Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily jsou násobně nebezpečnější auta než vozy se spalovacími motory, ukázala studie
25.5.2024 | Petr Prokopec
Je to zajímavé, neboť zrovna o tomto problematickém aspektu elektrických aut se mluví už roky. Byli jsme svědky pokusů s ním něco udělat, situace se ale zjevně dál jenom zhoršuje.
Jedním z pozitivních aspektů elektromobilů, který jejich příznivci často a rádi zmiňují, je tichý provoz těchto aut. S tím není problém souhlasit, jakkoli je třeba dodat, že už od určité rychlosti mají většinu vnímaného hluku na kontě odvalující se pneumatiky a výhoda mizí. Tak či onak jsou to v nízkých rychlostech velmi tichá auta, ale je to jen výhoda?
Ne nutně, jak aktuálně zmiňuje Britský Guardian. Ten cituje studii poprvé zveřejněnou v Journal od Epidemiology and Community Health, která ukazuje, že i tato mince má bohužel dvě strany. Podle závěrů oné studie je totiž násobně pravděpodobnější, že chodce srazí elektromobil než auto se spalovacím motorem. Tedy nikoli mimo městskou zástavbu, tam ale nehody s chodci beztak nejsou obvyklé. Problémy přicházejí po minutí značky IS 12a, která označuje začátek a konec obce.
Britové shromáždili data z 51,5 miliard kilometrů najetých elektromobily a hybridními vozy, která porovnali s více než 4,8 bilionu kilometrů, jenž mají na kontě spalovací auta. Ze studie pak vyplynulo, že v prvním případě je dvakrát vyšší pravděpodobnost srážky s chodcem, respektive dokonce třikrát vyšší, pokud je v potaz vzato pouze městské prostředí. „Elektrická auta jsou pro pěší mnohem větším rizikem, protože jsou mnohem méně slyšet než ta benzinová či dieselová,“ uvedl autor studie Phil Edwards.
Profesor statistiky na London School of Hygiene and Tropical Medicine nicméně vyjmenoval i další důvody, proč se tak děje. Patří mezi ně i věk řidičů, neboť elektromobily si kupují spíše mladí lidé, kteří ještě nemají tolik zkušeností. Kromě toho je rovněž třeba poukázat na nemalý výkon bateriových aut a jejich akceleraci. Stačí tak jen jednou rázně šlápnout na plynový pedál, a rázem jste za přechodem pro chodce, byť ten byl od vás ještě před pár sekundami vzdálený několik desítek metrů.
„Řidiči těchto aut tak musí být extra pozorní,“ dodává Edwards. Neříká ovšem nic nového, neboť již v roce 2017 vyplynulo z jiné studie, za kterou stálo americké ministerstvo dopravy, že elektrická a hybridní auta představují pro pěší o 20 procent vyšší riziko než spalovací vozy. A že míra nebezpečí stoupá dokonce o 50 procent, pokud dochází na manévry v nízkých rychlostech, jako je otáčení, couvání a podobně. Následkem byly různé povinné zvuky, které elektromobily musí při jízdě nízkou rychlostí vydávat, situace se ale od té doby přesto jen zhoršila.
Britská studie vzešla z dat z let 2013 až 2018, kdy na silnicích zemřelo 916 713 lidí, z toho 120 197 chodců. Tři čtvrtiny z nich pak sice na kontě měla spalovací auta, ovšem pouze proto, že jich je v provozu mnohonásobně více a jejich majitelé s nimi najezdí daleko více kilometrů. Jakmile byl vzat v potaz nájezd a došlo na relativní data, připadlo na elektromobily 5,16 mrtvých, zatímco spalovací auta jsou spojena s 2,4 obětmi.
Nemá smysl z toho vyvozovat žádné dalekosáhlé závěry, je to prostě statistický fakt, na který bude dobré nezapomínat v momentě, kdy někdo bude znovu označovat elektromobily za spásu lidstva. Ve všech souvislostech je situace zjevně o dost komplikovanější.
![Elektromobily jsou násobně nebezpečnější auta než vozy se spalovacími motory, ukázala studie - 1 - Skoda Enyaq losi test 2021 video 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily jsou násobně nebezpečnější auta než vozy se spalovacími motory, ukázala studie - 2 - Skoda Enyaq losi test 2021 video 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily jsou násobně nebezpečnější auta než vozy se spalovacími motory, ukázala studie - 3 - Skoda Enyaq losi test 2021 video 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
U nás je jedním z nejrozšířenějších elektromobilů Škoda Enyaq, chodci by si tak jeho tvary měli uložit do podvědomí. A následně je alespoň vnímat periferním viděním, zachránit jim to může i život. Foto: Škoda Auto
Zdroj: The Guardian
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před hodinouUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včeraMuž se vydal na 1 300 km dlouhou cestu s elektromobilem, z obyčejné dovolenkové jízdy se stal hon na nabíječky
včeraNový VW Transporter poprvé ukázal svůj interiér, uvnitř nabídne dosud nevídané věci
včeraGM po fiasku pokusů s taxíky bez řidiče odkládá celý projekt „na neurčito”, asi už ví, jaká utopie to dnes je
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva