Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty

Honda v Los Angeles odhalila koncept FCEV. Má naznačovat budoucnost výrobce v oblasti vozů s palivovými články a vznikne z něj nástupce FCX Clarity.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty

21.11.2013 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Honda v Los Angeles odhalila koncept FCEV. Má naznačovat budoucnost výrobce v oblasti vozů s palivovými články a vznikne z něj nástupce FCX Clarity.

Po nedávno zveřejněné skice představila Honda svůj koncept FCEV, tedy Fuel Cell Electric Vehicle, v plné parádě. Má z něj vzniknout nástupce Hondy FCX Clarity, která je na trhu od roku 2008, avšak na silnicích příliš vidět není.

Honda o FCEV říká, že „naznačuje design příštího vozu s palivovými články”, avšak jak to už u konceptů bývá, brali bychom tohle prohlášení s rezervou. Některé výrazové prvky si pravděpodobně sériová verze vezme, ale určitě bude muset vypadat trochu více jako auto ze skutečného světa, proto pochybujeme o tom, že sériová verze bude mít kryty zadních kol, připomínající křídla plavidla ze sci-fi filmů, a nejspíš také dostane standardněji vypadající střechu.

Klíčové inovace však u FCEV jsou pod slupkou. Je prvním vozem s palivovými články, u kterého se kompletně celé pohonné ústrojí vejde pod přední kapotu. Hondě se podařilo zvýšit litrový výkon pohonného ústrojí o 60 % oproti FCX, nový stroj tak má 134 koní. Zároveň se o třetinu zmenšily nároky na prostor, takže FCEV může být menší a lehčí než FCX a Honda říká, že díky tomuto úspěchu mnoho různých typů aut s palivovými články, která nebudou od těch se spalovacími motory příliš odlišná ve využitelnosti vnitřního prostoru.

Reálná využitelnost je velkou výhodou vozů s palivovými články ve srovnání s elektromobily. Dva hlavní důvody jsou nesrovnatelně větší dojezd a rychlé doplňování paliva, které je otázkou minut, nikoliv hodin. Honda FCEV má ujet 480 km na jedno natankování a u pumpy strávíte prý jen okolo tří minut. Právě fakt, že vozy na palivové články jsou v těchto ohledech v podstatě stejné, jako ty se spalovacími motory, jim dává oproti vozům na baterky větší šance uspět. Horší je to ovšem s jejich provozní efektivitou, vytvářet, udržovat v kýženém skupenství a zpět na elektrickou energii přetvářet ono palivo pro články není zrovna efektivním procesem.

Produkční verze Hondy FCEV, tedy náhrada za FCX Clarity, by měla spatřit světlo světa v roce 2015. Prodej by měl být nejprve zahájen v Japonsku a USA a po nějaké době i v Evropě. Na ceny je ještě brzy, ale kvůli technologiím jistě nebudou nízké.


Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 1 - honda fcev concept oficialni 01Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 2 - honda fcev concept oficialni 02Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 3 - honda fcev concept oficialni 03Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 4 - honda fcev concept oficialni 04Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 5 - honda fcev concept oficialni 05Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 6 - honda fcev concept oficialni 06Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 7 - honda fcev concept oficialni 06aHonda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 8 - honda fcev concept oficialni 07Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 9 - honda fcev concept oficialni 08Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 10 - honda fcev concept oficialni 09Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 11 - honda fcev concept oficialni 10Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 12 - honda fcev concept oficialni 11Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 13 - honda fcev concept perex
Design se do výroby asi kompletní nedostane, u Hondy FCEV je však podstatné pohonné ústrojí

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.