Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily překvapivě přijdou o část amerických dotací. Tesly či Fordy to zdraží o 85 tisíc, může být ještě hůř
7.12.2023 | Petr Prokopec
Změna schématu podpor byla avizována, čekali jsme ale, že pravidla budou znovu rozvolněna a v podstatě všichni dostanou všechno. Realitou je překvapivě pravý opak.
O sladkém mámení zpívala Helena Vondráčková poprvé již před čtyřiceti lety. A nejspíše i ona věděla, že nic netrvá věčně. Milovníci elektromobilů to po letech bezbřehého rozhazování peněz jejich směrem poznávají až letos. V září se stáhla německá vládní ruka, která přihrávala dotace firmám. Rázem z toho byl ohromný pokles prodejů, o další se postará omezení soukromých dotací v lednu 2024. Nejde ale jen o to, na různých místech světa se zvedají daně spojené s provozem těchto aut a objevují se i zcela nové poplatky, skrze které mají majitelé vykompenzovat státu peníze, o které přichází ve chvíli, kdy už nejste u čerpacích stanic pečení vaření.
Nyní se něco podobného děje i v USA, kde jsme to opravdu nečekali. Administrativa prezidenta Bidena už dříve avizovala, že pravidla pro přidělování dotací formou tzv. daňového kreditu se v Americe od ledna 2024 změní, vzhledem k problémům s odbytem jsme ale čekali rozvolnění dosavadních pravidel bazírujících na domácí výrobě těchto aut. Stal se pravý opak, a tak si od nového roku budou moci celý federální kredit ve výši 7 500 dolarů (cca 170 tisíc Kč) odečíst už jen ti, kdo si pořídí elektromobil postavený stoprocentně z komponentů z přátelských zemí. Což zní všelijak, ale podstatu si asi domyslíte.
Americká vláda rozhodla, že země jako Čína, Írán, Severní Korea nebo Rusko jsou „zahraniční subjekty vzbuzující obavy“. A z toho důvodu výrobci elektrických aut nebudou mít nárok na plnou výši kreditu, pokud jakákoli část jejich baterií byla vyrobena či seskládána v některé z těchto zemí. Od roku 2025 se omezení ještě rozrostou, neboť se budou vztahovat na veškeré minerály a vzácné kovy, ať již jde o jejich těžbu či rafinaci.
Motivace je možná ušlechtilá, faktem ale je, že prodejům elektrických aut to nepomůže, neboť zejména bez zapojení Číny je těžké je vůbec vyrobit. A je prakticky nemožné je vyrobit jakkoli levně. „Prezident Biden vstoupil do úřadu s odhodláním zvrátit po dekády dlouhý trend, jenž přesouval pracovní místa a továrny za moře do Číny,“ uvedl k celé věci John Podesta, Bidenův hlavní poradce pro čistou energii. A dodal, že „tímto pomáháme zajistit, že budoucnost elektrických aut se bude tvořit v Americe“.
Jak toho bude reálně dosaženo, není jasné, dopady na nabídky některých výrobců ale jasné jsou. Například Tesla už zveřejnila, že některé verze jejích aut přijdou o polovinu dosavadních dotací, takže zdraží o 3 750 USD, asi 85 tisíc Kč. Též Ford rozeslal dealerům informaci, že takový Mach-E přijde od ledna pravděpodobně o celou podporu, která v jeho případě už teď činí 3 750 USD alias 85 tisíc Kč. A spadne na nulu.
Nemusí to ovšem být poslední zdražení, pokud Tesla či Ford požadavkům vlády vyhoví. Těžba vzácných kovů a výroba baterií jsou lidsky a energeticky velmi náročné procesy, které se dosud relativně levně odehrávaly v Číně. Pokud k nim bude muset docházet ve Státech, logicky to přinese zdražení. I při návratu plného kreditu tak mohou lidé nakonec dvou let budou platit více - jak už jsme uvedli, tohle prodejům elektrických aut v USA pomůže jen stěží.



Rozhodnutím vlády je mimo jiné zasažena i Tesla, která již oznámila, že některé verze Modelu 3 budou od ledna spojené s polovičním federálním kreditem. Dá se nicméně předpokládat, že zasažena bude nakonec větší část jejího portfolia, neboť značka odebírá baterie hlavně od čínské firmy CATL. Foto: Tesla
Zdroje: Auto News, Cars Direct, Tesla, Bloomberg
Bleskovky
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Líbánky skončily. Řidiči elektromobilů mají brzy začít platit za každý ujetý km poté, co se ukázalo, že ideologie silnice neopraví
včera
Jeremy Clarkson a James May jsou v slzách, o víkendu zemřel jejich bývalý kolega z Top Gearu
včera
Mercedes ani 4 měsíce po zastavení výroby nedokáže rozprodat své nechtěné elektromobily, nabízí na ně slevy už přes 1 milion Kč
včera
Nissan si prodal střechu nad hlavou. Ze sídla, které bylo symbolem jeho úspěchu, je symbol úpadku, kde je jen hostem
včera
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
