Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Drayson B12 69/EV: elektromobil britského politika chce trhat rychlostní rekordy
30.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Lord Drayson se chystá překonat s vozem používajícím šasí značky Lola a čtyřm elektromotory o výkonu 800 koní na jedné míli rychlost 281,6 km/h.
S články týkajícími se politiků všeho druhu se na stránkách Autoforum.cz můžete setkávat docela často, obvykle v negativním slova smyslu. Není to projev nějaké zášti, jen necháváme dotyčné sníst, co si sami nadrobili. Také v tomto článku bude jednou z hlavních postav politik, špínu na něj ale vytahovat nebudeme - jde o lorda Paula Draysona, který se po letech strávených na britském Ministerstvu věd a Ministerstvu obrany rozhodl naplno věnovat své společnosti a závodnímu týmu Drayson Racing Technology (DRT).
Pokud nejde o projev oportunismu, pak si taková změna zaslouží potlesk. Draysona navíc nezastává jen roli šéfa týmu, ale i řízení jeho aut - navzdory handicapu, že je od narození na jedno oko slepý. Kvůli tomu ostatně zpočátku nemohl ani zasáhnout do 24 hodin Le Mans, ke změně názoru přivedly FIA až nová pravidla a také jeho výkony v americké části šampionátu. V roce 2009 tak s Astonem Martin V8 GT2 skončil na sedmatřicátém místě, o rok později již s Lolou soupeřící v kategorii LMP1 nedojel.
Před dvěma roky se pak Drayson začal soustředit na elektrické spoťáky, kterým je věrný dodnes. Letos 25. června na letišti Elvington v britském Yorkshire pak hodlá stanovit nový britský i světový pozemní rychlostní rekord v kategorii elektromobilů vážících tisíc a méně kilogramů. V případě ostrovů tak bude muset překonat hodnotu 243,9 km/h, jež byla stanovena loni v září, světový rekord starý již takřka 40 let pak činí 281,6 km/h.
Situaci mu přitom bude ztěžovat fakt, že dle pravidel FIA bude daná rychlost vypočítávána z průměru dosaženého během jedné měřené míle (1,6 km). Ranvej letiště Elvington však měří 1,86 míle, kvůli čemuž bude mít speciál zvaný Drayson B12 69/EV (vycházející z Loly Judd V10) na akceleraci i deceleraci jen nějakých 1 400 metrů. Dá se však počítat s tím, že zejména se zrychlením nebude mít elektromobil velké potíže.
Kvůli pokusu totiž tým DRT navýšil výkon speciálu určený pro okruhové závody z 650 na 800 koní. Odlišná je také baterie, která při 30 kWh dává o třetinu vyšší kapacitu než na okruzích. Na ni jsou pak napojeny čtyři elektromotory uložené u zadních kol v místech, kde se dříve nacházel benzinový desetiválec. Namísto diferenciálu pak DRT pochopitelně použilo elektronické řízení pohonu, které má správné rozdělování výkonu na kola na starosti.
Přeprogramována navíc byla i řídicí jednotka, která se nyní namísto vytrvalosti soustředí na zrychlení, pro snížení aerodynamického odporu pak tým modifikoval i karoserii. V nezměněné podobě jsou tak nakonec jen karbon-keramické brzdy svírané šestipískovými třmeny a jednorychlostní převodovka, jež mají být k danému účelu dostačující.
Nezbývá tedy nic jiného, než Lordu Draysonovi držet při jeho pokusu palce, i když je zřejmé, že k absolutnímu rychlostnímu rekordu mezi elektromobily bez váhového omezení (od roku 2010 jej drží Venturi s hodnotou 495,1 km/h) se vlastně ani nepřiblíží. A také doufat, že si vývoj celého auta platí sám a nikoli, jak je u elektromobilů všeho druhu zvykem, z peněz těch, kteří by na podobnou záležitost dobrovolně nikdy nepřispěli ani penny. Pak by místo potlesku byl na místě hlasitý pískot...







Speciál Drayson B12 69/EV býval kdysi závodním šasi Lola osazeným benzinovým motorem Judd V10. Tým DRT však provedl změny na aerodynamice a pod kapotu nacpal čtyři motory
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
před 3 hodinamiKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
před 5 hodinamiČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
před 6 hodinamiNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
před 8 hodinamiLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis