Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty

Honda v Los Angeles odhalila koncept FCEV. Má naznačovat budoucnost výrobce v oblasti vozů s palivovými články a vznikne z něj nástupce FCX Clarity.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty

21.11.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Honda v Los Angeles odhalila koncept FCEV. Má naznačovat budoucnost výrobce v oblasti vozů s palivovými články a vznikne z něj nástupce FCX Clarity.

Po nedávno zveřejněné skice představila Honda svůj koncept FCEV, tedy Fuel Cell Electric Vehicle, v plné parádě. Má z něj vzniknout nástupce Hondy FCX Clarity, která je na trhu od roku 2008, avšak na silnicích příliš vidět není.

Honda o FCEV říká, že „naznačuje design příštího vozu s palivovými články”, avšak jak to už u konceptů bývá, brali bychom tohle prohlášení s rezervou. Některé výrazové prvky si pravděpodobně sériová verze vezme, ale určitě bude muset vypadat trochu více jako auto ze skutečného světa, proto pochybujeme o tom, že sériová verze bude mít kryty zadních kol, připomínající křídla plavidla ze sci-fi filmů, a nejspíš také dostane standardněji vypadající střechu.

Klíčové inovace však u FCEV jsou pod slupkou. Je prvním vozem s palivovými články, u kterého se kompletně celé pohonné ústrojí vejde pod přední kapotu. Hondě se podařilo zvýšit litrový výkon pohonného ústrojí o 60 % oproti FCX, nový stroj tak má 134 koní. Zároveň se o třetinu zmenšily nároky na prostor, takže FCEV může být menší a lehčí než FCX a Honda říká, že díky tomuto úspěchu mnoho různých typů aut s palivovými články, která nebudou od těch se spalovacími motory příliš odlišná ve využitelnosti vnitřního prostoru.

Reálná využitelnost je velkou výhodou vozů s palivovými články ve srovnání s elektromobily. Dva hlavní důvody jsou nesrovnatelně větší dojezd a rychlé doplňování paliva, které je otázkou minut, nikoliv hodin. Honda FCEV má ujet 480 km na jedno natankování a u pumpy strávíte prý jen okolo tří minut. Právě fakt, že vozy na palivové články jsou v těchto ohledech v podstatě stejné, jako ty se spalovacími motory, jim dává oproti vozům na baterky větší šance uspět. Horší je to ovšem s jejich provozní efektivitou, vytvářet, udržovat v kýženém skupenství a zpět na elektrickou energii přetvářet ono palivo pro články není zrovna efektivním procesem.

Produkční verze Hondy FCEV, tedy náhrada za FCX Clarity, by měla spatřit světlo světa v roce 2015. Prodej by měl být nejprve zahájen v Japonsku a USA a po nějaké době i v Evropě. Na ceny je ještě brzy, ale kvůli technologiím jistě nebudou nízké.


Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 1 - honda fcev concept oficialni 01Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 2 - honda fcev concept oficialni 02Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 3 - honda fcev concept oficialni 03Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 4 - honda fcev concept oficialni 04Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 5 - honda fcev concept oficialni 05Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 6 - honda fcev concept oficialni 06Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 7 - honda fcev concept oficialni 06aHonda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 8 - honda fcev concept oficialni 07Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 9 - honda fcev concept oficialni 08Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 10 - honda fcev concept oficialni 09Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 11 - honda fcev concept oficialni 10Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 12 - honda fcev concept oficialni 11Honda FCEV oficiálně: 134 koní, dojezd 480 km a plná nádrž za tři minuty - 13 - honda fcev concept perex
Design se do výroby asi kompletní nedostane, u Hondy FCEV je však podstatné pohonné ústrojí

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.