Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Drayson B12 69/EV: elektromobil britského politika chce trhat rychlostní rekordy
30.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Lord Drayson se chystá překonat s vozem používajícím šasí značky Lola a čtyřm elektromotory o výkonu 800 koní na jedné míli rychlost 281,6 km/h.
S články týkajícími se politiků všeho druhu se na stránkách Autoforum.cz můžete setkávat docela často, obvykle v negativním slova smyslu. Není to projev nějaké zášti, jen necháváme dotyčné sníst, co si sami nadrobili. Také v tomto článku bude jednou z hlavních postav politik, špínu na něj ale vytahovat nebudeme - jde o lorda Paula Draysona, který se po letech strávených na britském Ministerstvu věd a Ministerstvu obrany rozhodl naplno věnovat své společnosti a závodnímu týmu Drayson Racing Technology (DRT).
Pokud nejde o projev oportunismu, pak si taková změna zaslouží potlesk. Draysona navíc nezastává jen roli šéfa týmu, ale i řízení jeho aut - navzdory handicapu, že je od narození na jedno oko slepý. Kvůli tomu ostatně zpočátku nemohl ani zasáhnout do 24 hodin Le Mans, ke změně názoru přivedly FIA až nová pravidla a také jeho výkony v americké části šampionátu. V roce 2009 tak s Astonem Martin V8 GT2 skončil na sedmatřicátém místě, o rok později již s Lolou soupeřící v kategorii LMP1 nedojel.
Před dvěma roky se pak Drayson začal soustředit na elektrické spoťáky, kterým je věrný dodnes. Letos 25. června na letišti Elvington v britském Yorkshire pak hodlá stanovit nový britský i světový pozemní rychlostní rekord v kategorii elektromobilů vážících tisíc a méně kilogramů. V případě ostrovů tak bude muset překonat hodnotu 243,9 km/h, jež byla stanovena loni v září, světový rekord starý již takřka 40 let pak činí 281,6 km/h.
Situaci mu přitom bude ztěžovat fakt, že dle pravidel FIA bude daná rychlost vypočítávána z průměru dosaženého během jedné měřené míle (1,6 km). Ranvej letiště Elvington však měří 1,86 míle, kvůli čemuž bude mít speciál zvaný Drayson B12 69/EV (vycházející z Loly Judd V10) na akceleraci i deceleraci jen nějakých 1 400 metrů. Dá se však počítat s tím, že zejména se zrychlením nebude mít elektromobil velké potíže.
Kvůli pokusu totiž tým DRT navýšil výkon speciálu určený pro okruhové závody z 650 na 800 koní. Odlišná je také baterie, která při 30 kWh dává o třetinu vyšší kapacitu než na okruzích. Na ni jsou pak napojeny čtyři elektromotory uložené u zadních kol v místech, kde se dříve nacházel benzinový desetiválec. Namísto diferenciálu pak DRT pochopitelně použilo elektronické řízení pohonu, které má správné rozdělování výkonu na kola na starosti.
Přeprogramována navíc byla i řídicí jednotka, která se nyní namísto vytrvalosti soustředí na zrychlení, pro snížení aerodynamického odporu pak tým modifikoval i karoserii. V nezměněné podobě jsou tak nakonec jen karbon-keramické brzdy svírané šestipískovými třmeny a jednorychlostní převodovka, jež mají být k danému účelu dostačující.
Nezbývá tedy nic jiného, než Lordu Draysonovi držet při jeho pokusu palce, i když je zřejmé, že k absolutnímu rychlostnímu rekordu mezi elektromobily bez váhového omezení (od roku 2010 jej drží Venturi s hodnotou 495,1 km/h) se vlastně ani nepřiblíží. A také doufat, že si vývoj celého auta platí sám a nikoli, jak je u elektromobilů všeho druhu zvykem, z peněz těch, kteří by na podobnou záležitost dobrovolně nikdy nepřispěli ani penny. Pak by místo potlesku byl na místě hlasitý pískot...







Speciál Drayson B12 69/EV býval kdysi závodním šasi Lola osazeným benzinovým motorem Judd V10. Tým DRT však provedl změny na aerodynamice a pod kapotu nacpal čtyři motory
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 8 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před hodinou
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 3 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 4 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 6 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.05. 16:14 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 16:12 - bojler
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
