Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai a Renault nedělají jen na bateriových elektromobilech, Francouzi se dokonce vrací k vnitřnímu spalování
27.5.2024 | Petr Prokopec
Automobilky se rády tváří, že budoucnost je jasně daná a ony pro ni mají to jediné správné řešení. Jejich kroky ale ukazují, že takové vizi samy nevěří. Jindy dogmatický Renault chce v případě značky Alpine dokonce vrátit do hry spalovací motory.
Je budoucností automobilové dopravy elektromobilita? To nemohl nikdo nikdy s jistotou tvrdit, možná ještě loni by vám ale na tuto otázku devět z deseti manažerů automobilových odpovědělo kladně. Dnes už takovým přesvědčením oplývá málokdo. Jakkoli bateriový pohon má svá pozitiva, jeho negativa převažují a nedaří se je vyřešit. Zejména vysoká cena, omezená použitelnost a extrémní ztráta hodnoty dělají z bateriových elektromobilů vhodné řešení v málokterém segmentu. Když k tomu přihodíme drahé opravy a diskutabilní ekologický přínos, není vlastně divu, že naprostá většina publika dál preferuje spalovací motory.
Automobilky pak v posledních měsících začínají chápat, že navzdory všeobjímajícím politickým regulacím lidem prostě nelze přikázat, co si mají koupit. A tak se do celé branže začíná aspoň trochu vracet zdravý rozum. Mnozí výrobci tedy už dál nebazírují na jediném řešení, ale zkoumají i další alternativy. Jsou z nich je vodík v celé šíři svých aplikací - lze ho skrze palivové články použít jako náhradu baterie, lze jej i přímo spalovat v upraveném spalovacím motoru.
Přesně s tím byl v roce 2022 představen koncept Alpine Alpenglow, jehož závodní verze A424 letos zasáhne do závodu 24 hodin Le Mans. Vodík u toho nakonec nebude, to ale neznamená, že by na něj Francouzi zanevřeli. Realitou je pravý opak, což potvrdil i šéf automobilky Antony Villain pro Autocar. Jakkoli Alpine dříve spojoval svou budoucnost už jen s bateriovou elektromobilitou, nyní je otevřen i dalším možnostem. A nejen na závodních okruzích, koncept Alpenglow totiž dost možná vyústí i v silniční verzi. Pokud ovšem dostane oficiální požehnání, dříve než za nějaké tři roky bychom jí vyhlížet neměli.
Alpenglow zpočátku dostal do vínku osmiválec společnosti Gibson, který spaloval vodík. Ústrojí pak produkovalo 880 koní, které mířily na zadní kola. Minulý víkend však Francouzi představili variantu Alpenglow Hy4, jenž se dočkala dvoulitrového čtyřválce naladěného na 340 koní. To je vůči originálu nemalý sešup, hnací ústrojí však s vodíkem pracuje dál.
Mimo to se změnily i některé další prvky, z čistě jednomístného vozu byl najednou dvoumístný, jenž navíc používal reálné šasí LMP3 od Ligieru. Villain uvedl, že automobilka koncept vyvíjela s ohledem na možnou produkční silniční verzi. „A proč ne? Proč nemít něco takového na silnici. Chceme se stále držet obou směrů (vodíkového a bateriového - pozn. red.). V malé sérii je pak možná dostaneme do provozu, což by bylo skvělé,“ řekl doslova.
Alpine aktuálně vyvíjí šestiválcový motor, který bude rovněž spalovat vodík a pod kapotou modernizovaného konceptu má objevit ještě letos. Co z toho ale nakonec vzejde, je ve hvězdách. Byť limitovaná silniční verze by nás nepřekvapila. Už jen proto, že Francouzi nejsou jediní, kdo s takovou myšlenkou koketuje. Vodíkem se totiž zabývají rovněž Korejci, kteří by taktéž rádi přivedli alternativní pohon na veřejné komunikace, ovšem v trochu jiné podobě - věří palivovým článkům.
Korejská média totiž znovu mluví o tom, že koncept N Vision 74 nakonec dorazí do výroby. A bude u toho právě vodíkový pohon. Očekávat jej máme v roce 2026, přičemž pod kapotou nabídne minimálně 770 koní. S těmi pak hodlá pokořit rekord Nürburgringu, jenž momentálně s časem 6 minut a 35,183 sekundy drží Mercedes-AMG One. Korejská automobilka má tedy opravdu nemalé ambice. V rámci prodejů se však již drží při zemi.
