Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai školí konkurenci, jediným chytrým rozhodnutím z loňska teď vydělává miliardy
28.2.2021 | Petr Miler
Zatímco naprostá většina ostatních velkých automobilek má teď starostí nad hlavu a i v době omezené poptávky po jejich autech musí vypínat výrobu, Hyundai jede na plné obrátky. A problémy nečeká ani v nejbližších měsících.
Automobilový průmysl v posledních měsících trápí těžká nemoc a koronavirus to není, i když souvislost s ním má. Automobilky se potýkají s nedostatkem čipů, který je tak velký, že má za následek zavírání jedné továrny za druhou. Naposledy včera jsme zmiňovali, že Ford kvůli tomu nevyrobí přes dva měsíce jediný Focus, VW včetně Škody bude chybět nejméně 100 tisíc aut a je to pravděpodobně i důvod, proč nyní stojí produkce Tesel. Je v podstatě jedno, na jakou automobilku se zaměříme, nedostatek čipů trápí všechny. Až na jednu.
Je to Hyundai, které sice nejprve loni chtělo zareagovat stejně jako ostatní a po jarních odstávkách v očekávání snížené poptávky po autech v dalších kvartálech omezit objednávky a nadále jet systémem just-in-time v menších objemech. Někdo z nejvyššího vedení ale podle zdrojů agentury Reuters rozhodnutí nákupního oddělení zastavil s tím, že sleduje trendy v oblasti výroby čipů a pokud Hyundai udělá to, co všichni ostatní, bude mít později problémy. Bylo to rozhodnutí za miliardy, neboť takové sumy nyní ostatní tratí na ušlých příjmech i dodatečných nákladech souvisejících s odstávkami výroby.
Korejci tak zcela neobvykle změnili strategii a místo zásobování just-in-time nakoupili čipy na sklad. I tak jich loni koupili méně než v roce 2019, jakmile se ale ukázalo, že jejich rozhodnutí bylo správně a vývoj míří dnes už známým směrem, pod kotlem objednávek ještě přitopili. Dnes tak v momentě, kdy ostatní strádají, nemají problém a podle dostupných informací sedí na zásobách čipů na 4 měsíce pro většinu produkovaných modelů.
Ani tak situace není snadná. Sesterská Kia, která ze zmíněného rozhodnutí též profituje, oficiálně věc komentovala tak, že „by neřekla, že je připravena na dalších 3 až 6 měsíců, ale nevidí žádnou bezprostřední hrozbu pro výrobu”. Hyundai situaci nechtěl komentovat, podle zdrojů Reuters ale ve firmě přes zvolený postup panuje nervozita, neboť nakoupené komponenty nemusí stačit a je třeba velmi pečlivě plánovat, jak s nimi naložit. Ani čtyři měsíce zásob totiž nemusí stačit - Korejci očekávají, že situace se začne stabilizovat až v říjnu, a to je osm měsíců daleko.
Hyundai oficiálně zveřejnilo pouze tolik, že v březnu zastaví výrobu některých modelů na 5 dnů, aby mohla efektivně realokovat zásoby komponentů pro některé modely. Dále rozvést to odmítá, lidé seznámení s děním ve firmě ale pro Reuters vypověděli, že automobilka omezí výrobu některých méně žádaných modelů, aby ji čipy vystačily pro ty žádanější. Je to tedy velká ekvilibristika a ani chytré rozhodnutí z hloubi loňského roku neřeší vše.
Popsané tedy jen ukazuje, jak obrovský problém s čipy teď automobilový průmysl má a jak přesná byla slova manažera jednoho z jejich výrobců, že potíže budou trvat ještě dlouho. Stejně tak se zdá být naivní očekávání některých firem, že se situace vyřeší v březnu nebo dubnu, když Hyundai má zásoby na měsíce a přesto se bojí, co přijde. Lehký rok nás zkrátka opět nečeká, ale to v předvečer začátku dalšího pseudo-lockdownu v České republice asi nejlépe tušíme sami.






Hyundai Tucson vyráběné i v českých Nošovicích je jedním z modelů, který může profitovat z loňského chytrého rozhodnutí někoho z vedení nakoupit do zásoby čipy, jež teď všem schází. Foto: Hyundai
Zdroj: Reuters
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 5 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejčtenější články
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Elektrická Godzilla nebude, automobilka ji odpískala. Prý zkoumá „jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
15.11.2025
Problémy VW se prohlubují, nejvyšší vedení kvůli finančním potížím odmítlo schválit investice do továren a nových modelů
16.11.2025
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
16.11.2025
Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace
16.11.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
