejdelších silničních vlaků světa, z nichž některé jsou opravdu monstrózní. Cascadia jde s hlavním proudem, i tak je to ale kus auta.











Freightliner Cascadia je nejnovější silniční vlak od výrobce Mercedesů. Kombinuje velkorysé tažné schopnosti s relativně noblesní kabinou
Zdroj: Daimler
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Z primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
2.6.2025Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025