I když totiž N74 bude stát zhruba 500 milionů wonů (cca 8,36 milionu korun), Hyundai na každém z plánovaných 200 kusů prodělá kalhoty. S tím je však značka smířena, ostatně jejím cílem není výdělek, nýbrž snaha učinit vodíkovou technologii atraktivní. Přitom ještě nedávno nad ní Korejci začali lámat hůl. Víc důkazů o tom, že automobilky již na jednu kartu sázet nehodlají, snad ani není potřeba.
![Hyundai a Renault nedělají jen na bateriových elektromobilech, Francouzi se dokonce vrací k vnitřnímu spalování - 1 - Alpine Alpenglow Hy4 2024 prvni sada 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hyundai a Renault nedělají jen na bateriových elektromobilech, Francouzi se dokonce vrací k vnitřnímu spalování - 2 - Alpine Alpenglow Hy4 2024 prvni sada 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hyundai a Renault nedělají jen na bateriových elektromobilech, Francouzi se dokonce vrací k vnitřnímu spalování - 3 - Alpine Alpenglow Hy4 2024 prvni sada 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hyundai a Renault nedělají jen na bateriových elektromobilech, Francouzi se dokonce vrací k vnitřnímu spalování - 4 - Alpine Alpenglow Hy4 2024 prvni sada 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hyundai a Renault nedělají jen na bateriových elektromobilech, Francouzi se dokonce vrací k vnitřnímu spalování - 5 - Alpine Alpenglow Hy4 2024 prvni sada 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hyundai a Renault nedělají jen na bateriových elektromobilech, Francouzi se dokonce vrací k vnitřnímu spalování - 6 - Alpine Alpenglow Hy4 2024 prvni sada 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hyundai a Renault nedělají jen na bateriových elektromobilech, Francouzi se dokonce vrací k vnitřnímu spalování - 7 - Alpine Alpenglow Hy4 2024 prvni sada 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hyundai a Renault nedělají jen na bateriových elektromobilech, Francouzi se dokonce vrací k vnitřnímu spalování - 8 - Alpine Alpenglow Hy4 2024 prvni sada 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hyundai a Renault nedělají jen na bateriových elektromobilech, Francouzi se dokonce vrací k vnitřnímu spalování - 9 - Alpine Alpenglow Hy4 2024 prvni sada 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hyundai a Renault nedělají jen na bateriových elektromobilech, Francouzi se dokonce vrací k vnitřnímu spalování - 10 - Alpine Alpenglow Hy4 2024 prvni sada 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Koncept Alpenglow se možná dočká silniční verze... Foto: Alpine
...stejně jako N74. Oba přitom sází na vodíkovou technologii, byť každý trochu jinak. Foto: Hyundai
Zdroj: Autocar, The Korea Economic Daily
Bleskovky
Vzácný Koenigsegg za 65 milionů shořel na troud během parády majitelů, nezbylo z něj vůbec nic
před 4 hodinamiNepochopitelně těžký Mercedes-AMG GT ve sprintech spráskali jako psa, nestačil ani 9 let starému Audi bez turba s pohonem 4x2
před 11 hodinamiStavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
včera
Nové na MotoForum.cz
- Šampionát IDM míří do Mostu 11:00
- KTM s automatickou převodovkou AMT: poprvé na Erzeberg Rodeu 10:37
- Vítězný hattrick Topraka Razgatliogla včera 15:51
- Vítězem Huertas, 27. Vostatek (crash). včera 15:43
- Vítězství Mahendry včera 15:12
Nejnovější články
Favorizovaná levice jde do britských voleb s plánem hodným génia: Znovu zavést zákaz spalovacích aut od roku 2030
před 3 hodinamiVzácný Koenigsegg za 65 milionů shořel na troud během parády majitelů, nezbylo z něj vůbec nic
před 4 hodinamiCadillac v Le Mans vytáhl těžký kalibr, speciál s výkonem přes 670 koní a manuální převodovkou
před 6 hodinamiAmeričané, kteří o elektromobily nestojí, museli jen letos dát jejich kupcům přes 23 miliard, přesto prodeje stagnují
před 7 hodinamiRusové si nové Maybachy koupit nemohou, a tak si postavili vlastní. Dokonce takový, který automobilka ani neprodává
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 06.17. 17:48 - Volfik
- Škoda Auto obecně 06.17. 17:03 - pavproch
- BMW F20 120D Problém s motorem. 06.17. 15:55 - Shr3k
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 11:52 - mlunovozík
- BMW Divize 06.17. 09:26 - pavproch
- Onboard videa 06.17. 07:15 - Truck Daškam
- Vozidlo do 200k 06.16. 21:52 - petr_riha
- Politický koutek 06.16. 13:10 - řidičBOB