Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Evos: úvod do nové kapitoly designu, už zase...
31.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ford mění tvary svých vozů jako ponožky. Místo evropského kinetického stylu nastupuje po šesti letech směr nazvaný prostě New Global Design.
Pro řidiče vyhledávající zajímavé zážitky za volantem byl Ford téměř vždycky přitažlivou volbou. Ne že by to platilo pro každý model a s jakoukoli motorizací, ale tyto vozy byly schopny nabídnout nadprůměrné jízdní vlastnosti a to dokonce i potom, co přestaly hrabat těmi správnými kolečky. Jenže pokud jde o design, jakoby se Ford nikdy nedokázal zcela najít. Vzpomínáte si na tu velkou slávu v 90. letech, kdy Ford zavedl stylistický směr New Edge? Byl to návrh Jacka Telnacka, viceprezidenta pro design, a plány byly nemalé.
V Evropě New Edge docela fungoval. Objevil se Ford Ka, který později dosáhl skvělého komerčního úspěchu. Vzápětí dorazily zajímavé modely jako Puma a Cougar, ale hlavně první generace Focusu, která získala titul Auto roku 1999. Jenže to, co zabralo na starém kontinentu, jinde vyvolávalo rozpaky. Důvodem byl fakt, že design New Edge byl na jiných kontinentech dodatečně aplikován na existující auta v rámci jejich modernizace a to bylo dost poznat. Typickým příkladem byla čtvrtá generace Mustangu postavená na oblých křivkách, na kterou posléze naroubovali hranatá světla. Stejně dopadl Windstar nebo australský Falcon. Ta nekonzistence přímo bučela.
Ford Eos na vybraných snímcích. Dobře si prohlédněte ten první pořízený u též u nás zmiňované benzinové pumpy v Itálii
O něco lépe si Ford vedl minulou dekádu, kdy se rozhodl místo New Edge zavést stylistický jazyk Kinetic Design, jehož autorem byl Martin Smith. Poprvé byly „kinetické linie“ prezentovány při odhalení studie SAV Concept v roce 2005, ze které se později vyvinul Ford S-Max, následované konceptem iosis (Mondeo). Inspirace se šířila napříč všemi novými následujícími novinkami, jenže Ford po zkušenostech neriskoval a Kinetic Design zůstal vyhrazen pro Evropu. Jak ale můžeme vidět, dlouho tu už asi nebude.
Ford dorazí do Frankfurtu s koncepční studií nazvanou pro české ucho poněkud zvláštním jménem Evos, která má prezentovat další nový stylistický směr. Tentokrát opět globální. Vůz na první pohled vypadá jako pozůstatek rychlé lásky mezi Astonem Martin a Fordem Focus. Více asi napoví fotogalerie, nicméně za dvoudveřovou karoserií typu kupé se ukrývá čtyřdveřový hatchback. Ford mluví o factbacku. A jak vyplývá z vyjádření detroitských pohlavárů, na novou tvář inspirovanou připravovaným Focusem ST bychom si měli zvyknout velmi rychle.
Ačkoli to pro design příštích sériových modelů není důležité, pro úplnost dodáváme, že Evos Concept měří na délku 4,5 m, šířku 1,97 m, je vysoký jen 1,36 m a rozvor náprav činí 2,74 m. O pohon se starají lithium-iontové akumulátory, ale Evos není elektromobil. Jde o plug-in-hybrid kombinující baterky a spalovací motor o objemu 2,0 l pracující v Atkinsonově cyklu, přičemž jde o evoluci techniky poprvé viděné v konceptu C-Max Energi z letošního Detroitu. Dojezd by měl být kolem 800 kilometrů.
Interiér byl navržen tak, aby co nejvíce obklopoval řidiče a posádce nabídl skrze dotykové obrazovky vysokou míru interaktivity. Neměl by to být ale počítač a mobil v jednom na kolech, ale podle Fordu spíše stroj, který se bude umět přizpůsobovat své posádce. Více detailnějších informací můžete opět očekávat v naší již aktivní příloze k nadcházejícímu autosalonu ve Frankfurtu.
Ford má již k dispozici kompletní videoprezentaci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
před 6 hodinami - Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
17.9.2024 - Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
16.9.2024
Nejnovější články
- Jeep rozjel dlouho nevídané slevy. Jeho cílem teď je prodávat milion aut ročně, to dosud nikdy nezvládl
před 2 hodinami - Poslední epizoda The Grand Tour má obrovský dopad, zájem o auta hvězd nakopl až skoro o 800 procent
před 3 hodinami - Němci dali nové Dacii Duster vzhled tak hustý, že by se dal krájet, vypadá jako docela jiné auto
před 5 hodinami - Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
před 6 hodinami - Carlos to zabil. Tonoucí šéf Stellantisu se v krizi odkopal, v „režimu přežití” už se chytá každého stébla
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva