Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prezident Erdogan přes potíže dál hrdě razí cestu prvním ryze tureckým autům
12.8.2020 | Petr Prokopec
I když se zdá, že turecká ekonomika nemá daleko ke zhroucení, prezidenta Erdogana neopouští optimismus. Ryze turecká auta chce dostat do výroby i na trh, a to i na ten největší v Evropě.
Na sklonku loňského roku se světu představila nová automobilka TOGG. Produkovat má vůbec první turecká národní auta v historii a její snahy jsou přímo zaštítěny tamním prezidentem Recepem Tayipem Erdoganem. Ten před několika málo dny nechyběl ani u položení základního kamene továrny, jež má být dokončena do 18 měsíců. S prvními vozy tedy prý můžeme počítat v roce 2022. A jak se momentálně ukázalo, ihned od zahájení prodeje nemají být k mání jen v Turecku, ale také na prvním exportním trhu.
Do jisté míry nepřekvapí, že Turci se hodlají nejprve zaměřit na Německo. Koneckonců jde o největší trh Evropy, kde žije nemalá turecká komunita. Ta by mohla slyšet i na původ aut, třebaže elektromobilům zákazníci v Německu zrovna nepropadli. Současně je ale třeba se ptát, v jaké míře vůbec TOGG může na německý trh zaútočit.
Dle plánů by značka ráda vyráběla 175 tisíc aut ročně, což není zanedbatelné množství. Nicméně pro tyto vozy bude také potřebovat baterie, které jsou čím dál tím nedostatkovějším zbožím. Velké automobilky totiž vykoupily globální produkci na léta dopředu, přičemž Turecko nehodlá do TOGGu napěchovat tak velké peníze, aby kupříkladu přeplatil takový Mercedes a zaujal jeho místo ve frontě. Navíc je třeba vnímat, že Turecko má momentálně kvůli výpadkům příjmů spojených s cestovním ruchem velké ekonomické problémy - jeho měna se hroutí a centrální bance docházejí devizové zásoby, aby simulovala zachování zájmu o ni. Za takové situace může být obtížné před lidmi ospravedlnit investice do výroby domácích, zvlášť elektrických aut.
Turci s Erdoganem v čele si nicméně jakékoliv problémy evidentně nepřipouští. Opojeni jsou totiž právě skutečností, že konečně zrealizovali svůj odvěký sen. Prezident v této souvislosti připomněl projekt Devrim, který v roce 1961 odstartoval jeho předchůdce Cemal Gürsel. Ten dal dohromady skupinu 24 inženýrů, kteří měli vyvinout první národní vůz. Výsledky své práce měli představit prezidentovi a národu ještě v říjnu téhož roku.
Šibeniční termín se sice podařilo dodržet, nicméně během demonstrační jízdy se jeden ze čtyř zhotovených prototypů porouchal. A přestože se jej podařilo rychle opravit, lidé si ze selhání dělali legraci dlouhá léta. I proto, že celý projekt vzápětí zamířil k ledu. Dle spekulací jej měl pohřbít tlak amerických automobilek, které v dané době dosahovaly v zemi nemalých prodejů. Do krámu se jim tedy nehodila jakákoliv konkurence, zvláště ta národní.
TOGG ale nejspíše na politické problémy nenarazí, ostatně Erdogan hrdě uvedl, že jej nezastavil ani koronavirus. Následné ekonomické problémy a ony baterie ale již mohou představovat mnohem větší obtíže, Erdogan nicméně trvá na zachování původního plánu. Ten nejprve počítá s Německem, po kterém přijdou na řadu Francie a Itálie. Šéf značky Gürcan Karakas však předpokládá, že poté se TOGG nabídne celému světu. Ambice jsou zde tedy nemalé, na realizaci je ale třeba vyčkat.
















Značka TOGG svá první auta představila loni na sklonku roku, za 18 měsíců je pošle do prodeje, a to i na německý trh. Foto: TOGG
Prezident Erdogan při položení základního kamene továrny sršel optimismem, problémy s nedostatkem baterií si tedy příliš nepřipouští. Foto: Anadolu Anjesi
Zdroj: Handelsblatt
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají 10:14
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
Nejnovější články
Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
před 2 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 4 hodinamiBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
před 5 hodinamiJeden z největších propadáků velkých moderních aut nikdo nechce ani ojetý, sotva použitý je k mání za jednotky procent původní ceny
před 7 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva