Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prezident Erdogan přes potíže dál hrdě razí cestu prvním ryze tureckým autům
12.8.2020 | Petr Prokopec
I když se zdá, že turecká ekonomika nemá daleko ke zhroucení, prezidenta Erdogana neopouští optimismus. Ryze turecká auta chce dostat do výroby i na trh, a to i na ten největší v Evropě.
Na sklonku loňského roku se světu představila nová automobilka TOGG. Produkovat má vůbec první turecká národní auta v historii a její snahy jsou přímo zaštítěny tamním prezidentem Recepem Tayipem Erdoganem. Ten před několika málo dny nechyběl ani u položení základního kamene továrny, jež má být dokončena do 18 měsíců. S prvními vozy tedy prý můžeme počítat v roce 2022. A jak se momentálně ukázalo, ihned od zahájení prodeje nemají být k mání jen v Turecku, ale také na prvním exportním trhu.
Do jisté míry nepřekvapí, že Turci se hodlají nejprve zaměřit na Německo. Koneckonců jde o největší trh Evropy, kde žije nemalá turecká komunita. Ta by mohla slyšet i na původ aut, třebaže elektromobilům zákazníci v Německu zrovna nepropadli. Současně je ale třeba se ptát, v jaké míře vůbec TOGG může na německý trh zaútočit.
Dle plánů by značka ráda vyráběla 175 tisíc aut ročně, což není zanedbatelné množství. Nicméně pro tyto vozy bude také potřebovat baterie, které jsou čím dál tím nedostatkovějším zbožím. Velké automobilky totiž vykoupily globální produkci na léta dopředu, přičemž Turecko nehodlá do TOGGu napěchovat tak velké peníze, aby kupříkladu přeplatil takový Mercedes a zaujal jeho místo ve frontě. Navíc je třeba vnímat, že Turecko má momentálně kvůli výpadkům příjmů spojených s cestovním ruchem velké ekonomické problémy - jeho měna se hroutí a centrální bance docházejí devizové zásoby, aby simulovala zachování zájmu o ni. Za takové situace může být obtížné před lidmi ospravedlnit investice do výroby domácích, zvlášť elektrických aut.
Turci s Erdoganem v čele si nicméně jakékoliv problémy evidentně nepřipouští. Opojeni jsou totiž právě skutečností, že konečně zrealizovali svůj odvěký sen. Prezident v této souvislosti připomněl projekt Devrim, který v roce 1961 odstartoval jeho předchůdce Cemal Gürsel. Ten dal dohromady skupinu 24 inženýrů, kteří měli vyvinout první národní vůz. Výsledky své práce měli představit prezidentovi a národu ještě v říjnu téhož roku.
Šibeniční termín se sice podařilo dodržet, nicméně během demonstrační jízdy se jeden ze čtyř zhotovených prototypů porouchal. A přestože se jej podařilo rychle opravit, lidé si ze selhání dělali legraci dlouhá léta. I proto, že celý projekt vzápětí zamířil k ledu. Dle spekulací jej měl pohřbít tlak amerických automobilek, které v dané době dosahovaly v zemi nemalých prodejů. Do krámu se jim tedy nehodila jakákoliv konkurence, zvláště ta národní.
TOGG ale nejspíše na politické problémy nenarazí, ostatně Erdogan hrdě uvedl, že jej nezastavil ani koronavirus. Následné ekonomické problémy a ony baterie ale již mohou představovat mnohem větší obtíže, Erdogan nicméně trvá na zachování původního plánu. Ten nejprve počítá s Německem, po kterém přijdou na řadu Francie a Itálie. Šéf značky Gürcan Karakas však předpokládá, že poté se TOGG nabídne celému světu. Ambice jsou zde tedy nemalé, na realizaci je ale třeba vyčkat.
















Značka TOGG svá první auta představila loni na sklonku roku, za 18 měsíců je pošle do prodeje, a to i na německý trh. Foto: TOGG
Prezident Erdogan při položení základního kamene továrny sršel optimismem, problémy s nedostatkem baterií si tedy příliš nepřipouští. Foto: Anadolu Anjesi
Zdroj: Handelsblatt
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Volbu německého auta roku asi ovládli zahraniční novináři. Z pěti nejlepších vozů není německý ani jeden
před 2 hodinamiSpalovací motory zdaleka neřekly poslední slovo, říká vývojový šéf Ferrari, dostane z nich prý ještě daleko víc
před 4 hodinamiOpuštěný luxusní hotel skrývá i 9 let po svém zavření flotilu zanedbaných luxusních aut, tady se zastavil čas
před 5 hodinamiDnes už zapomenutá francouzská silniční stíhačka se dá koupit ve stavu nového auta, majitel z ní udělal muzejní kus
včeraZkušený mechanik chtěl opravit nabourané Bugatti, ceny náhradních dílů mu vyrazily dech
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.21. 11:31 - jerry
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 10:34 - petr_riha
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.20. 16:41 - pavproch
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.19. 13:12 - pavproch
- Rychlodotazy 10.19. 10:59 - řidičBOB
- BMW Divize 10.18. 10:35 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom