Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty
21.11.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Honda v Los Angeles odhalila koncept FCEV. Má naznačovat budoucnost výrobce v oblasti vozů s palivovými články a vznikne z něj nástupce FCX Clarity.
Po nedávno zveřejněné skice představila Honda svůj koncept FCEV, tedy Fuel Cell Electric Vehicle, v plné parádě. Má z něj vzniknout nástupce Hondy FCX Clarity, která je na trhu od roku 2008, avšak na silnicích příliš vidět není.
Honda o FCEV říká, že „naznačuje design příštího vozu s palivovými články”, avšak jak to už u konceptů bývá, brali bychom tohle prohlášení s rezervou. Některé výrazové prvky si pravděpodobně sériová verze vezme, ale určitě bude muset vypadat trochu více jako auto ze skutečného světa, proto pochybujeme o tom, že sériová verze bude mít kryty zadních kol, připomínající křídla plavidla ze sci-fi filmů, a nejspíš také dostane standardněji vypadající střechu.
Klíčové inovace však u FCEV jsou pod slupkou. Je prvním vozem s palivovými články, u kterého se kompletně celé pohonné ústrojí vejde pod přední kapotu. Hondě se podařilo zvýšit litrový výkon pohonného ústrojí o 60 % oproti FCX, nový stroj tak má 134 koní. Zároveň se o třetinu zmenšily nároky na prostor, takže FCEV může být menší a lehčí než FCX a Honda říká, že díky tomuto úspěchu mnoho různých typů aut s palivovými články, která nebudou od těch se spalovacími motory příliš odlišná ve využitelnosti vnitřního prostoru.
Reálná využitelnost je velkou výhodou vozů s palivovými články ve srovnání s elektromobily. Dva hlavní důvody jsou nesrovnatelně větší dojezd a rychlé doplňování paliva, které je otázkou minut, nikoliv hodin. Honda FCEV má ujet 480 km na jedno natankování a u pumpy strávíte prý jen okolo tří minut. Právě fakt, že vozy na palivové články jsou v těchto ohledech v podstatě stejné, jako ty se spalovacími motory, jim dává oproti vozům na baterky větší šance uspět. Horší je to ovšem s jejich provozní efektivitou, vytvářet, udržovat v kýženém skupenství a zpět na elektrickou energii přetvářet ono palivo pro články není zrovna efektivním procesem.
Produkční verze Hondy FCEV, tedy náhrada za FCX Clarity, by měla spatřit světlo světa v roce 2015. Prodej by měl být nejprve zahájen v Japonsku a USA a po nějaké době i v Evropě. Na ceny je ještě brzy, ale kvůli technologiím jistě nebudou nízké.
Design se do výroby asi kompletní nedostane, u Hondy FCEV je však podstatné pohonné ústrojí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před hodinou - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 4 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva